Projekat o važnoj i na žalost, aktuelnoj društvenoj temu – rodnom nasilju, pod nazivom „Saznaj! Prepoznaj! Prijavi!” u kome su učestvovali kragujevački učenici imao je svoju završnu radionicu u petak, 19. novembra.
Projekat „Saznaj! Prepoznaj! Prijavi!” sprovelo je Udruženje „Svet reči” iz Velike Plane uz podršku Ministarstva omladine i sporta u okviru Programa sprovođenja Nacionalne strategije za mlade, a u partnerstvu sa Udruženjem „Kreativna pedagogija” iz Požarevca, Srednjom školom iz Kučeva, Tehničkom školom iz Despotovca, Srednjom školom „Žikica Damnjanović” iz Smederevske Palanke, Tehničkom školom iz Bora, Srednjom stručnom školom i Prvom tehničkom školom iz Kragujevca.
Cilj ovog projekta je da se smanji broj konfliktnih situacija i rodno zasnovanog nasilja, povećanje stepena tolerancije. Projekat počiva na asertivnoj komunikaciji tako da kao model doprinosi unapređivanju komunikacijskih veština mladih. Kroz povezivanje sa svojim potrebama i osećanjima, mladi se osnažuju za konstruktivnu komunikaciju koja vodi ka saradnji između različitih društvenih grupa kojima mladi pripadaju.
Prateći dinamiku realizacije projekta vršnjački tim Prve tehničke škole iz Kragujevca u sastavu Miloš Miladinović, Marija Zečević i Anastasija Kuč, prošli su obuku 17. i 18. jula za vršnjačke edukatore u okviru projekta „Saznaj! Prepoznaj! Prijavi!”u Velikoj Plani.
Nakon uspešno završene obuke ovi vršnjački edukatori su u novembru mesecu realizovali radionice sa učenicima sve četiri godine Prve tehničke škole. Realizovano je i pet radionica u O.Š. „Mirko Jovanović”.
– Diskutovali smo na samom početku radionice na temu rodne ravnopravnosti, ističu mladi edukatori.
Njih troje Miloš Miladinović, Anastasija Kuč i Marija Zečević uz podršku svog mentora Aleksandre Radović, pedagoga uspeli su da podstaknu učenike na diskusiju o ovom izraženom društvenom problemu prepoznajući situacije iz svog neposrednog okruženja.
– U uvodnom delu radionice govorili smo o opštim pojmovima roda i pola, radili smo barometar raspoloženja kako bismo opipali stavove učenika. Ono što je predstavljalo lični doživljaj radionice jeste tema nasilja u vezama mladih gde su nam učenici dali priliku da čujemo lične ispovesti na ovu temu, navode učesnici projekta.
Po njihovim rečima učenici su uočavali razlike između pojma pola i roda kao i otvaranje teme vezane za nasilje gde su aktivno prepoznavane vrste i oblici nasilja.
– Zaključak je da su od svih oblika nasilja najzastupljeniji digitalno nasilje i socijalno nasilje, diskriminacija. Raspravljano je o polnim i društvenim razlikama, uticaju društva, društvenim ulogama kao i o uticaju društvenih mreža na stabilnost njihovih emotivnih odnosa kažu oni.
Na kraju svake radionice učenici su izvodili kratke skečeve na temu rodno zasnovanog nasilja i nasilja u vezama mladih. Motivi ovih dramskih tačaka preuzeti su iz svakodnevnog života i potkrepljeni ličnim primerima i utiscima. Učenici su bili jako aktivni i zainteresovani za učešće u aktivnostima.
Vršnjački edukator Miloš Miladinović je sa svojim timom uradio promotivni video sa tematikom samog projekta koji se tiče rodno zasnovanog nasilja i nasilja u vezama mladih.
– Naši vršnjaci su imali pre počtka rada na projektu podeljena iskustva, neki od njih su dosta znali o ovoj temi a drugi nisu pa smo im na radionicama pomogli da uvide ove probleme u društvu i svakodnevnom životu, kaže Miloš, predsednik Đačkog parlamenta Prve tehničke škole dodajući da su tokom procesa rada otvoreno razgovarali sa učesnicima na radionicama o svim onim problemma za koje su oni znali i prepoznavali u društvu.
– Za pocetak moram da kažem da je ovo meni prvi projekat i da sam oduševljena. Prvo zbog same teme na kojoj smo radili jer je to nešto što je stvarno potrebno mladima danas, Marija Zečević, koja takođe ističe da je tokom rada naučila dosta toga, i da ovakve radionice podižu svest o tome „šta se danas svima nama može dogoditi a da ni sami toga nismo svesni”.
Drago joj je što se ovakve teme rade sa osobama njihovog uzrasta jer misli da je to nešto što je njima zaista potrebno.
– Takođe mi je i drago mi je što sam bila edukator na ovom projektu učenicima i mojim vršnjacima jer sam i ja bila ta osoba koja je mogla drugima da prenese svoje znanje i sve ono sto sam naucila na obuci, smatra ona.
Anastasiji Kuč je ovo bio drugi projekat u kome je bila edukator svojim vršnjacima i adolescentima.
– I meni je drago što sam bila edukator i učesnik u ovakvim projektima. Smatram da su previše bitni i važni za naše uzraste, mlađe od nas pa čak i starije. Što više treba pričati o ovoj aktuelnoj temi kao i sve aktuelnijem digitalnom nasilju jer ni sami nismo svesni šta nam se sve može dogoditi i treba biti veoma dobro informisan jer svakog trenutka možemo da doživimo nešto slično možda čak i isto, smatra ona.
Po njoj nasilje u vezama mladih je tema kojom će se još baviti.
– Nama je cilj da se podigne svest mladih a mi ćemo biti uporni u tome i radićemo sa mladima još mnogo ovakvih projekata. Na učenicima je da usvoje znanja koja im mi na radionicama prenosimo, zaključuje Anastasija.
Inače, učenici Prve tehničke škole su sa svojim vršnjacima ali i učenicima kragujevačkih gradskih i prigradskih škola, kao i đacima iz drugih gradova poput Tople, Lapova, Knića i Jagodine na sličnim radionicama i projektima uz pomoć svoje mentorke Aleksandre Radović, pedagoga, već obrađivali aktuelne društvene teme i probleme, poput: korupcije, vršnjačke medijacije (projekat od „Od svađe slađe” o kojem je „Glas Šumadije” već pisao) i trgovini ljudima.
Po rečima Aleksandre Radović, sledeći projekta koji će obrađivati sa učenicima je o mentalnom zdravlju zbog opšte poznate situacije u našoj zemlji ali i čitavom svetu.