Glas Šumadije je više puta putao pisao o zgradi Železničke stanice u Kragujevcu. Ni dve godine od poslednjeg teksta, nije se ništa promenilo, pa ponavljamo tekst i 2022. godine.
Zgrada kragujevačke železničke stance proglašena je za nepokretno kultutro dobro i kao spomenik kulture predstavlja jedan od najočuvanijih objekata iz 19 veka u celoj Srbiji.
Peroni su pusti, kroz čekaonicu, koja je sablasno prazna svira promaja sa svih strana, a nekoliko rasparenih klupa tužno svedoče da je nekada bilo putnika. Iskreno govoreći, današnji putnik i nema neki veliki izbor, gde bi mogao da otputuje. Vozovi kroz Kragujevac prolaze samo šest puta dnevno i to na relaciji Lapovo-Kraljevo.
Kako izveštava Nova.rs , napuštena i zaborvljena, i od vlasti i od putnika, stanica je prepuštena sama sebi. Nekada velelepna fasada kruni se sa svih strana, na polupanim prozorima zakucane su daske, a tamo gde ima stakla vise požutela obeveštenja, od ko zna kad.
Da apsurd bude veći, uredno je istaknuto i kovid obaveštenje o obaveznim maskama i držanju distance od dva metra. U tom, gotovo stravičnom prizoru čamotinje i bede, forma je ispunjena!
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, uveliko najavljuje da se „železnice u Srbiji vraćaju na velika vrata“, ali tih vrata, za sada nema u Kragujevcu.
Dok vlast dozvoljava da zgrada stanice propada, pitanja o rekonstrukciji godinama postavljaju predstavnici opozicionih stranaka, ali odgovora nema ni za stranke, ni za građane.
Stanica je nakada bila ponos grada
Puni kupei u kojima se iz Kragujevca putovalo do crnogorskog primorja, Beograda i Skoplja, danas su samo u sećanjima starijih Kragujevčana. Železnička stanica nekada je vrvela od putnika i „života“ i s pravom bila ponos Kragujevca, koji je krajem 19.veka, posle Beograda prvi dobio prugu.
Zgrada stanice podignuta je 1886. godine, a građena je od tvrdog materijala i opeke, prema projektu tipskih zgrada na evropskim železnicama i po svim tadašnjim standardima i principima. U takvom obliku sačuvana je i do današnjih dana, a značajna je kao izuzetan primer očuvanih građevina s kraja 19 veka, ne samo u Kragujevcu, već u čitavoj Srbji. Odlukom Vlade Srbije 1997. godine proglašena je za nepokretno kulturno dobro.
„Železnice“ bez odgovora
Od „Infrastruktura železnice“, akconarskog društva koje je nadležno za upravljanje železničkom infrastrukturom, Nova.rs zatražila je odgovor zbog čega ovaj, arhitektonski značajan i zaštićen objekat, do sada nije obnovljen i da li je u planu rekonstrukcija stanice u Kragujevcu, ali do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovore.
Kad železnicu Srbije pretvorite u jedan voz i sa njim pravite teatar, vozovi idu bez voznog reda, a ljudi imaju para samo za samoposlugu , predlažem da zgradu pretvore u muzej!
Sve je propalo…jadna li si Šumadijo…imala si šumadinca predsednika i sada njegovog kuma gradonačelnika…