PRVI STUBAC: Čekajući „dobru vest”

Društvo

Nova godina samo što nije, a predsednica Vlade Ana Brnabić ne obelodanjuje „dobru vest“ za Kragujevac, posebno za Kragujevčane koji rade u FIAT-u, tačnije – zaposlene u ovoj fabrici koji ne rade još od 22. novembra, jer prinudno odmaraju do 13. januara. 

Anin prednovogodišnji nastup sa „dobrim vestima“ najavio je lično Aleksandar Vučić. Za to ima još vremena, ali pošto katolici već ulaze u božićno praznovanje, sumnjamo da će Brnabićka da se „pokloni i počne”. Ipak, neka ostane floskula da nada poslednja umire. 

Kada je Vučić, nedavno, onako uzgred, pomenuo FIAT bilo je malo zbunjujuće zašto ulogu „spikera“ prepušta premijerki (koja po podeli poslova i treba da ima ulogu pregovarača u ime države sa stranim partnerima), kad je on kao „diskreciono pravo“ preuzeo sve pompe sa belosvetskim dođošima. Nema tu enigme – on na FIAT i danas gleda kao na „čedo žutih“.

Uostalom, kada je i pomenuo „dobre vesti“ do Nove godine, Vučić je doslovce rekao: „FIAT je danas daleko iza najznačajnijih investitora u Srbiji. Imamo mnogo kompanija koje su važnije od, ali ne znači da nam je on beznačajan”.

Manemo li se praznih Vučićevih priča, dozu optimizma za budućnost kragujevačke fabrike nedavno je dao Karlos Tavares, predsednik „Stelantisa“, zajedničke kompanije FIAT-a i Pežoa. On je rekao da se očekuje više novih FIAT-ovih modela, da radna mesta zaposlenih nisu ugrožena, da neće biti zatvaranja fabrika i da ne planiraju izmeštanje proizvodnje iz kragujevačkog FAS-a. Tavares je još najavio da će do kraja decenije FIAT na nivou grupacije potpuno preći na proizvodnju električnih vozila, a da će do tada svaki model automobila uz klasičnu imati i električnu varijantu.

Pričalo se da će „Stelantis“ do oktobra ove godine predstaviti planove investicija za sve fabrike iz sastava grupacije, međutim to se nije desilo, verovatno zato što je aktuelna ekonomska kriza pogodila autoindustriju.

Poslednjih nekoliko meseci u domaćim poslovnim (pa i političkim) krugovima kolaju nezvanične priče da bi od sledeće jeseni u kragujevačkom FIAT-u mogla da počne proizvodnja nekog modela na električni pogon. Uzgred, u fabrici u Torinu od proletos se pravi potpuno električni automobil FIAT nju 500.

Kao dobar razlog da realizacija novog programa počne u Kragujevcu navodi se da je ovdašnja fabrika jedna od najmodernijih u grupaciji, posebno sa stanovišta robotizacije, da imamo kvalitetnu i jeftinu radnu snagu i relativno jeftine energente.

U pomenutim nezvaničnim pričama, pominjana je i cifra od milijardu evra za pokretanje proizvodnje novog modela, a pošto je trećinski vlasnik FAS-a država Srbija, podrazumevalo bi se da u tom procentu učestvuje u ovoj investiciji. Da li je baš sve tako, da li ima pregovora srpskih zvaničnika sa Italijanima i kakav je njihov eventualni ishod – javnosti nije poznato.

Utisak je da je Vlada Srbije kao suvlasnik fabrike proteklih godina bila inertna, čak i nezainteresovana za pregovore sa većinskim vlasnikom, posebno u iniciranju novih rešenja. Ključni razlog za to bio je neprestani pad proizvodnje i izvoza modela 500L od početne 2012. – pa iz godine u godinu do danas. Uostalom i desetogodišnji ugovor Vlade Srbije istekao je još u septembru 2018. godine, a novog nema. 

Takođe, nije poznato da li je država pokušala da nađe kupca za 33 posto vlasništva u FIAT-u. Najbolje bi bilo kada bi se taj udeo prodao, jer znamo da je država najgori vlasnik u kompanijama koje stopostotno posluju na komercijalnim osnovama.

Izvor: https://www.kragujevacke.rs/Aktuelno/PRVI-STUBAC-Cekajuci-dobru-vest/

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.