Radosavljević o električnoj „pandi“: Srbija neće vratiti milijarde ako se fokusira samo na Stellantis

Društvo

Ekonomista i profesor na FEFA fakultetu Goran Radosavljević, govoreći o početku proizvodnje električnih automobila u fabrici Stelantis, kaže da je ovo dobra ekonomska vest. Međutim, kaže da Srbija neće vratiti milijarde koje je uložila u fabriku, ukoliko se fokusira samo na tu jednu, koja će proizvoditi do 50 hiljada automobila godišnje, i ne privuče nove proizvođače. Komentarisao je i kopanje litijuma, rekavši da se radi o politčkom projektu i da ne postoji jedan ekonomski razlog zašto bi se s rudarenjem žurilo.

  • Ovo je dobra vest u moru raznih loših vesti u sferi ekonomije, koje slušamo zadnjih nekoliko meseci. Mislim da je dolazak Fiata pre desetak godina u Kragujevac promenio ne samo taj grad, nego i čitav region. Ipak, treba biti obrazirv jer je ovo manji obim prozvodnje i prodaje u ovom trenutku, nego što je bilo tada kada se dolazilo sa sa Fiatom 500l, objašnjava ekonomista za N1

„Važno je privući nove proizvođače“

Na pitanje koliko je Srbija uložila, kaže da nije bitno koliko ste uložili, već koliko ste dobili.

  • Mi za sada nismo dobili previše… Država se nije bavila Fiatom dok oni nisu rekli ‘e, mi odlazimo’. E tog trenutka se digla velika frka i uspela je da ispregovara i to je dobra stvar, da se ovde pravi električni model. Naravno, u mnogo manjem broju, sa manje zaposlenih. Ali, ipak smo u tom veliko konglomeratu, Stelantis je četvrti, peti najveći proizvođač električnih automobila, naveo je.

Da li je se uložen novac vratiti, Radosavljević kaže da to zavisi samo od nas (Srbije).

  • Ako budemo ostavili samo tu jednu fabriku, koja će proizvoditi 30, 40, 50 hilajda automobila godišnje i ništa drugo ne budemo radili, od toga nema ništa. Ako država uspe da privuče jos proizvođača, kooperanata, domaće firme… Imali bismo neke velike koristi. U ovom trenutku, osim uticaja u jednoj, dve goidne, na rast izvoza, rast gbt-a, nemamo, smatra naš sagovornik.

Na pitanje N1 koliko će radnika raditi, ekonomista smatra da sve zavisi od toga kako će automobil proći na evropskom tržištu. Ako imate auto industriju, kaže, i ako ste deo tog lanca vrednosti, možete imati velike benefite kao država. Ono što Srbije nije uspela da iskoristi, smatra, jeste uključivanje domaćih kooperanata u lanac Stelantis.

Kome je automobil namenjen?

Građani sa srednjim nivoom dohotka, uz subvencije, mogu da priušte električne automobile koji će se proizvoditi.

  • Srednji nivo dohotoka, uz subvencije koje će se davati, bi mogo da dođe tu negde na plus, minus 20 hiljada evra, zavisi koji model i sa kojom opremom. Ovo neće biti jedini model. Verovatno će se još neki proizvoditi –  to je najava Fiata čija bi cena trebalo da bude između 23, 25 hiljada era, koliko sam video Fijatove najave. Citroen će biti nešto jeftiniji, ističe Radostavljević.

Ipak, kaže da instrastruktura u Srbiji nije prilagođena ovim automobilima, i da zbog toga nije namenjen našem tržištu.

Ne postoje ekonomski razlozi za kopanje litijuma 

  • Ekonomski posmatrano, rudarstvo je ekonomska šansa, ako ste u 19. veku. u 21. veku je suludo. Postoje države, poput Norveške, koje su uspele da se razviju na bazi rudarstva, ali prvo su donele zakon 50, 60, 70 odsto svega što iskopate ostaje državi. Morate da poštujete ekološke zakone… Da li smo mi to uradili, nismo, navodi on za N1.

Radosavljević navodi da ko god kaže da će poštovati ekološke standarde, sigurno neće to uraditi.

  • U Srbiji treba druge stvari da se dese, pre nego došli do razmere da eksploatišemo jednu ovakvu sirovinu. Mislim da će litijum vrlo brzo biti zamenjen i da mi tu već gubimo. Ovo se ispostavilo da je politički projekat jedne političke stranke i mislim da će to gurati do kraja. Ekonomski posmatrano, nemamo razlog da o projektu žurimo, zaključuje on.
Izvor: N1
Foto: Stellantis
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.