Raskol u parohiji u Jarušicama

Istraživanje

Četiri sela protiv jednog sveštenika

Dolaskom sveštenika Mladena Đuranovića prošle godine u crkvu u Jarušicama usledio je razdor, smena kompletnog crkvenog odbora i izbor novog bez konsultacije s narodom, zbog čega su pojedini vernici prestali da dolaze u crkvu, da puštaju sveštenika u kuću, niti daju priloge

Iako se crkveni odbor uglavnom postavlja i razrešava voljom vernika, u Jarušicama je napravljen presedan, pa je neposredno po dolasku novog sveštenika Mladena Đuranovića, iz parohije badnjevačke i žirovničke, u Jarušice, 8. februara 2016. godine, posegao za nepopularnom merom da najpre smeni postojeći crkveni odbor i postavi nove ljude koji su mu se u učinili lojalnim, ne gledajući mnogo na njihovu reputaciju i ugled među meštanima.Takvo ponašanje je u startu izazvalo revolt u narodu. U novom odboru, koji broji sedam članova, jedino je ostao bivši blagajnik Radisav Božinović, ali samo kao član, iako je i njemu novi sveštenik spočitavao da je „potkradao crkvu”. A seljani kažu da je on prepošten čovek i da je pet punih godina proveo na zidanju crkvenih zdanja bez ikakve nadoknade. Pitaju se vernici zar na takvog čoveka da se baca ljaga?

Obavezno ispovedanje, pa pričest

Situacija se do te mere zategla da su pojedini meštani Gornjih i Donjih Jarušica, pola Velikog Krčmara i celog sela Borci napisali peticiju sa preko 500 potpisa protiv sveštenika Mladena, zahtevajući njegovu smenu. Išli su i u Šumadijsku eparhiju da iznesu problem i delegacija je pisanim putem tražila  razgovor sa vladikom Jovanom, ali do toga nije došlo, uprkos obećanjima da će dobiti termin za razgovor pošto se bude formirao novi crkveni odbor.

Vernicima prvo nije jasno zašto je njihov prethodni sveštenik Milan Ćosić Mića, posle decenijskog službovanja, morao da ih napusti. Bio je cenjen u narodu. Posebno se, kažu, isticao graditeljskim sposobnostima. Takav čovek je preko noći otišao, bez prethodne najave. Poslat je na službu u Badnjevac, gde je do tada službovao sveštenik Mladen, koji je po rečima naših sagovornika ostao dužan toj parohiji oko 5.000 evra, zbog čega mu vernici nisu dozvolili da ode dok ne nadomesti taj novac. Po njihovoj priči ostao je dužan i beloševačkoj crkvi oko 2.000 evra, odakle su ga vernici „isterali” zbog previsoke tarife, pa je dobio premeštaj u Badnjevac, umesto da bude kažnjen. Međutim i vernici Brzana i okoline tražili su takođe njegovu smenu. Praktično napravljena je samo rokada sa sveštenikom Mićom. Sve je urađeno brzopotezno – u roku od tri dana.

– Od kako je došao sveštenik Mladen ni kolac nije poboo, a kamoli nešto sagradio, a kasa je prazna, pričaju sagovornici u glas.

Zameraju mu što uslovljava vernike da ne mogu da se prečeste dok se ne ispovede, a to važi i za decu od pet-šest godina, što je, po oceni Miloja Pavlovića, van svake pameti, to nikada niko od njih pre nije tražio. To vide kao duhovno nasilje, zbog čega mnogi vernici ne dolaze na službe.

Neki i ne seku više slavski kolač u crkvi u Jarušicama, nego u Desimirovcu i u crkvi na Aerodromu, ne dozvoljavaju novom popu da kroči u njihove kuće i sveti vodicu pred slavu… Jednom rečju, jasno su mu stavili do znanja da u njihovim domovima nije poželjan. Zameraju mu i da je širio priču kako su prethodnici iz crkvenog odbora bili lopovi, s čim su upoznati i crkvene glavešine, ali i organi reda. Blagajnika Radosava Božinovića i njegovog komšiju sveštenik Mladen je prijavio policiji, sumnjiči ih za krađu sveća u vrednosti 200 evra. U MUP-u su dali izjave i na tome se završilo, ali ih je kao ljude uvredilo to nabeđivanje.

