Menadžment kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija obavestio je, saznaje Glas Šumadije, sindikate u FCA Srbija i još jednoj kooperantskoj firmi da će uskoro od Vlade Srbije, odnosno Ministarstva za rad, zapošljavanje i socijalna pitanja da zatraži saglasnost da zaposlerni u kragujevačkom Fijatu i dobavljačkom ptreduzeću do kraja godine, pored zakonom dozvoljenih 45, budu još 95 dana na plaćenom odsustvu, koje im se plaća 65 odsto od redovne zarade.
Od početka godine do sada, radnici Fijata i dobavljačke firme bili su na plaćenim odsustvima više od 30 dana, a zakonom dozvoljenu „kvotu“ od 45 dana, s obzirom da su postojećim planom proizvodnje automobila već predvidjeni novi proizvodni zastoji treba da ispuni do kraja narednog meseca. Ukoliko resorno ministarstvo odobri zahtev menadžmenta Fijata za dodatnih 95radnih dana, što je oko 4,5 mes eca, i to bez tri nedelje kolektivnog godišnjeg odmora („ferogosta“), u avgustu, to praktično znači da će ovogodišnja proizvodnja svih verzija modela „500L“ u Kragujevcu da bude okončana znatno pre kalendarskog isteka godine, te da će iz fabričkih pogona, u 2019., da izadje ukupno tek oko 30-tak hiljada automobila. Ubedljivo najmanje, od jula 2012., kad je u Kragujevcu startovala proizvodnja modela „500L“.
Kako Vlada i resorno ministarstvo ne mogu da nateraju Fijat da proizvodi automobile za zalihe i ugrozi poslovanje kompanije, to je, smatraju upućeni, gotovo izvesno da će zaposleni u kragujevačkoj fabrici i jednoj od njenih najznačajnijih dobavljačkih firmi u drugoj polovini godine uglavnom da budu na plaćenom odmoru, sa platama koje će da im budu umanjene za svih 35 do 40 odsto. Predstavnici zaposlenih u FCA Srbija o ovome bi, prema našim saznajima, već početkom naredne sedmice trebalo da razgovaraju sa premijerkom Anom Brnabić i drugim predstavnicima države koja je vlasnik 33 posto kapitala u kragujevačkoj fabrici automobila.
Suočeni sa sve manjom proizvodnjom i izostankom bilo kavih oficijelnih informacijama o daljim planovima Fijat Krajsler g rupacije u Kragujevcu, šumadijski trudbenici i domaća javnost sve glasnije špekulišu o mogućoj budućnosti Fijatove fabrike u Kragujevcu. Deo javnosti, pozivajući se na navodne italijanske izvore, tvrdi da će u Kragujevcu do kraja naredne godine da startuje proizvodnja novog modela – manjeg krosovera – koji treba da zameni „Fijat 500L“, koji se sve slabije prodaje i na evropskim tržištima, na kojima je do skora bio dominantan u svojoj klasi automobila. U tom delu javnosti žele da veruju da će dodatnih 4,5 meseca nerada u kragujevačkom Fijatu da bude iskorićneno kako bi se pogoni i oprema pripremili za proizvodnju novog modela.
Izvori Glasa Šumadije smatraju, medjutim, da Fijat Krajsler gr upacija još uvek nema investicioni plan za Srbiju, i da od očekivane proizvodnje novog modela u Kragujevcu ni naredne godine neće biti ništa. Naši sagovornici smatraju da će i u 2020., u kragujevačkoj fabrici ekskluzivno da se proizvodi model „500L“,i to u ovogodišnjem obimu, čime će se nastaviti dalje tavorenje fabrike i osipanje zapšoslenih, pre svega stručnih kadrova, koji odlaze za sigurnijom perspektivom i većim zaradama.
Nešto više o doglednoj budućnosti fabrike u Kragujevcu moglo bi da se dozna, ili barem nasluti početkom naredne sedmice kada, kako saznajemo, u Srbiju i Kragujevac dolazi Alfredo Ledjero, šef direktora proizvodnje u svim fabrikama Fijat Krajsler grupacije u Evropi, Africi i na Bliskom istoku. Izvesno je da Ledjerov dolazak vezan za proizvodnju, da li dosadašnjeg, ili budućeg modela, ostaje da se vidi.
Piše: Zoran Radovanović