Zašto je u Srbiji nedavna smrt prvog čoveka kompanije Fijat Krajsler automobila Serdja Markionea propraćena mukom
Nakon tradicionalnog tronedeljnog kolektivnog godišnjeg odmora (”ferogosta”), u svim Fijatovim, odnosno fabrikama grupacije Fijata Krajsler automobili (FCA) širom sveta proizvodnja nastavlja se u ponedeljak, 20. avgusta. Proizvodne i montažne trake u ponedeljak će, naravno, biti pokrenute i u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija u Kragujevcu, u kojoj je u prethodnih sedam meseci, sudeći po plasmanu FCA Srbija u prvom ovodišnjem polugodju od ukupno 28.00 automobila, proizvedeno do 35.000 vozila svih verzija redizajniranog modela “ Fijat 500L”.
No, ono što će, kad su FCA grupacija i svet automoboilske industrije uopšte da obeleži ovu godinu, bez ikakve dileme je informacija da je dugogodišnji neprikosnoveni šef kompanije Fijat Krajsler autaomobili Serdjo Markione, radoholik i vizionar, koji je te dve kompanije najpre spasio od bankrota i potom ih, uz podršku predsednika SAD Baraka Obame, objedinio u megakompaniju, iznenada peminuo upravo učio “feragosta,” preciznije 25. jula, u bolnici u Cirihu, gde je bio hospitalizovan zbog pogoršanja zdravstvenovg stanja nakon operacije ramena.
Nekoliko dana ranije bilo je objavljeno da je Upravni odbor FCA grupacije Markionea razrešio dužnosti izvršnog direktora te automobilske maga kompanije, upravo iz zdravstvenih razloga, i da je na njegovo mesto imenovao Amerikanca Majkla Menlija, dirktora kompanije Džip, koji je postigao zapažene uspehe u proizvodnju, promociji i prodaji tog Krajslerovog brenda. Nakon imenovanja Menlija za Markioneovog naslednika, sa mesta zamenika izvršnog direktora FCA grupacije za Evropu, Afriku i Bliski istok Alfredo Altavila, koji je je operativno bio zadužen i za kragujevačku fabriku automobila, u kojoj je u proleće prošle godine označio početak redizajniranog modela “ Fijat 500L”.
Odlazak Serdja Markionea sa ovoga sveta, u Srbiji je, prema oceni dela upućene javnosti, propraćen sramotnom gromoglasnom tišinom, koja i dalje, nedeljama posle njegove smrti – “odzvanja” i svedoči o, najblaže rečeno, nepristojnosti i nedostatku domaćeg vaspitanja srpskih zvaničnika. Tim povodom se, naime, nisu seoglasili ni predsednik Aleksandar Vučić, ni premijerka Ana Brnabić, ni ministar privrede GoranKnežević, i to uprkos činjenici da je Vlada Srbije partner FCA grupacije u upravljanju kompanijom Fijat Krajsler automobili Srbija , u kojoj država Srbija ima 33 odsto kapitala. Zašto su čelnici države Srbije i mediji pod njihovom kontrolom prećutali informaciju da je preminuo da Serdji Markione, biznismen koji je 2008. , odlukom da se Fijat vrati u Kragujevac i na temeljima nekadašnje Zastavine fabrike automobila izgradi najsavremenijiju fabriku za proizvodnju putničkih vozila na svetu, vrednu blizu 1,5 milijadri dolara – presudno doprineo obnovi propale domaće automobilske industrije – pouzdano se ne zna.
Osnovano se, medjutim, pretpostavlja da su Vučić i ekipa koji, očito, najozbilije veruju da sa njima počinje privredna i svaka dr uga istorija Srbije, prećutali Markioneovu smrt , zato što se Fijat u Srbiju i Kragujevac vratio u vreme bivše, odnosno vlade Borisa Tadića i Mirka Cvetkovića. Akteleni srpski vlastodršcu ne znaju, ili se prave da ne znaju da Fijat u Srbiju i Kragujevac nije došao ni zbog Borisa Tadića, ni zbog ondašnjeg ministra privrede Mladjana Dinkića, ni zbog bivšeg gradonačelnika Kragujevca Veroljuba Stevanovića, već da je ovde došao zbog sebe. Fijat je, naime, od 2004. , kad je Markione preuzeo vlast u kompaniji, počeo da beleži nagli porast plasmana svojih automobili u Evropi, te mu je prodajaod te 2004. do 2007. na evropskim tržištima od 600.000 narasla na više od 900.000 automobila. Menadžment italijanske kompanije otuda je, u drugoj polovini prethodne decenije, odlučio da širi proizvodne kapacitete, ali u zemljama istočne Evrope, u kojima su troškovi proizvdnje manji. Do početka 2008., Fijat je o izgradnji nove fabrike pregovarao sa vlastima u Madjarskoj, Rumuniji, Bugarskoj, Slovačkoj, pa i u Rusiji.
