Šestogodišnja Dorotea Kićanović, koja je na nacionalnom takmičenju osvojila zlato, a na međunarodnom zlato i bronzu (dva dela takmičenja: pismeni i usmeni) dnevno radi između stotinu i dvesta zadataka.
Ona je samo jedna od naših malaca genijalaca, koji su postigli veliki uspeha na nacionalnom takmičenju u Beogradu – gde su osvojili četiri pehara i šest medalja, tri prva i jedno treće mesto; zatim na međunarodnom takmičenju u Zagrebu: pet pehara i šest medalja, dva prva i tri treća mesta.
Pored Dorotee, Jovana, Petra i Nikole – naših takmičara, u prostorijama škole dočekale su nas i njihove učiteljice, Jovana Veljović i Ivana Pušica, sa kojima smo razgovarali o putu malih genijalaca, kao i o osnovama mentalne aritmetike.
Upoznajte naše male, velike genijalce:
Šestogodišnja Dorotea Kićanović, koja je na nacionalnom takmičenju osvojila zlato, a na međunarodnom zlato i bronzu (dva dela takmičenja: pismeni i usmeni) dnevno radi između stotinu i dvesta zadataka! Doroteina mama, Jelena, kaže da učiteljica ponekada ostane iznenađena kada joj pošalju poruku sa molbom za još zadataka. Zbog marljivog rada devojčica je dobila dosta pohvalnica za rad i trud, a pored rada u školi, ističu da je zarad takvog uspeha potrebno raditi i kod kuće. Ovaj malac genijalac sposoban je da sabere i oduzme nizove od više desetina brojeva u deliću sekunde, a u slobodno vreme voli da pliva i vozi rolere. Od najmanjih nogu, Dorotea je želela da postane ’doktor za životinje’, ali je s vremenom provedenim sa svojim učiteljicama i sama poželela da im jednog dana postane koleginica.
U demonstraciji veštine mala Dorotea našeg novinara ostavlila je u čudu, kao i sa molbom pojašnjenje gestikulacije rukama – kada od nje saznajemo da zapravo u glavi čuva svoju računaljku (abakus), te rukama samo ponavlja pokrete zamišljenih kuglica. Dorotea je zatim, da bismo je bolje razumeli, odlučila da demonstrira i računanje na pravom abakusu.
Jovan Novković, jedanaestogodišnjak koji je u školu „Malac genijalac” krenuo sa četiri godine, učenik je OŠ „21. oktobar” u Kragujevcu. Na nacionalnom takmičenju Jovan je osvojio prvo mesto iz oblasti mentalne aritmetike, kao i prvo mesto na pismenom delu. U Zagrebu, na međunarodnom takmičenju, na pismenom delu takođe je osvojio prvo mesto! Jovan je za nas izračunao izuzetno komplikovan niz dvocifrenih brojeva:
Nikola Tanasijević ima devet godina i učenik je OŠ „Sveti Sava” u Batočini, u ’malac’ je došao sa sedam godina. Sa beogradskog takmičenja donosi nam treće mesto iz oblasti mentalne aritmetike i dva treća mesta iz Zagreba (mentalna aritmetika i pismeni deo). U Batočini Nikola trenira košarku i, kako kaže, nije mu teško da uskladi sve svoje obaveze. Za školu „Malac genijalac” tvrdi da je najbolja stvar koja se desila u njegovom dosadašnjem životu, kao i da u njoj planira da provede još mnogo vremena. Kada odraste želeo bi da postane programer.
Na pitanje kako uspevaju da računaju kada se brojevi smenjuju jako brzo, Nikola nam kaže da ih je onda potrebno zapamtiti pa sabrati. „Kao da ovde ima jedan abakus (pokazuje ispred sebe). Vi treba da zamislite taj abakus i da pomerate kuglice, kao pet plus osam, pa pet i dolaze razne formule, kao: rođaci, brat i sestra, komšija…” – objašnjava on uz osmeh.
Petar Bogdanović, još jedan malac iz Batočine, ima devet godina i takođe je učenik OŠ „Sveti Sava” – u školu mentalne aritmetike upisao se sa dve godine i nastaviće ’dok mu ne dosadi’, a to se, dodaje šaljivo, nikada neće desiti. Petar je osvajač prvog mesta na školskom takmičenju, a dobitnik je i medalje za učešće na takmičenju u Beogradu. Kao i drugu Nikoli, Petru putovanje ne pada teško, a slobodno vreme provodi vozeći svoj bicikl, kao i u igrama loptom.
Učiteljica Ivana Pušica potvrđuje da su u pitanju deca koja sa radošću dolaze kako na redovne, tako i dodatne časove: „To su deca koja stvarno vole ovo. Njima nije problem ni da odrade sto zadataka, ni da dođu pet puta u toku nedelje. Sve sa voljom i elanom, što je očigledno recept za uspeh”.
Učiteljicu Jovanu Veljović zamolili smo da opiše izgled takmičenja na kojima su naši malci pružili ove sjajne rezultate:
- Takmičenje, konkretno ova dva o kojima pričamo sada: prvo, na nacionalnom nivou održano je u Beogradu 5. juna i učestvovala su deca iz osamdeset škola cele zemlje. Nakon toga, pošto smo bili izuzetno uspešni, plasirali smo se na takmičenje na međunarodnom nivou u Zagrebu: tu su učestvovala deca iz sedam država iz okruženja i tu smo, mogu da kažem, bili još uspešniji! Još bolje smo se pripremili i imali elana. Nakon svega mogu da kažem da smo bili među uspešnijim školama, kako nacionalno, tako i međunarodno – zadovoljno zaključuje.