– Božinović je uložio mnogo truda i vremena na gradnji po crkvi, potiče iz pobožne porodice iz Lužnica, njegov stric je bio izabran od strane parohijana za doživotnog predsednika tamošnjeg crkvenog odbora, kaže Miloje Pavlović.

Na njegovu  priču nadovezuje se Božinović rečima da je bio vrlo pogođen što je sveštenik rasterao odbor i parohijane, što ga je prijavio policiji za krađu i nazivao lopovom. Zabranio mu je i ulazak u parohijski dom, koji, inače, drži pod ključem. Doveo je bravara iz Kragujevca koji je promenio brave. Razlog takvog sveštenikovog poteza je što su oni posumnjali da nestaju kafa, šećer, ulje i sve drugo što narod daje kao prilog crkvi u namirnicama, kako više ne bi imali uvida.

– Sveštenik je i noću dolazio kod mene da mi traži crkvene pare, kao da sam ih ja sklonio. Ali sada opet para nema, iako ja više nemam kontakata s novcem. To je presedan da pop kune narod što ne dolaze na službu nedeljom i kamči pare od parohijana, a nigde se ne vidi ono što je narod dao kao prilog. Gde su te pare niko ne zna, ali se zato u crkvi sad mnogo koristi alkohol. Zato je i raspustio prethodni odbor da bi mogao da radi šta hoće, kaže Božinović.

Dizanje crkvene tarife

– Od kako je došao pre godinu i po dana, novi sveštenik je raspustio crkveni odbor, pod izgovorom da su neki u srodstvu.U kavom su srodstvu zet i šurak? Od 8. februara 2016. mnogo je crkvenih para potrošio i niko ne zna tačno koliko. Do 26. marta prošle godine nešto smo još i znali, posle toga nemamo uvida. Mi iz prethodnog odbora smo za njega lopovi, koji su sve pokrali, a on je potrošio pola miliona, koliko je para ostalo posle crkvene slave, od priloga i drugih donacija vernika. On je od tih para ugradio kamere na svakom ćošku- da bi slikao mene i ostale iz bivšeg crkvenog odbora. A sveštenik prvi iz crkve iznosi na svoju ruku sve od priloga naroda crkvi, a i pet- šest vrednih ikona je nestalo, kaže Miloje Pavlović iz Gornjih Jarušica.

Videvši da ne mogu sa sveštenikom da izađu na kraj, polako su se sami povlačili.

– Doveo je sad crkveni odbor koji ne košta ništa. Prvo nisu dobri za svoju kuću. Pijanice… Doveo je ljude koji njemu odgovaraju. Čak odbor nije ni kompletan. S njim nema dogovora, kaže Pavlović, dodajući da je svešteniku Mladenu lično zabranio da mu dolazi u kuću.

– Sveštenik je rekao da mora da počne da kune, jer ko se uhvati crnog rukava taj neće dobro da prođe. Takav neće u moju kuću da kroči i da mi sveti vodicu. Mislim da nije u vinklu i to sam nekoliko puta rekao našem namesniku. I namesnik mu je to preneo, kaže Pavlović, koji od prošlogodišnje slave više nije ni kročio u seosku crkvu.

Za takvo sveštenikovo ponašanje delom krivi i vladiku Jovana jer uživa njegovu podršku. On ga čuva, a možda i namesnik Miladin Mihajlović. Prebacio ga je u parohiju koja nema puno domova, ali vernici u Jarušicama imaju naviku da daju dosta priloga crkvi. Kod njih za crkvenu slavu, primera radi,bude oko 400 ljudi i svi oni daju tada priloge.

Prošle godine bilo je 350 ljudi na crkvenoj slavi, ove je bilo 150, a naredne daj bože da za Aranđelovdan bude 50, kažu u Jarušicama, a sve zbog ponašanja sveštenika Mladena.

Pričaju, kada je vladika Jovan dolazio u crkvu za vreme službe sveštenika Milana,bilo je 250 ljudi, a prošle godine ni tri čoveka nije došlo.

