Bivši radnici Zastave kamioni nastavili su danas, na centr alnom
kragujevačkom Trgu kod krsta“, još početkom prošlog meseca započeti protest,
zahtevajući isplatu zaostalih zarada, jubilarnih nagrada i regresa u ukupnom iznosu od
oko 120 miliona dinara, te uplatu doprinosa za penzijsko-invalidsko osiguranje, odnosno
povezivanje staža za minulih desetak godina. Pobunjene „kamiondžije“ ponovo su se
danas obratile Vladi Srbije, ovoga puta sa zahtevom da država preuzme kragujevačku
fabriku kamiona, jer ako, kako upozoravaju, preduzeće ode u stečaj, oko 300 bivših
radnika neće moći da naplati svoja potraživanja.
Nekadašnji radnici Kamiona i ostalih preduzeća Grupe Zastava vozila pozvani su
da se u sredu, u 9 sati, opet okupe na Trgu "kod Krsta" i da organizuje prikupljanje
dokumentacije o pojedinačnimpotraživanjima radnika, odnosno rešenja iz fabrike ili
sudska rešenja. Ti dokazi o dugovanjima će potom, na osnovu prošlonedeljnog
dogovora sa nedležnima, biti predati Ministarstvu privrede.
Delegacija bivših radnika Kamiona i ostalih Zastavinih fabrika krajem minule
sedmice razgovarala je je u Ministarsvu privrede sa državnim sekretarom u tom
ministarstvu Draganom Stevanovićem, kome su najpre predstavili ideju o podržavljenju
Zastave kamiona, uz upozorenje da stečaj te fabrike neće rešiti problem neisplaćenih
prinadležnosti za nekoliko stotina “kamiondžija”.
-Državi je najlakše da i Kamine gurne u stečaj i ostavi radnicima da svoja
potraživanja naplaćuju iz stečajne mase, ukoliko za njih, posle izmirenja dugova većih
poverilaca, išta ostane. Upravo zbog toga i predlažemo podržavljenje Kamiona, za šta,
za razliku od ostalih fabrika širom Srbije, čiji su bivši radnici u istom ili sličnom
problemu, postoji pravni osnov. Taj pravni osnov je Protokol iz 2008. koji je Vlada Srbije
sa reprezentativnim sindikatima Grupe Zastava vozila potpisala nakon dolaska Fijata u
Kragujevcu, a kojim se država obavezala da će da izmiri sve obaveze prema radnicima
Zastavinih fabrika do rešenja njihovog statusa, kaže član organizacionog odbora
protesta bivših radnika Zastava kamiona Goran Miletić, napominjući da je taj protokol
još uvek na snazi. Tim pre što su aneksi tog dokumenta verifikovani u dva navrata,
2014. i 2015., kada ih je ispred Vlade Srbije potpisao tadašnji premijer Aleksandar
Vučić.
Istovremeno, tvrdi naš sagovornik, Vlada Srbije je najveći deo potraživanja države
od Zastave kamiona naplatila preuzimanjem hala i proizvodne opreme te fabrike za
potrebe novoformiranog preduzeća za proizvodnju neborbenih i borbenih vojnih vozila
“Zastava terenska vozila” (Zastava TERVO) , koje je u ingerenciji Ministarstva odbrane.
Miletić kaže i da je tokom prošlonedeljnog razgovora u Minisratstvu privrede
Zastavina delegacija obaveštena da nadležni u tom ministarstvu traže jedinstven model
za sve radnike domaćeg metalskog kompleksa koji su, kao i Zastavini radnici, radna
mesta napustili uz neku od opcija iz ponudjenih socijalnih programa, a da im zaostale
zarade do sada nisu isplaćene. Podsetimo da pune zarade, za period od 2010.
naovamo, nije dobilo blizu 5.000 bivših “Zastavinih”, kao i više hiljada prekobrojnih
radnika Goše iz Smederevske Palanke, kruševačkog “14. oktobra”. Prve petoletke iz
Trstenika, Magnohroma iz Kraljeva, Mašinske industrije iz Niša i mnogih drugih nekada
moćnih fabrika širom Srbije.
Na današnjem protestu u Kragujevcu rečeno je da će pregovori o zaostalim
zaradama biti nastavljeni u Ministarstvu privrede, a da se paralelno sa njima u
Ministarstvu za rad i socijalnu politiku razgovara o povezivanju radnog staža… Nov
protest bivših “kamiondžija” i ostalih prekobrojnih Zastavinih radnika zakazan je za
naredni ponedeljak. Opet na Trgu “kod Krsta”.
Pise: Zoran Radovanović