Tri godine od ugovora Vlade i Stellantisa: Serijska proizvodnja električnih automobila u Kragujevcu i dalje neizvesna

Ekonomija Grad

Proteklo je tri godine od potpisivanja ugovora između Vlade Srbije i kompanije Stellantis o pokretanju proizvodnje električnih automobila u fabrici u Kragujevcu, ali serijska proizvodnja i dalje nije započela. Iako su prvi probni primerci modela Citroën eC3 izrađeni još krajem 2024. godine, tačan datum početka masovne proizvodnje i dalje nije poznat.

Na 56. Međunarodnom salonu automobila u Beogradu domaćoj javnosti predstavljen je model Fiat Grande Panda u električnoj verziji, koji je trebalo da bude ključni deo manifestacije. Međutim, veću pažnju medija privukla je informacija da je u Kragujevcu već započeta probna proizvodnja Citroëna eC3. Prema dostupnim podacima, prvi primerci ovog modela proizvedeni su još u poslednjem kvartalu 2024. godine, ali je serijska proizvodnja još uvek u fazi pripreme.

Zoran Burić, direktor marketinga firme Avtonova kab, uvoznika Citroënovih vozila u Srbiji, izjavio je da će se eC3 proizvoditi u Kragujevcu, ali da tačan datum početka serijske proizvodnje još uvek nije poznat. Slična obećanja su ranije davali i predstavnici vlasti i Stellantisa. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je 31. decembra 2024. godine izjavio da će serijska proizvodnja električne verzije Grande Pande početi u trećoj sedmici januara 2025. godine i da će to značajno doprineti rastu BDP-a. Međutim, taj rok je probijen, a novi termin za početak proizvodnje nije zvanično saopšten.

Iz Stellantisa su takođe ranije saopštili da će serijska proizvodnja električne verzije Grande Pande započeti početkom, a hibridne krajem februara 2025. godine, ali ni ti planovi nisu realizovani. Trenutno se u Kragujevcu proizvodi manje od 100 vozila dnevno, pri čemu neki modeli nisu u potpunosti kompletirani zbog nedostatka određenih delova. Serijska proizvodnja, prema industrijskim standardima, podrazumeva proizvodnju od najmanje 400 do 500 automobila dnevno.

Kao glavni razlozi za kašnjenje serijske proizvodnje navode se problemi sa nabavkom delova, smanjeni interes proizvođača komponenti za ulaganje u Srbiju, kao i globalna kriza u automobilskoj industriji. Odluka SAD da uvede dodatne carine na uvoz evropskih automobila od 25% dodatno je zakomplikovala situaciju, dok je istovremeno pad tražnje za električnim vozilima i ukidanje subvencija u pojedinim državama uticalo na strategiju proizvodnje u evropskim fabrikama.

Pored problema sa delovima, Stellantis se suočava i sa nedostatkom radne snage u Kragujevcu. Prema procenama, za planiranu godišnju proizvodnju od 150.000 automobila bilo bi potrebno oko 2.500 radnika, dok je trenutno zaposleno oko 1.000 radnika, čije su plate niže od republičkog proseka. Ovi faktori doprinose slabom interesovanju za zapošljavanje, a zabeležen je i povećan odliv radne snage.

Uprkos kašnjenjima, lokalna zajednica u Kragujevcu ostaje optimistična u pogledu budućnosti fabrike. Očekuje se da će modeli Grande Panda i eC3 biti traženi na evropskim tržištima, dok Evropska komisija razmatra nove subvencije za kupovinu električnih vozila, što bi moglo doprineti povećanju proizvodnje u budućnosti.

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.