U utorak, 15. marta u 20 sati u Kontakt galeriji SKC-a biće otvorena izložba „Dnevnik rada: Lažna zemlja” autorke Jovane Stojanović.
Pojam zemlje danas podrazumeva brojne političke konotacije, od kojih su one vezane za ekologiju, proizvodnju hrane i teritorijalnost najvidljivije. Idealistička pitanja kao što je patriotizam, odnosno osećaj pripadnosti nekoj zemlji/državi, moraju se razmatrati u okviru aktuelnih ideologija. Problemi vezani za ekologiju i elementarni opstanak ljudske vrste na planeti postali su deo medijskog spektakla u kome je značaj svih sadržaja izjednačen. Savremeni potrošački konformizam podrazumeva odvojenost čoveka od zemlje koja je i dalje fundamentalni materijal i osnova planete.
Instalacija „Lažna zemlja” sastoji se od oko hiljadu objekata različite veličine koji su sašiveni od tekstila braon boje u formi grumenja zemlje kao i fotografija korišćenih i odbačenih predmeta kojim su oni ispunjeni. Postavka uključuje tehničku dokumentaciju o procesu rada, svojevrsan dnevnik rada koji se sastoji od radne liste, kalendara izrade i specifikacija sastava materijala. Tekstil korišćen za spoljašni deo objekata je različitog porekla i tekstura i uključuje nekorišćeni materijal nepoznatih, ali i renomiranih proizvođača kao što je MadžMara. Predmeti i materijali korišćeni za unutrašnjost objekata pored ostalog su i plastične kese, stara garderoba i različiti odbačeni predmeti, uglavnom od plastike.
Performativni čin izrade Lažne zemlje je okosnica rada i metaforička reprezentacija ovog procesa je ključni aspekt izložbe. Upotreba starih i novih materijala i njihovo simboličko recikliranje u umetničkoj proizvodnji zemlje moguće je dovesti u vezu sa mnogim procesima manipulacije zemljom, ali i sa hiperprodukcijom modne industrije. U osnovi ubrzane masovne proizvodnje garderobe i smenjivanja kolekcija je nagomilavanje materijala čija funkcija nije korišćenje, već prodaja. Bilo da se radi o uglavnom nevidljivim problemima odlaganja sve veće količine nerazloživog otpada, hemijskoj zagađenosti ili radikalnom menjanju ekosistema, kao u slučaju pravljenja veštačkih Palminih ostrva u Abi Dabiju – zemlja je postala samo još jedan materijal.
Jovana Stojanović (Beograd, 1978) je diplomirala slikarstvo na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Magistarske studije na katedri za crtanje završila je na istom fakultetu, a umetničke doktorske studije na programu Višemedijska umetnost na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Izlagala na osam samostalnih i brojnim grupnim izložbama.