Svi koji su bar jednom, u prolazu ili kao krajnjoj destinaciji, bili na glavnoj autobuskoj stanici u Kragujevcu, nisu mogli da ne primete ruiniranu zgradu, propale prilazne staze i dotrajale kioske. Posle višedecenijskog tavorenja, autobuska stanica je konačno renovirana, a novi izgled dobila je zahvaljujući prelasku u privatne ruke.
Glavna autobuska stanica, koja se nalazi gotovo u samom centru Kragujevca, decenijama je bila „gradsko ruglo“, sa objektom u zapuštenom i ruiniranom stanju, a celokupna slika glavnog autobuskog čvorišta narušavala je imidž grada, koji pretenduje da se predstavi kao moderan i razvijen centar Šumadije.
Godinama su se Kragujevčani stideli svoje glavne autobuske stanice i često u komentarima i debatama na društvenim, kao i anketama u medijima isticali da je stanica jedan od gorućih gradskih problema. Prilazna pešačka staza bila je puna rupa i bara tokom kišnih dana, a ceo ambjent oko stanice delovao je zastrašujuće, jer se uz samu stazu mesecima nalazio napušteni objekat izgoreo u požaru.
Za rešavanje problema, gradskim zvaničnicma, kako su objašnjavali, bile su „vezane ruke“, jer je stanica bila u vlasništvu „Autosabraćaja“, kragujevačke prevozničke firme u stečaju, a višegodišnji zakupac objekta, prevoznik „Janjušević“ iz Priboja, govorio je da „ne može da renovira tuđu imovinu“.
U konačnom, imovinu nekadašnjeg moćnog gradskog prevoznika „Atosaobraćaj“, u maju prošle godine na javnom nadmetanju u Agenciji za licenciranje stečajnih upravnika, za 184,6 miliona dinara, kupio je Vinko Janjušević, dotadašnji zakupac stanice i vlasnik prevozničke firme „Janjušević“.
Ovih dana privode kraju kompletno renoviranje, a u toj kompaniji za Nova.rs kažu, da je obnovljeno sve, od poda do plafona.
Uređene su prilazne staze, peroni, čekaonica, zamenjene su elektro i vodovodne instalacije, sređeni toaleti, šalteri i pult za informacije. Dodaju i da je prema standardima izgrađena rampa za invalidska i dečja kolica, kao i da je cela stanca pokrivena video nadzorom.
„Konačno imamo stanicu gde putnike možemo dostojanstveno da primimo. Nije ovo ništa spektakularno, zadržali smo sve postojeće gabarite, ali je sada sve novo, čisto i funkcionalno“, kaže za Nova.rs Zoran Jovanović operativni rukovodilac prevoznika „Janjušević“.
On podseća da je uređenje stanice, kao prve tačke sa kojom se susreću putnici kada dolaze u neki grad, bilo neophodno i saglasan je sa pritužbama građana da je devastirana stanica bila gradsko ruglo.
„Ako se putnik razočara prvim utiskom kada dođe u grad, što je bio slučaj sa autobuskom stanicom u Kragujevcu, onda mu ta sika potpuno promeni mišljenje o gradu. Sada smo stanicu doveli u pristojno i funkcionalno stanje, kako Kragujevčani više ne bi morali da osećaju stid kada im dolaze posetioci iz drugih gradova“, rekao je Jovanović.
On je najavio da će firma „Janjušević“ renovrati i druge autobuske stanice koje je u maju kupila od Autosabraćaja u stečaju, odnosno stanice u Lapovu, Batočini, Topoli, Aranđelovcu, Natalincima i Rači.
Sve vlasti obećavale novu autobusku stanicu
Sadašnja glavna autobuska stanica izgrađena je sedamdesetih godina prošlog veka, kao privremeno rešenje, a objekat je montažnog tipa, koji je sve do danas ostao u funkciji. Kragujevačke vlasti godinama najavljuju izgradnju nove stanice, ali je sve i dalje na papiru.
Svoja rešenja imale su sve gradske administracije, od mandata Veroljuba Stevanovića, preko Radomira Nikolića, do aktuelnog gradonačelnika Nikole Dašića. Svaka vlast imala je u opticaju i drugu lokaciju za buduću stanicu, ali nijedna ideja do sada nije realizovana do kraja.
Poslednja lokacija, koja je još uvek aktuelna, nalazi se na ulazu u grad iz pravca Batočine na mestu nekadašnjeg Zastavinog servisa. Gradska uprava je tu lokaciju kupila 2018. godine za tri miliona evra, a u julu 2020. raspisala tender za izradu projekta nove autobuske stanice i najavila da će kamen temeljac biti postavljen do kraja te godine.
Međutim, konkurs je u međuvremenu obustavljen, a novi još nije raspisan.
Autor: Aleksandra Petrović
Foto: Aleksandra Petrović
Samo da bi naplatili staničnh uslugu. -U Frankfurtu su peroni oko glavne železničke stanice i ne naplaćuje se stanična usluga. A, šta mi plaćamo: parče zemlje kojim prođemo, klupu, kantu za otpatke, nadstrešnicu? Sračunajte koliko putnika dnevno prođe, koliko mesečno, koliko godišnje, i kolika je zarada. Zar treba da kažemo bravo što su ogradili parče Kragujevca i uredili ga, da bi nam uzeli pare?
Placa se i u Novom Sadu,Beogradu,Nisu cak i skuplje ne vidim sta je problem u tome… Zasad moglo bi se reci da Kragujevac ima lepsu stanicu od Novog Sada i Nisa…