U kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija danas je, nedelju dana nakon minulog tronedeljnog kolektivnog godišnjeg odmora (“feragosta”),opet prekinuta proizvodnja modela “Fijat 500L”. Aktuelni zastoj, uzrokovan već uobičajennim uskladjivanjem proizvodnje i zahteva tržišta, s obzirom da Fijat, kao i ostale velike svetske kompanije, ne proizvodi automobile za zalihe, bio je najavljen još uoči “feragosta”, a proizvodne i montažne trake u kragujevačkoj fabrici ponovo će biti pokrenute u ponedeljak, trećeg septembra.
U Samostalnom sindikatu FCA Srbija kažu da će svi zaposleni u kompaniji osim onih koji rade u službi obezbedjenja, te finansijskom sektoru i marketingu, do kraja ove sedmice biti na plaćenom odsustvu, tokom kojeg će im svaki radni dan, shodno Kolektivnom ugovoru, biti plaćen 65 odsto od prosečne mesečne zarade u proteklih dvanaest meseci.
Zaposlene i rukovodstva oba Fijatova sindikata – Samostalnog i UGS “Nezavisnost” – od proizvodnih zastoja, koji im ne prijaju, ali ih smatraju poslovnom realnošću, mnogi više, ipak, brine činjenica da se bliži 29. septembar , kada, podsetimo, ističe desetogodišnji ugovor države Srbije i Fijata o formiranju zajedničke automobilske kompanije, a da još uvek, ni sa koje strane, nema nikakvih informacija o daljoj sudbini tog sporazuma.
Osnovano, doduše, pretpostavljaju da će ugovor države i Fijata da traje sve dok se, kako se nezvanično poručuje, jedna strana iz njega ne povuče, ali bi voleli da čuju i zvanično da je to tako. Kao što bi voleli da znaju da li će država, poreskim olakšicama i drugim benefitima, i posle 29. septembra da nastavi da subvencioniše Fijatovu proizvodnju u Kragujevcu.
Interesuje ih i kakvi su planovi Grupacije Fijat Krajsler automobili u fabrici u Kragujevcuj koja ima kapacite za gotovo trostruko veću proizvodnju od trenutne. Zabrinuti su i zbog nedavne smene na čelu FCA Grupacije, uzrokovane iznenadnom smrću prvog čoveka te multinacionalne kompanije Sedja Markionea i potonjim povlačenjem Markioneovog zamenika Alfreda Altavila koji je, pored ostalog, bio nadležan i za kragujevačku fabriku automobila.
Rukovodstvo fabričkog Samostalnog sindikata uoči “feragosta” je od nadležnih, saynaje Glas Šumadije, zatražilo informaciju o stavu Vlade Srbije kad je ugovor sa Fijatom u pitanju. Iz Vlade, medjutim, već mesec dana nema nikakvog odgovora, što je razlog za dodatnu brigu zaposlenih u kragujevačkoj fabrici automobila.
Piše: Zoran Radovanović