– Vladiki Jovanu moramo da platimo 1.300 evra godišnjeg poreza. Oduvek je on postojao, s tim što ga stalno penje na više. Mi od 360 domova, koliko ih ima u četiri sela, (Borci, Gornje i Donje Jarušice i pola Velikih Krčmara) dajemo 1.300 evra Eparhiji, a Rača sa 7.000 domova daje 4.000 evra. Saranovo, koje je dva puta veće od naše parohije, sa 700 domova plaća 800 evra, Sipić drži tri sela, a duže ga sa 650 evra. U Čumiću i Lužnicama ljudi slabo daju. Zato se ništa i ne pravi, a koliko se kod nas izgradilo za deset godina. Vladika Jovan ni jedan dinar nije dao za našu crkvu. Mogao je da kaže – ove godine nemojte da dajete porez, a nije, kaže Miloje Pavlović.

Bivši dugogodišnji predsednik  Crkvenog odbora Branislav Stepanović iz Donjih Jarušica zamera popu Mladenu što nije fleksibilan prema narodu.

– Oterao je parohijane iz crkve i niko više neće da dođe zbog njegovih prohteva i discipline koju zavodi. Jeste da je on profesor teologije, ali ne može on da uslovljava ispovednje jer to nije obaveza po našim crkvenim kanonima, nego volja parohijana i njihova potreba ako se osećaju grešnima da se ispovede pred pričest, kaže Branislav Stepanović.

A tom istom svešteniku desilo se, kako kaže Branislav, da je u nekoliko slučajeva opevao pokojnike dok su bili vezani, što je po njemu, nedopustivo.

On je posle četrdeset godina nošenja kolača za slavu, prvi put odneo u drugu crkvu, jer mu je zasmetalo što sveštenik stoji na paletama uzdignut dok seče kolač, okrenut u oltaru, a ne na zemlji, kao što svi drugi rade. Pomerio je sto koji je sto godina stajao na sredini crkve za sečenje kolača uza zid. Bilo je zato i neprimerene svađe u crkvi. Osim toga, ide po selu i ljaga bivšeg predsednik crkvenog odbora, na čijem je čelu bio sedam godina, a 30 godina u Odboru crkve.

– Za vreme mog mandata je urađen parohijski dom, kancelarija i sve ostalo što se vidi. Kada je došao sveštenik Milan Ćosić, posle pogibije sveštenika Velje, ja sam mu rekao da ako misli nešto ovde da gradi, imaće moju podršku. Odmah smo obnovili ikonostas i omalterisali stari deo crkve, gde je bila postavljena lamperija, kaže Stepanović.

Njemu i ostalim sagovornicima zasmetalo je podizanje tarife čim je došao sveštenik Mladen. Prvu sahranu imao je posle nedelju dana. Umesto 7.000 naplatio je 8.000 dinara i plus 500 dinara na ime prevoza, da bi posle toga, nakon dva-tri meseca, podigao tarifu na 9.500 dinara, ali više nije naplaćivao troškove prevoza. Parastose je podigao sa 2.500 dinara u crkvi i 3.000 na groblju na 4.000 dinara, bez obzira gde se sprovodili. Krštenje sa 8.000 na 10.000 dinara. Sečenje kolača kod njega košta 1.700 dinara i u cenu ulazi i svećenje vodice. Za poslednje venčanje sa istovremenim krštenjem deteta naplatio je 24.000 dinara!

Sveštenik Mladen je, kažu naši sagovornici, jedino uveo video kamere. Postavljene su spolja i unutar crkve, bilo ih je i pre radi zaštite, jer je crkva u dolini, usamljena. Neko ih je pokrao i više nisu ni pokušavali da instaliraju nove. Ali, po Stepanoviću,  nije u pitanju čuvanje imovine, nego služe kao u „Velikom bratu” da bi se videlo ko koliko daje priloga i kako se ponaša, pogotovo oni iz bivšeg crkvenog odbora.

– Ja ne mogu biti lopov jer znam koliko sam doprineo hramu, Bog mi je svedok. Vladika Jovan je bio oduševljen koliko smo uradili. Uvek su svi znali koliko imamo para i dogovarali se šta sa tim parama može da se uradi. A danas više niko nema uvida u finansije, kaže Stepanović.

E. JOVANOVIĆ

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.