Prva prestonica moderne Srbije, grad u kojem je osnovana prva gimnazija još davne 1833. godine, mesto sa jednom od najlepših i najstarijih pijaca na Balkanu, prva sijalica na balkanskim prostorima zasvetlela je u našem gradu – gradu Kragujevcu. Pored ovih i mnogih drugih znamenitosti koje su na listi stvari koje su pomogle Kragujevcu da bude jedan administrativni, politički, kulturni i industrijski grad kakav jeste, desi se da zaboravimo da dodamo i to da je u našem gradu, pre bezmalo 67 godina, proizveden prvi fića.
Automobil koji je proizveden u gotovo preko pet miliona primeraka, predstavljao je simbol modernog načina življenja i u Italiji, Španiji, Argentini, Nemačkoj i Čileu. Prvi fića (ili drugačije zastava 750) proizveden je 18. oktobra 1955. godine u Zavodu ,,Crvena Zastava“ u Kragujevcu po licenci italijanskog ,,Fijata“. U periodu od 30 godina, odnosno do 18. novembra 1985. godine kada je proizveden i poslednji primerak ovog automobila, ukupno je proizvedeno 923.487 primeraka ovog automobila.
Fića je promenio dotadašnji način življenja, kao mali jugoslevenski putnički auto, ostavio je mnoge zemlje bez daha, a danas živi u pričama i uspomenama Udruženja ljubitelja fića koji se trude da ovaj simbol Kragujevca, Srbije, Balkana ostane večno zapečaćen, ne samo u pričama i uspomenama, nego i u istoriji našeg grada.
Udruženje je osnovano 2004. godine i broji 302 člana, ne samo sa naših prostora, već i šire. Osnovna ideja ovog udruženja jeste da se sačuva od zaborava, neguje i prezentuje javnosti zastava 750, poznatija kao fića, ali i fabrika automobila ,,Crvena Zastava“ koja od 2008. godine više ne postoji. Predstavnik ovog udruženja jeste Slavoljub Bataveljić, koji je podelio sa nama njegovu ljubav prema ovom automobilu, požrtvovanost da se izgradi spomenik u njegovo ime, kao i probleme sa kojima se susreće na tom putu.
- Nije Kragujevac napravio fiću, već je fića napravio Kragujevac. Još davne 2012. godine smo skupili potpise da se napravi spomen obeležje fiće. Međutim, usled promena političkih struktura grada Kragujevca, nikako da dođe do ostvarenja zamišljenog. Ove godine ćemo opet pokrenuti skupljanje potpisa, da pokušamo još jednom. Smatram da ovaj grad treba da ima spomenik automobilske industrije, da postoji kultura sećanja na automobile i radnike koji su na tome radili i koji su pomogli našem gradu.
Ponovno prikupljanje potpisa biće organizovano sutra ili prekosutra, najverovatnije u centru grada. Gotovo sigurno će, kao i prethodnog puta, biti i više nego dovoljno potpisa. Nema Kragujevčanina koji ovo ne bi podržao. U čemu je onda problem?
- Mi smo pripremili jedog fiću koji bi bio spomenik. Čak se i u Madridu nalazi spomenik posvećen ovom automobilu, kao da je od kamena isklasan. Dovoljno je samo malo dobre volje i želje da se podigne spomenik.
Udruženje ljubitelja fića organizuje i ,,Balkan fića fest“ koji spaja ljude iz zemlje i inostranstva sa zajedničkim ciljem da očuvaju sećanje na proizvodnju automobila u ,,Zastavi“. Ove godine obeležavaju 18. po redu, tradicionalni festival.
- Prošle godine nismo mogli da se okupimo kao prethodnih godina, usled virusa korona. Ideja nam je da ove godine, 18. juna, zajedno sa Gradskom turističkom organizacijom i lokalnom samoupravom, pored fića izložimo i po jedan od svih modela koje je ,,Zastava“ proizvela. Još jedna ideja jeste da na Arsenalu napravimo i muzej ,,Zastavinih“ proizvoda po ugledu na sve svetske proizvođače koji imaju svoje muzeje. Zašto Kragujevac ne bi imao svoj muzej, a ima gde da se postavi? Kragujevac danas ne bi bi ono što jeste da nije bilo fabrike automobila.
,,Balkan fest festival“ zaista spaja na hiljade ljudi. Poruka da je ogranizovan ovakav skup šalje se svim ljubiteljima ovog automobila širom sveta. Tog dana su prepoznatljivi u svetu. Ovakva manifestacija, obeležena simbolom jugoslovenske auto-industrije, trebalo bi da bude prepoznatljiva uvek, a ne samo tog jednog dana, dana festivala. Članovi udruženja se nadaju da će i tom prilikom, na festivalu, skupiti još potpisa podrške.
- Mi smo udruženje koje neće odustati. Na ovoj ideji radimo jako dugo, zvanično od 2012. godine. Skoro sam gostovao u ,,Šarenici“ gde me je gospodin Slobodan Šarenac, koji je već davno upućen u problematiku izgradnje spomenika, pitao šta je sa njim. Mediji treba da nam pruže podršku da zajedno ostvarimo cilj. Boli me što grad još nije ništa preuzeo. Ranija politička struktura nam je i pomagala, ali trenutna… ne vidim pomak. Ja moram da plaćam svom gradu da promovišem svoj grad. Ja želim da radim na promociji ovako jedne velike i važne stvari, ne samo fića već i drugih modela. Kragujevac treba da ima spomenik. Zastava se bavila i sportskim automobilima, znate li koliko je trka bilo, koliko je bilo sajmova. Nemamo čoveka koji će ovo podržati. Šta je sa komisijom za obeležavanje jubileja? Ovo nije problem sa kojim se susreće samo naše udruženje. U gradu Kragujevcu postoji preko dvadeset udruženja koja se nalaze u istoj poziciji.
Ovo udruženje, Udruženje ljubitelja fića, koje odiše ljubvalju, kako prema modelima ,,Zastave“, tako i prema svom gradu, traže podršku. Dok oni slave i uzdižu lepote i čari Kragujevca, ne nailaze na onog koji bi to pozdravio. Fića je bio i ostao simbol svuda po svetu, o čemu svedoči i sam Madrid, ali šta je sa Kragujevcem gde je model nastao? Glavni akter domaćeg filma ,,Nacionalna klasa“ obeležio je ove prostore.
Model zastave 750 je spreman, potpisi će biti spremni, da li će spomenik biti postavljen?
Piše: Anstasija Delić; Foto: Facebook/Slava Bataveljić
Umesto potpisa nek svako od gradjana prilozi po 100 kinti i eto vama spomenika, ili je ipak lakse samo kukati da neko drugi plati.
Tako je. Evo od mene 500.