Fabriku Zastava kamioni u kojoj je nedavno pokrenut predstečajni potupak, upravo je, uz otpremnine iz ponudjenog socijalnog programa, napustilo poslednjih desetak administrativnih i režijskih radnika, nakon što je, još početkom 90-tih prošloga veka, desetkovana proizvodnja lakih i srednjih privrednih vozila, krajem 2015. godine konačno obustavljena. Nekoliko meseci docnije, u prvoj polovini 2016.,iz pogona kragujevačke fabrike otišli su, takodje uz socijalni program, poslednji proizvodni radnici koji, od proletos, svakonedeljnim protestima u centru Kragujevca pokušavaju da se izbore za isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža.
Glasu Šumadije oficijelno je potvrdjeno da je u Privrednom sudu u Kragujevcu, za 11. septembar, zakazano ročište na kojem će se razmatrati predlog Ministarstva privrede da se u Zastava kamionima otvori stečajni postupak. Doskorašnji direktor Zastave kamiona Milan Rihterović koji je, posle odlaska i posledjne grupe zaposlenih, u statusu o“dgovornog lica“ u toj firmi, kaže da je račun Kamiona u blokadi već tri godine, i to „na iznos duga od čak 3,3 milijarde dinara“, te da je, ovoga puta, za razliku od pre dve godine, stečaj fabrike „sasvim izvestan“.
Ističe, pritom, da je preostala imovima Kamiona procenjena na devet miliona evra. Medjutim, imovina u vrednosti od pet moliona evra je pod hipotekama banaka, dok je ostatak „predmet potraživanja dobavljača, bivših radnika i drugih poverilaca“… Rihterović ipak smatra da izgledni stečaj kragujevačke fabrike ne mora da označi i kraj osam decenija duge proizvodnje lakih i srednjih kamiona u Kragujevcu i Srbiji.
On veruje da je proizvodnju te vrste kamiona moguće organizovati u novoformiranoj fabrici Zastava terenska vozila (Zastava TERVO), koja je upravo u pogonima Zastave kamona nedavno započela proizvodnju neborbenih vojnih vozila, te oklopnih kupola za borbena vojna vozila. O obnavljanju proizvodnje i komercijalnoih teretnih vozila u Zastavi, prema Rihterovićevim rečima, pregovara se sa nadležnim državnim organima, pošto je Zastava TERVO u ingerenciji Ministarstva odbrane na čiju inicijativu je ta fabrika lane i formirana.
Proizvodnja kamiona u Srbiji je, inače, i započeta pod ingerencijom vojnih vlasti, i to daleke 1939. kad je u kragujevačkom Vojno-tehničkom zavodu, posle rata nazvanom Zavodi „Crvena zuastava“, montirano 400 teretnih vozila marke „Ševrolet“ za potrebe ondašnje jugoslovenske vojske. Posle Drugog svetskog rata, u Zastavi je startovala i proizvodnja kamiona za civilno tržište, koja je, pre tri godine, ponovimo, i definitivno obustavljena. Zastava kamioni je bila jedini proizvodjač lakih i srednjih teretnih vozila, do pet tona nosivosti, od Torina do Bliskog istoka, čiji je sunovrat počeo u proleće 1992., odmah pošto se njen strateški partner, italijanski IVEKO, zbog sankcija medjunarodne zajednice prema ondašnjoj SR Jugoislaviji, povukao iz Kragujevca i Srbije.
Zastavina fabrika kamiona, koja je krajem 2015. kao i cela Grupa Zastava vozila, skinuta sa spiska preduzeća „od strateškog značaja za državu Srbiju“, pred stečajem je bila i pre nešto više od dve godine. U kragujevačkom Privrednom sudu, naime, za 19. avgust 2016. bilo je zakazano, takodje prvo ročište, na kojem je trebalo da se razmatra predlog italijanske firme Brembo, iz Bergama, o pokretanju stečaja u Kamionima. Italijani su prethodno sudu bili dostavili dokaz da im kragujevačka fabrika kamiona duguje 113.963 evra, a potraživali su troškove postupka u iznosu od 384.000 dinara. To ročište nije održano, pošto se u sudu, u zakazano vreme, nisu pojavili predstavnici predlagača stečaja, firme Brembo…
Na prvo naredno ročište stigao je dopis Ministarstva odbrane, u kojem je bilo navedeno da se upogonima Zastave kamiona planira proizvodnja za potrebe Vojske Srbije, čime je sprečeno, odnosno, kako se ispostavilo, na dve godine odloženo pokretanje stečajnog postupka u toj fabrici.U medjuvremenu, Ministarstvo odbrane je u Zastavi izdvojilo odgovarajuću opremu i pogone u kojima je prošle godine formirana nova fabr ika – Zastava TERVO.
Bivši radnici Kamiona koji su za naredni ponedeljak najavili radikalizaciju svojih višenedeljnih protesta tvrde da je Zastava TERVO formirana „na netransparentan način“ , a da je njihovoj nekadašnjoj fabrici „oduzeta najvredinja imovina“, čime su i oni oštećeni… Radnike u Srbiji, medjutim, više niko niti pita, niti sluša.
Pise: Zoran Radovanović