Direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović izjavio je da Srbija ima 2,4 miliona e-građana registrovanih na portalu eUprave, koji koriste više od 350 elektronskih usluga. Najavio je da će 2025. godina biti usmerena na razvoj digitalne infrastrukture i mobilnih aplikacija, uključujući i digitalni novčanik.
Razvoj digitalne infrastrukture
Jedan od glavnih ciljeva za ovu godinu je završetak multimedijalnog centra „Ložionica“ u Beogradu, koji će okupljati mlade ljude iz oblasti digitalizacije i inovativnih tehnologija. Jovanović je takođe istakao završetak prve zgrade inovacionog distrikta i proširenje državnog Data centra u Kragujevcu, gde će do kraja prvog kvartala 2025. biti smešten prošireni superkompjuter.
Digitalni novčanik na mobilnim telefonima
Jovanović je naglasio da će mobilne aplikacije, poput digitalnog novčanika, omogućiti građanima da na svom telefonu čuvaju dokumenta poput vozačke dozvole, zdravstvene knjižice i, u budućnosti, lične karte. Cilj je da ova aplikacija bude standardizovana prema evropskim normama, omogućavajući građanima putovanja u EU samo uz mobilni telefon.
Popularne e-usluge
Prema njegovim rečima, najkorišćenije usluge eUprave su upis dece u vrtiće, osnovne i srednje škole, kao i usluge Ministarstva unutrašnjih poslova, poput zamene vozačke dozvole koja stiže na kućnu adresu. Od početka digitalizacije razmenjeno je 265 miliona dokumenata po službenoj dužnosti, čime se značajno smanjuje administrativni teret za građane.
Rast IKT sektora
Jovanović je istakao da je izvoz u sektoru informacionih i komunikacionih tehnologija (IKT) u prvih deset meseci 2024. godine dostigao 3,3 milijarde evra, što je povećanje od 20% u odnosu na prethodnu godinu. Očekuje se da će izvoz do kraja 2024. premašiti četiri milijarde evra.
Uticaj veštačke inteligencije
Govoreći o veštačkoj inteligenciji (AI), Jovanović je rekao da se AI treba posmatrati kao alat za unapređenje društva i ekonomije. Istakao je da će AI preuzeti repetitivne poslove, poput rada u kontakt centrima, ali će otvoriti prostor za kreativnije poslove. Naveo je da 15% kompanija u Srbiji koristi AI alate, dok mnoge još nisu počele da ih primenjuju.
Plan za čet-bot na eUpravi
U 2025. godini planirano je uvođenje čet-bota na portalu eUprave, razvijenog u saradnji sa Majkrosoftom. Ovaj alat će omogućiti građanima da dobiju brze odgovore na svoja pitanja. Jovanović je dodao da će čet-bot biti dostupan i drugim državnim organima za integraciju na njihovim platformama
Foto: Tanjug (Sava Radovanović)
Izvor: RTV
Da covek nije u Srbiji rekao bi Wowwww bravo…
Druze sta je sa resenjima za porez na imovinu i njihovo dobijanje na vreme pa cak i u tekucoj godinu za narednu?
Zasto se obracunava kamata na resenje koje jos nije dobijeno cak ni elektronskim putem gde je cak i deo datog obrazlozenja uz resenje neustavno?
Zasto ste korisnike koji su kad kad po nekad koristili portal eUprave automatski ubacili da primaju pomenuta resenja na email iako ih pre toga niste pitala da li to zele?
Da li znate da nasim Ustavom nije garantovan besplatan pristup interenetu pa tako i sami dgitalni servisi koje promoviste iz dela koji se odnose na drzavne obaveze ukljucujuci i poreze se samo mogu tretirati kao moguca opcija a ne iskljuciva i jedina opcija?
U slucaju da dodje do globalnog prekida u elektronskom saobracuju usled nepogoda i ostalih nezeljnih stvari koje je resenje i nacin moguceg rada u ispunjenju iskljucivih obaveza koje drzava tj. organi vlasti imperativno namecu obveznicima?
Trenutni digitalni servisi = digitalna kucaca masina + dodatna papirologija za obicne privatnike
Uvid u poresko stanje preko portala eUprave nije merodavno stanje jer ne predstavlja verodostojnu ispravu a sto i sami tvrdite u napomenama? (neverovatna stvar koja ukazuje da opet pored svega digitalnog moras da ides recimo kod poreznika da dobijes tacne podatke)