Svaki drugi stanovnik Srbije bi ušteđevinu od 10.000 evra pre potrošio na kupovinu nekretnine, a tek svaki 10. bi investirao u inovativno preduzeće, dok 46 odsto preduzetnika ne bi ulagalo u startapove, iako smatraju da se isplati ulagati u domaće inovatore, saopštio je danas NALED.
Čak 52 odsto građana ulaganje vidi kao nešto što će pozitivno uticati na njihov život naspram samo 13 odsto koji očekuju negativne efekte, pokazalo je drugo godišnje istraživanje stavova građana i privrede o inovacijama, sprovedeno u okviru programa StarTech.
Kako se navodi, u odnosu na prošlu godinu porastao je udeo građana koji bi prednost dali inovativnom proizvodu i kompanijama, ponekad i bez obzira na cenu.
- Pre svega moramo olakšati pristup finansiranju inovatorima, naročito preduzetnicima i malim preduzećima, a NALED podržava ostvarenje tog cilja kroz program Startech, kroz koji ćemo dodeliti tri miliona dolara bespovratnih sredstava za 100 inovativnih biznis, rekao je direktor za konkurentnost i investicije u NALED Dušan Vasiljević.
Podaci pokazuju da je 54 odsto privrednika došlo do inovacije modifikovanjem postojećeg rešenja, 31 odsto kopiranjem postojeće inovacije, a tek svaka deseta je potpuno novi proizvod.
Većina digitalno transformisanih kompanija uvela je u svoje poslovanje veb sajt, društvene mreže ili elektronsku trgovinu, dok su blokčejn i veštačka inteligencija i dalje retkost.
Skoro dve trećine je inovaciju razvilo samostalno, svaki treći u saradnji s drugim preduzećem, a samo 5% u saradnji sa univerzitetima i naučnim organizacijama.
- Finansije su za 41,5 odsto privrednika i dalje najveća prepreka za razvoj inovacija, istakla je menadžerka za regulatornu reformu NALED Irena Đorđević.
Prema podacima, za programe podrške u razvoju inovacija nije apliciralo čak 89 odsto privrednika, dok više od 93 odsto nije koristilo neku od poreskih olakšica i gotovo niko nije novac tražio kod biznis anđela, VC fondova i drugih alternativnih izvora.