Završeno je doba pečenja, počinje doba uživanja – Po prvi put zvanično obeležen kraj sezone pečenja rakije

Društvo Ekonomija Grad

Prekjučerašnji datum, četvrtak, 30. septembar još uvek nije istorijski ali… ima ozbiljnu pretenziju da to postane. Od davnina su vinari, pa makar i u stihovima „obraše se vinogradi” obeležavali kraj berbe i proizvodnje vina a proizvođači rakije nikad. Naravno, ne ono „uz mašinu” već zvanično.

E, da više be bude tako pobrinuli su se u Vinsko rakijskom habu u „Kući Đure Jakšića” odlučivši da od sada pa na dalje zadnji dan septembra svake godine bude obeležen kao kraj sezone pečenja rakije. Doduše, u današnjim uslovima korone ne masovno ali sa željom da (moraće kovid kad-tad da se povuče) da ubuduće ovaj datum i manifestacija budu masovni.

RAKIJA KAO NACIONALNI BREND I INDUSTRIJSKA GRANA KOJA MOŽE DA ZAPOSLI NA HILJADE LJUDI

– Po prvi put organizujemo događaj koji se odnosi na promociju nekoliko naših destilerija ali je kontekst mnogo širi od toga. Sa našom asocijacijom „Šumadijska šljiva” smo se dogovorili da od današnjeg dana, 30. septembra napravimo datum kojim ćemo u budućnosti obeležavati kraj kampanje pečenja rakije u Šumadiji.

Duboko verujemo u to da je rakija strateški proizvod ove zemlje a posebno našeg Regiona jer se baš ovde pravi najbolja rakija na svetu, kaže Nenad Popović, direktor Regionalne agencije za ekonomski razvoj i ujedno domaćin ovog skupa, dodajući da se nada da će od sledeća godine od ovog datuma napraviti manifestaciju koja će trajati dve-tri nedelje.

NENAD POPOVIĆ, DIREKTOR REEGIONALNE AGENCIJE ZA EKONOMSKI RAZVOJ – PROMOVIŠEMO KULTURU PIJENJA RAKIJE KOJA JE PLEMENITO PIĆE A NE „RAKIČINA”

Po njemu tada će ljudi moći ne samo da uživaju u ovim proizvodima već i da dođu u naš kraj gledaju ili čak sami učestvuju u procesu pečenja rakije.

Te večeri u Habu svoje rakije (čak šest „etiketa”) predstavile su tri destilerije: „Čolić” iz Kutlova, „Popović” iz Progoreoca kod Aranđelovca i „Dramić” iz Kragujevca.

– Mi pokušavamo da promovišemo ono što bi trebalo da bude rakijska kultura. Ne želimo da se o šumadijskoj rakiji priča kao o „rakičini” jer je to plemenito piće i po mom mišljenju njena proizvodnja može da bude sektor u kome će se zaposliti desetine i stotine hiljada ljudi ako se tome bude pristupilo na pravi način, smatra on.

DIMITRIJE I NENAD POPOVIĆ IZ PODRUMA I DESTILERIJE „POPOVIĆ” – ZANIMLJIVA MANIFESTACIJA ZA KOJU SE NADAJU DA ĆE POSTATI MASOVNA I PREPOZNATLJIVA

Da je ovako koncipirana manifestacija pun pogodak smatraju i otac i sin Nenad i Dimitrije Popović iz istoimenog podruma i destilerije.

– Povod je zanimljiv jer nije u pitanju samo prezentacija tri različite destilerije već po prvi put uspostavljamo obeležavanje završetka kampanje i sezone pečenja rakije. Nikada do sada nije psotojala zajednička proslava i „nastup” proizvođača iako je pojedinačno svako obeležavao ovaj događaj sam za svoju destileriju i svoj podrum, ističe Nenad Popović iz Progoreoca.

Po njemu ova ideja je fantastična.

– Ona sublimira sve one aktivnosti koje je svako za sebe radio a sada kao članovi Udruženja „Šumadijska rakija” objedinjujemo to zajedno na vredan pažnje način kao epilog svih onih lepih događanja koji su vezani za proizvodnju nacionalnog brenda – rakije, smatra on.

DEGUSTIRALA SE I ETIKETA „KOJEKUDE” IZ PROGOREOCA

Sa tim se slaže i njegov sin Dimitrije Popović, vlasnik destilerije „Podrum Popović” i najmlađi član Udruženja „Šumadijska rakija”.

– Interesantno ali nikada do sada u Šumadiji neko udruženje ili organizacija nije se (do)setilo da obeleži kraj i sezonu pečenja rakije od šljive. Na žalost situacija sa koronom je takva da ovaj put to nismo mogli da organizujemo kao veliku i masovnu manifestaciju… Ali se svi nadamo da će ona prerasti u tradicionalnu i da će je u godinama koje tek dolaze posećivati veliki broj ljudi i da će postati prepoznatljiv i zaštitni znak našeg kraja, nada se Popović mlađi.

JOVANKA MAROVIĆ – ŠUMADIJA JE NAJPREPOZNATLJIVIJA BAŠ PO ŠLJIVAMA I RAKIJI

I po Jovanki Marović iz podruma „Dramić” iz Cvetojevca Šumadija je kao regija najprepoznatljivija po šljivi i po rakiji.

– Kod nas proizvođači vina su marketinški mnogo više i bolje „odradili” posao. Ovde se nekako se podrazumeva da su šljiva i rakija „naše” pa je većina, naročito starijih generacija smatrala da to uopšte ne zahteva ikakvu promociju. Šumadija po prvi put ima udruženje proizvođača rakije i sada radimo veoma organizovano, ne samo da proizvodimo rakiju već se i trudimo da njenu prodaju uvedemo u legalne tokove a ne kao u najvećem slučaju do sada „na crno”, ističe ona.

U oktobru prestaje doba pečenja rakije.

– Završeno je pečenje i proizvodnja i sada počinje ono najlepše, degustacija, proba rakije i uživanje u njoj… pijenje, podseća Jovanka Marović, napominjujući da i tu postoji neki „redosled i protokol”: „Prvo se pije ona stara od prethodnih godina, pa se onda proba ova nova, ovogodišnja a na kraju se greje i pije vruća rakija – šumadijski čaj”, navodi naša sagovornica.

ZA KRAJ SEZONE PEČENJA I POČETAK DOBA UŽIVANJA – „DRAMIĆEVA” STARA 30 GODINA – ŽIVELI

Kako ona ističe, za početak, ove godine tri destilerije „Popović”, „Čolić” i „Dramić” su „zajedničkim snagama” obeležile taj završetak jednog doba – pečenja rakije i početak drugog – uživanja u njoj.

A, preksinoć u Vinsko rakijskom habu u „Kući Đure Jakšića” uživanje nije izostalo, naprotiv. Uživalo se podjednako u etiketama „Dostojne” (kajsija, viljamovka, dunja i jabuka) iz Podruma „Čolić”, potom i u „šljivama” marke „Kojekude” iz Podruma „Popović” i za kraj „Dramićevoj” bistroj 30 godina staroj. Neki i po više puta.

Piše Zoran Mišić

Foto Lazar Novaković    

1 thoughts on “Završeno je doba pečenja, počinje doba uživanja – Po prvi put zvanično obeležen kraj sezone pečenja rakije

  1. Добра идеја…има Шумадија и добро воће и јаке људе…има свет добре пивце. Када се осмишљава-може.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.