Odlukom Fijatovog menadžmenta od petka (15. maj), zaposlenima u kragujevačkom Fijat Krajsleru koji su,zbog epidemije COVID 19, izvan proizvodnih pogona još od sredine marta, plaćeno odustvo produženo , saznaje naš list, do 29.maja, odnosno do ponedeljka, 1. juna. To, medjutim, ne znači da će kragujevački triudbenici u hale Fijatove fabrike u centru Šumadije da se vrate početkom narednog meseca.
Najverovatnije da neće ni tada, a odluku o tome doneće fabrički, odnosno menadžment Fijat Krajslera u Torinu, pošto ponovno pokretanje proizvodnih i montažnih traka u Kragujevcu uveliko zavisi od situacije u Fijatovim i dobavljačim kompanijama u Italiji, odakle stižu dobar deo delova i pozicija za ugradnju u model „500L“…Pitanje je, u stvaru, da li će i koliko Fijatova fabrika u Kragujevcu u narednim mesecima uopšte i da radi. Podsetimo da je menadžment te fabrike nedavno od Vlade Srbije i fabričkog Samostalnog sindikata tražio i dobio saglasnost za dodatnih 80 dana plaćenog odsustva za zaposlene do kraja septembra, pošto je onih 45 zakonom dozvoljenih neradnih dana u jednoj kalendarskoj godini već potrošeno.
Plaćena odustva u kragujevačkom Fijat Krajsleru produžavaju se, tvrde u toj kompaniji, ne samo zbog opasnosti od širenja virusa korona, kojeg u Šumadiji, prema zvaničnim podacima, nema već treću sedmicom zaredom, već pre svega zbog što je tržište automobila gotovo “stalo” širom Evrope, a ponajviše u Italiji, Španiji i Francuskoj, koje su, pored Britatanije, u Evropi najteže pogodjene epidemijom COVID 19, a u kojima se godinama unazad prodavao i prodaje najveći broj novoproizvedenih “šumadijskih fića”.
Poverenik Sindikata “Nezavisnost” u Fijat Krajsleru Zoran Stanić tvrdi da, uprkos svemu, situacija u kragujevačkoj fabrici nije dramatična, te da dodatnih 80 neradnih dana neće ozbiljnije da se odrazi na budućnost zajedničkog posla države Srbije i Fijata.
- Mi ionako više ne radimo, nego što radimo. Tih 80 neradnih dana je zatraženo zarad eventualnosti, zbog situacijena tržištima, uzrokovane epidemijom COVID 19, i izvesno neće da bude korišćeno u kontinuitetu, već sukcesivno, što znači da će radnici na plaćeno odustvo da odlaze kad stane plasman, a da će u pogone da se vraćaju kad stignu porudžbine automobila od dilera… Ostaje nam se sa pandemija COVI D 19 smiri, da se, kako se najavljuje, do kraja godine završi spajanje Fijat Krajslera sa P SA Pežo Gr upom, nakon čega možemo da očekujemo novi ili još jedan modele, koji će da uposli fabriku. Moramo da se naviknemo da način poslovanja koje kompanije u razvijenom svetu praktikuju decenijama, pa i vekovima unazad, ističe Stanić.
Iz pojediniih dobavljačkih kompanija koje smo ovih dan kontaktirali, poručuju da im potrebno da se najpre “dobro upoznaju sa situacijom u Fijat Krajsleru”, posle čega će donositi odluke o daljim aktivnostima.