Yugo Florida, predstavljena kao veliki iskorak jugoslovenske automobilske industrije, mogla je biti veliki uspeh za Zastavu, ali je na kraju doživela tužan kraj zbog problema sa kvalitetom i logističkim izazovima.
Tokom osamdesetih godina prošlog veka, nakon uspeha modela 750 (Fića) i 101 (Stojadin), fabrika automobila Zastava se okrenula globalnom tržištu s modelom Yugo 45, čiji je rastući izvoz u SAD inspirisao razvoj nove generacije vozila – Yugo Florida, nazvane u čast tih početnih uspeha. Iako je prvobitno planirano ime „Sonata“, nakon pravnih prepreka, automobil je postao Florida. Na određenim tržištima ovaj model bio je poznat kao Yugo Sana.
Za prepoznatljiviji dizajn, Zastava se obratila čuvenom dizajneru Đorđetu Đuđaru, čiji je rad na Fijatovom modelu Tipo poslužio kao inspiracija za izgled Floride. Premijera je bila spektakularna – na svečanosti je prisustvovalo 150 novinara, a Florida je predstavljena kao najskuplji i najsavremeniji model fabrike do tada, namenjen za široku upotrebu, kako u gradskoj vožnji, tako i na dužim putovanjima. Planirana cena iznosila je između 13.500 i 15.000 nemačkih maraka, a očekivala se godišnja proizvodnja od 60.000 do 100.000 primeraka, sa značajnim izvozom.
Međutim, ubrzo su se pojavili problemi u lancu snabdevanja i kvalitetu materijala, što je, uz političku nestabilnost i sankcije tokom devedesetih, usporilo proizvodnju. Fabrika je teško oštećena tokom NATO bombardovanja 1999. godine, a uprkos pokušaju obnove proizvodnje 2000. godine, Florida je 2008. završila svoj put s nešto više od 30.000 proizvedenih primeraka.
Iako je Yugo Florida bila simbol nade i ambicije, nepovoljni uslovi sprečili su je da postane značajniji deo automobilske istorije Balkana.
Foto: Asterion / CC BY 2.5 / Wikimedia Commons
Izvor: Danas.rs
Kragujevac je grad koji može da se „pohvali“ time da od druge polovine osamdesetih pa do dana današnjeg tradicionalno proizvodi nagore automobile na svetu. Florida je možda i najbolji primer za to, model koji je bio potpuni promašaj od samog starta i samim tim osuđen na propast koju samo idioti nisu mogli da predvide. Imajući u vidu trenutak u kom se pojavio taj model svakako predstavlja jedan od najvećih promašaja svetske automobilske industrije ikad, čak znatno veći i od samog Juga koji je po nekim anketama proglašen za drugi najgori auto u istoriji posle nekog čini mi se vijetnamskog krša. Tradiciju smo nakon toga nastavili sa odvratnim 500L, u Americi od strane potrošača proglašenim za najgori auto u svojoj klasi. Imajući sve to u vidu, kao i probleme sa Stelantisom o kojima smo slušali proteklih dana, mislim da je jasno kakva sudbina čeka taj novi električni model, ako uopšte počne ovde da se proizvodi. Da ima pameti ovaj grad i država bi već odavno odustali od proizvodnje automobila, mi sebi takve promašaje ne možemo sebi da priuštimo, dovoljno je videti broj prosjaka po gradu koje takve i slične budalaštine proizvode.