Slavica Petković je psihološkinja, predavala je mnogim generacijama kragujevačkih gimnazijalaca, bila je direktorka Prve i Druge kragujevačke gimnazije. Na svom fejsbuk profilu piše o pojavama i događajima.
Prenosimo tekst Slavice Petković o tragičnom događaju koji se juče dogodio u beogradskoj osnovnoj školi „Vladislav Ribnikar“:
Šokirana kao i svi posle jučerašnjeg događaja, pažljivo sam saslušala i pročitala izjave roditelja, prosvetnih radnika, psihologa… Uglavnom se ljudi slažu da su uzroci stravičnog masakra u porodici, sistemu, društvenom okviru u kome se toleriše nasilje. Moje mišljenje, koje sam zasnovala tek kad sam saznala neke osnovne podatke o učeniku – ubici (a to sam najduže čekala) najbliže je onome što je izjavila Ivana Stevanović, direktorka Instituta za kriminološka i sociološka istraživanja.
Ona, naime, smatra da je pomenuti učenik imao ‘efekat ekspres lonca‘. Drugim recima, ‘propištao je od ključanja’ zbog velikog pritiska koji je trpeo iznutra (da ne nagađam a pominju se velika roditeljska očekivanja i ignorisanje od strane vršnjaka… nekih). Njegovo ponašanje pokazuje da je ubistva izveo precizno planirano i s predumišljajem od oko mesec dana, što ukazuje da je odavno ‘proključao’. Plan koji je do detalja osmislio govori i o njegovim intelektualnim sposobnostima, sto potkrepljuje i činjenica da je radnju obavio pre 14. rodjendana i izbegao krivično odgovaranje. Neki vid kazne je predviđen ali roditelji se krivično gone po zakonu.
Po svemu sudeći, on ima karakteristike psihopatske ličnosti, uz koju, da i to kažem, ne ide griža savesti. Konflikt koji nije mogao da reši a ni da podnese, prenagomilani unutrađnji pritisak i želju za krvavom osvetom – ispraznio je ovakvim ‘eksplodiranjem’. Usput, ovo je mogao da bude i motiv samoubistva ali ovde je agresija bila okrenuta ka drugima, spolja.
Druga je stvar sto nam je društvo, na svim nivoima, preplavljeno nasiljem koje se otima i kontroli i kažnjavanju pa je lako mogao da nađe model na koji će da se ugleda. Da ga prekopira.
Možda je to i prva stvar. Primilo se seme Divljeg Zapada i kod nas. Oružje i municija se drže u kući na dohvat ruke a deca u pubertetu imaju bujnu maštu i lako se povode. I eto nas opet na početku. Porodica i njen značaj u vaspitanju deteta. Neizbežno. Rame uz rame sa društvenom sredinom u kojoj je nasilje postalo manje od teme.
Vršnjacko nasilje je posebno osetljivo i moze da ima vrlo perfidne oblike osim puke agresije. I ‘štreber’ je pojam koji u nekoj đackoj verziji može da ima pogrdno značenje. Deca isključuju štrebere iz društva, izuzev ako neko pokazuje i neke poželjne oblike ponašanja (pomoć u školskim predmetima, uspeh u sportu i sl) koje ovaj učenik, rekla bih, nije imao. Tako je njemu ‘pao mrak na oči’ i osvetio se surovo, po spisku. Monstruozno. A dete je, trinaest godina… I šta sad sa njim? Sta god mu odredili kao kaznu on je već zapečatio svoju budućnost i trajno obeležio sudbine dece – svedoka koja će imati posttraumatski sindrom i verujem da će se, uz strucnu pomoć vremenom oporaviti… ali zaboraviti neće nikad. Ni njihovi roditelji i najbliži a ni mi ostali koji ovo sa empatijom preživljavamo. Iskreno se nadam da ćemo se svi doobro zamisliti nad uzrocima i posledicama i preduzeti nešto. A već vidim da u očima neke dece postaje heroj i car. U tom grmu leži opasnost i tu treba njušiti i biti najbudniji.
Suština je da ovo nije prvi a sigurno ni poslednji slučaj i ipak ga definišemo kao ‘slučaj’. Mnogo se ovde zla ispreplelo, spolja i iznutra. I nažalost, ma koliko mi stvarno preduzimali ozbiljne mere da se nasilje spreči (verujući da ćemo to dočekati), neke stvari i dalje neće moci da se preveniraju. Ima nešto i u genima.
Cilj bi trebalo da bude da se sistem pravih vrednosti u svakodnevnom životu, u porodici, školi, politici. medijima… valjano uspostavi. A to je zadatak svakog pojedinca. Zajedno možemo sve. Svako u svom domenu, iz svog ugla, pa ćemo složiti mozaik kako treba. Kriviti samo tuđe loše postavljene kockice ne vodi rešenju.
Najgore je što su zbog njegovog efekta „ekspres lonca“ stradala nedužna deca.