Kako u pitanju nisu deca iz iste grupe, Doroteina mama primetila je da ih je takmičenje veoma zbližilo: „Deca su se srodila i imali su jak timski duh – na tim takmičenjima pružali su podršku jedni drugima, što je veoma pohvalno za njihov uzrast. Nisi bili rivali, već su svesrdno navijali jedni za druge”.
Govoreći konkretno o rezultatima prethodnog perioda, učiteljica se osvrnula i na osobine naših takmičara:
- Ono što možemo da kažemo sigurno je da su svi oni talentovani za matematiku, da svet posmatraju kroz brojke, da oko sebe stalno vide brojeve i na taj način posmatraju svet. Ali eto prosto mogu da pohvalim i decu i roditelje jer je to stvarno jedan naporan trud i rad, kao i zalaganje za sve ovo. Znači ništa nije došlo tako preko noći, oni su svakodnevno dolazili u školu i pripremali se za ovo takmičenje.
Ipak, ona naglašava da je škola zaista namenjena svoj deci (uzrasta od 3 do 12 godina). Škola nije namenjena samo deci koja imaju posebnu sklonost prema matematici ili su posebno nadarena – svako dete će imati sopstveni tempo napretka i predavači će svakome pristupiti individualno.
Ukoliko vas je inspirisao uspeh polaznika škole „Malac genijalac”, prođimo kroz osnove:
- Mentalna aritmetika prosto rečeno je sposobnost brzog računanja bez ikakvih pomagala. Bez papira, bez olovke, bez digitrona – dakle sposobnost da deca na mentalnom, intelektualnom nivou izračunaju određene brojeve. Da li je u pitanju sabiranje, oduzimanje, deljenje, množenje – znači da te matamatičke operacije složene rade napamet. Sama tehnika potiče iz Japana i sama računaljka, abakus, koju mi koristimo potiče iz Japana. Mi smo unapredili program i on je u upotrebi od 2015. godine u našim školama – kaže učiteljica Jovana.
U daljem razgovoru shvatamo da deca dobijaju i daleko više od brzog računanja: „To računanje na mentalnom nivou pospešuje razvoj pažnje, koncentracije, logike, memorije kod dece, analitičkog razmišljanja, sposobnost rasuđivanja, u stvari cilj je zdrav intelektualni razvoj, razvoj kognitivnih sposobnosti kod dece. Matematika je samo sredstvo za rad, alat u postizanju viših ciljeva i razvoju intelektualnih veština. Znači sam tačan rezultat nije od presudnog značaja. Važan je taj proces dok oni izračunavaju te složene zadatke, taj intelektualni napor koji oni ulažu je zapravo najvažniji”.
Učiteljica Ivana Pušica ističe i to da škola poseduje veb platformu preko koje deca mogu da rade domaće zadatke. U pitanju je platforma koju đaci koriste i u školi, tako da je to idealna prilika da poboljšaju svoje znanje ma gde se nalazili. Po tome je škola „Malac genijalac” jedinstvena.
Zanimalo nas je i to ko su predavači ove škole:
- Predavači konkretno moraju biti u vezi sa prosvetom, da kažem moraju biti učitelji, nastavnici, pedagozi, defektolozi, psiholozi – znači moraju imati veze sa tim nekim metodičkim predmetima. Moraju biti u osnovi stručno osposobljeni za rad sa decom. Nakon toga predavači se dodatno obučavaju i edukuju u Beogradu specifičnim programima koji im omogućavaju da kasnije rade u ovoj školi. Tako da je osnovni uslov da neko bude prosto u vezi sa radom sa decom.
A što se tiče upisa…
Kako nam je rečeno, trenutno je u toku upis za septembar. Kada je u pitanju sama mentalna aritmetika, u školi postoje dva upisna roka – septembarski i februarski. Što se tiče programa Numicon, koji u osnovi predstavlja uvod i pripremu za uspehe koje nižu naši današnji sagovornici – upis je otvoren preko cele godine!
Pored granice u godinama, koja je s obzirom na spremnost deteta referencijalne prirode, u ’Malcu’ sprovode testiranje kojim će tačno odrediti odgovarajući program:
- Našu školu pohađaju deca od 3 do 12 godina. Program Numicon konkretno namenjen je deci od 3 do 6 godina, dok je mentalna aritmetika namenjena deci od 4 do 12. Znači vidimo da se tu negde u tom uzrastu od 4 do 6 godina deca mogu biti na jednom ili na drugom programu, to svakako zavisi od njihovih sposobnosti, prethodnog znanja koje su usvojili u vrtiću ili kod kuće. Da li prepoznaju brojeve, da li prosto znaju, kakva je grafomotorika, da li znaju pravilno da drže olovku, kakva je zrelost deteta, da li je dete zrelo za pohađanje programa „mentalna aritmetika“ koji svakako zahteva ozbiljniji rad i duži boravak u školi ili je prosto potrebno još malo dete prilagoditi za taj napredniji program pa dete u tom slučaju bude na programu Numicon. Tako da godine igraju važnu, ali ne i presudnu ulogu u podeli – zaključuje Jovana Veljović.
Polaznicima škole „Malac genijalac” želimo mnogo uspeha u narednom periodu, a školi mnogo dece kojima ćemo se ponositi.