Ali, početkom 20008. Srbija je ratifikovala Sporazum o stabilizaciji i pridruiživanju sa Evrospkom unijom, čime su stvoreni uslovi za bescarinski plasman proizvoda iz Srbije na tržištima EU, i čelnici Fijata namah su se dosetili da u Srbiji, konkretno u Kragujevcu, imaju fabriku koja je – s obzir om da je gradjena i njihovim novcem (kreditom Fijata od čak 30 miliona dolara, u Kragujevcu je početkom 60-tih prošloga veka počela izgradnja savremene fabrike automobila), i koja je je u teničko-tegnološko-proizvodnom smislu bila Fijatova filijala još od davne 1955.godine.
Aktuelna srpska vlast se, dakle, bez razloga “duri”i, što je još gore, a koliko je javnosti poznato, ništa ne preduzima da u kontaktima sa novim medažmentom FCA grupacije proveri da li će planovi te multinacionalne kompanije da se menjaju u odnosu na ono što je 1. juna najavio pokojni Markione, saopštavajući plan FCA za narednih pet godina, kojim je, podsetimo, predvidjen nastavak proizvodnje “Fijata 500L” u Srbiji i nagoveštena mogućnost produkcije hibridne verzije tog modela, sa pogonom na benzinski i električni motor.
Pojedini domaći mediji su, doduše, nakon razrešenja Matrkione sa mesta izvršnog direktora FCA grupacije preneli navodno reagovanje Vlade Srbije, prema kojoj u Nemanjinoj 11 “ne očekuju promene u radu Fijatove fabrike u našoj zemlji”.
– Markione nije otišao iz kompanije zbog poslovnih razloga, već zbog zdravstvenih problema. Nemamo informacije da bi to moglo bilo šta da promeni u strategiji razvoja cele kompanije Fijat Krajsler automobili, pa ni fabrike u Srbiji. Verujemo da će petogodišnji plan razvoja koji je Markione predstavio 1. juna nastaviti da se sprovodi, navodno je rečeno u Vladi Srbiji posle Markioneovog iznadnog odlaska se čela FCA grupacije.
Koliko je ovakav stav Vlade, ukoliko je medijska informacija o tome verodostojna, a koji je zasnvan na očekivanjima i verovanjima, ozbiljan i odgovoran, pokazaće vreme. Činjenica je, medjut im, da proizvodnja iplasman “Fijata 500L”, i nakon redizajna tog moedela, pada iz godine u godinu. Izvoz kompanije FCA Srbija lane je po prvi put vredeo manje od milijardu evra na godišnjem nivou, i to dosta manje, za nekih 150 miliona evra otprilike. “Fijat 500L” i dalje je najprodavaniji auotomobil u svom segmengu u Evropi, ali je u prvoj polovini ove godine na evropskim tržištima prodato ukupno 28.772 vozila tog modela, što je manje nego u istom prošlogodišnjem periodu, kad je opet zebeležen proizvodni minus u odnosu na prethodno polugodište… Pad plasmana “ Fijata 500L” beleži se i u Italiji, gde se taj model uveliko najbolje prodaje.
Otuda bi odlazak Markionea, povlačanje Altavile, te dolazak Amerikanca Menlija na čelo FCA grupacije, ali i podaci o konstatntnom padu proizvodnje i plasmana u matičnoj fabrici, bio jasan signal za svaku vladu da treba krenuti u akciju i videti kakva je budućnost kompanije koja je okosnica oživele domaće auto-industrije i lokomotiva spoljno- trgovinske razmene sa svetom, osim , reklo bi se, za aktuelnu srpsku vlast, predvodjenu Aleksandrom Vučićem i Anom Brnabić.
Fijat jeste, sasvim izvesno, u Srbiju i Kragujevac došao da bi ostao ovde, gde ima još uvek jednu od najsaremenijih fabrika na svetu, u koju je uložio više od 1,4 millijarde evra, i gde će mu troškovi proizvodnje, sve i da država ukine većinu benefita koje već deset godina daje toj kompaniji, i dalje biti neuporedivo manji nego u Italiji, Poljskoj, Turskoj, Brazilu u drugde. Ali, Vladi Srbije barem ne bi trebalo da bude svejedeno da li u kragujevačkoj fabruici radi oko 2.400 radnika, koliko ih sada ima, ili će taj broj, ukidanjem jedne smene, o čemu se u Kragujevcu sve glasnije špekuliše, u dogledno vreme biti prepolovljen, zbog konstatnog pada proizvodnje i plasmana.
Piše: Zoran Radovanović
FOTO: NEBOJŠA RAUS / RAS SRBIJA