Srbija na udaru krize nemačkih automobila: Konkurencija iz Kine preuzima tržište

Društvo Ekonomija

Turbulencije u evropskoj autoindustriji, posebno u Nemačkoj, mogle bi ozbiljno da se odraze na tržište Srbije. Dok Zapadna Evropa prolazi kroz izazovne promene, postavlja se pitanje koliko će ta neizvesnost pogoditi Srbiju, s obzirom na snažnu povezanost naše privrede sa nemačkom.

Jedna od opozicionih političarki iz CDU-a izjavila je da „kada se Folksvagen zakašlje, Nemačka dobije grip,“ ukazujući na ogromnu važnost automobilskog sektora u toj zemlji. S obzirom da je nemačka autoindustrija motor evropske privrede, profesor Ljubodrag Savić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu upozorava da Srbija, kao deo ovog sistema, može osetiti posledice.

Pandemija, rat u Ukrajini i sindikati kao faktori krize

Savić ističe da su uzroci problema u nemačkoj autoindustriji višestruki. Prvi i ključni uzrok je pandemija, koja je prekinula lance snabdevanja, posebno u proizvodnji autodelova u Istočnoj Evropi i Aziji. Drugi uzrok je rat u Ukrajini, koji je doveo do prekida korišćenja jeftinih ruskih sirovina. Treći faktor su jaki sindikati u Nemačkoj, koji osiguravaju da deo profita ide radnicima, što dodatno komplikuje situaciju.

Nemačka u problemu zbog električnih vozila i konkurencije iz Kine

Folksvagen je najavio planove za smanjenje troškova, što bi moglo uključivati zatvaranje fabrika, po prvi put u istoriji. Savić naglašava da Nemačka nije uspela da dostigne tehnologiju električnih automobila, za razliku od Kine, koja je daleko ispred u ovoj trci.

Problemi u nemačkoj autoindustriji, kako procenjuje Savić, trajaće duži period, a Kinezi, sa svojim fleksibilnijim pravilima i nižim troškovima, predstavljaju ozbiljnu konkurenciju.

Srbija kao komponentaš u lancu autoindustrije

Za razliku od bivše SFRJ, koja je proizvodila gotove automobile, Srbija danas ima ulogu „komponentaša“, odnosno fabrike autodelova koji zavise od potreba velikih kompanija poput Folksvagena. Savić upozorava da će kriza u nemačkoj industriji neminovno pogoditi i srpski sektor autokomponenata, jer najveći deo domaće proizvodnje zavisi upravo od nemačkih kompanija.

Trka sa Kinom i izazovi za evropsku autoindustriju

Velike nemačke marke poput Mercedes Benca, BMW-a i Poršea takođe su smanjile svoja očekivanja za finansijsku godinu, što ukazuje na gubitak trke sa azijskim konkurentima, prvenstveno sa Kinom. Savić ističe da su kineski radnici suočeni sa manje strogim ekološkim standardima i nižim nadnicama, što kineskim kompanijama daje značajnu prednost na globalnom tržištu.

Kako evropska autoindustrija pokušava da se izbori sa ovim izazovima, Srbija će, kao deo ovog lanca, sigurno osetiti posledice na svom tržištu i privredi.

Izvor: eKapija

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.