Prvi pravi rok pevač u Jugoslaviji koji je snimao ploče je Pančevac (drugi deo)

Društvo Istraživanje

Saša Popaz je deo istorije rokenrola nekadašnje Jugoslavije i ostaće upamćen kao prvi pravi rokenrol pevač koji je pevao i snimao prave rokenrol pesme uz svoje originalne prepeve koje su tim pesmama donele nešto sasvim novo, pa ih je zanimljivo i lepo slušati ih i danas

Dve godine nakon uspešnih nastupa Saše Popaza u Studentskom domu, dogodilo se da u radio emisiji „Mikrofon je vaš” 1960. godine Popaz otpeva pesmu Pola Anke „You are my destiny” i pesmu Harija Belafontea „Coconot woman”, kojom prilikom doživljava prave ovacije publike jer je emisija snimana uživo u Domu kulture uz orkestar Plavi ansambl.

Pesma se dugo nakon toga puštala na radiju uz najavu „Slušali smo i videli Pol Anku u Pančevu”, što je Saši donelo popularnost, nadimak „Belafonte” jer je fizički podsećao na ovog pevača, a ujedno Popaza preporučilo i za nastupe u noćnim barovima u Beogradu.

Prilikom jednog nastupa u tada čuvenom noćnom klubu „Kafe Terazije”, Saša Popaz sreće izvrsnog pevača Dragana Tokovića, koji Popaza upoznaje sa tadašnjim producentom Jugotona Dragomirom Ristićem. Nedugo zatim, Ristić potpuno oduševljen Popazovim nastupom u klubu „Euridika”, u kom je Popaz nastupao sa orkestrom Saše Radojčića, predlaže Popazu snimanje ploče uz rečenicu „Ja želim tvoj glas da snimim za gramofonsku ploču” i nakon toga dogodila su se dva istorijska singla koja pomenusmo u prethodnom tekstu („Daj mi tvoju ljubav”/„Nežno mi reci” i „Lučija”/„Lutanje po kuši”, objavljena 1962. godine za Jugoton).

Zanimljiva je činjenica da su ti singlovi snimani istovremeno, ne odvojeno po kanalima, već su, dakle, i glas i orkestar snimani zajedno. Saša Popaz sa istim orkestrom Metronom, sa kojim je snimio dva singla, nakon toga odlazi na turneju i nastupa po Beogradu, Zagrebu, Crkvenici… Pored orkestra Metronom, Popaz je nastupao i sa bendom Bogdana Dimitrijevića Džejmsa, sa kojim je svirao u hotelu „Putnik” u Novom Sadu.

Saša Popaz je pevao rokenrol širom Jugoslavije, a njegove nastupe oduševljeno je pratila i domaća i strana publika. Iz intervjua sa Vladimirom Nedeljkovićem objavljenom 10. aprila 2013. godine za portal Terapija.net, takođe saznajemo i koje svetske hitove je tih dalekih šezdesetih godina izvodio Saša Popaz.

U repertoaru su bile nezaobilazne numere poput „Long Tall Sally”, „Lucille”, „Tutti Frutti” i „Send Me Some Lovin” od Litl Ričarda, „Blue Suede shoes”, „Suspicious minds” i „Heartbreak hotel” Elvisa Prislija, „See You later, Alligator” Bila Hejlija i druge.

Treći singl za Jugoton Saša Popaz je objavio sa ansamblom Bogdana Dimitrijevića 1964. godine, pod nazivom „Utišaj bol, devojko mala” https://www.youtube.com/watch?v=Hq4_qb1sMsQ/„Za sve je kriva Bossa Nova” https://www.youtube.com/watch?v=e_nInQJjXXc, (SY-1281). U pitanju su bile obrade pesama „Hej Little girl” Dela Šenona iz 1962. godine i „Blame it on the Bossa Nova” Berija Mana iz 1963. godine. Za obe pesme ponovo je Saša Popaz uradio prepev.

Utišaj bol, devojko mala

Jednom kroz grad svoj
Prošetah ja.
I spazih devojku iz moga sna.
Sedi i plače bolno na pragu svom.
Tronut sam bio slikom tom.

Utišaj bol, devojko mala ti
Mi smo se sada slučajno sreli mi.
Jer znaj da ja,
I ja, isto sam tužan tako kao ti.

Pogledaj lišće,
Divno se pena.
Prošetaj sa mnom malo sad.

Sretan ću biti znaj,
Ako tvoje srce meni daš
Sunce će spržiti naš jad.

O čuj,
Utišaj bol, devojko mala ti,
To nisu samo moji sni.
Jer znaj, da ti, i ja,
Bićemo sretni da, sretni mi.

O čuj,
Bićemo sretni da, sretni mi.

Pomenusmo već kako je Saša Popaz imao muzički „pedigre” jer je Sašin otac bio profesionalni muzičar koji je svirao u čuvenom orkestru „Carevac”, a pisao i partiture za veliki narodni orkestar Đorđa Karaklajića. Takođe veliki muzički talenat posedovao je i Sašin brat Boban, za kog sam Saša Popaz kaže da je odlično svirao džez.

Boban je bio samouk, ali je kasnije pisao i aranžmane i jedno vreme su i nastupali zajedno na jugoslovenskom primorju. Pored brata Bobana, raskošni pevački talenat imala je i Sašina sestra Nada koju je Saša poveo još kao petnaestogodišnjeg devojčurka na tromesečnu turneju u Bugarsku 1969. godine. Takođe je zajedno sa Sašom nastupala i u Poljskoj. Nada Popaz i danas odlično peva i nastupa u rodnom Pančevu.

Saša Popaz je veliku popularnost doživeo u Bugarskoj, Rumuniji, Čehoslovačkoj, Mađarskoj i Poljskoj u kojoj je ostao da živi do danas. U Poljskoj je kako i sam kaže osetio big beat i pravu atmosferu rokenrola. Pevao je kao gost na nastupima poljskih rokenrol grupa. Takođe je nastupio i na poljskoj televiziji zajedno sa poznatom španskom pevačicom Končitom Bautistom.

Saša Popaz nastavio je svoju karijeru u Poljskoj, a i danas se u svojoj 79. godini bavi muzikom i poslednjih godina nastupa po kruzerima, na kojima je obišao svet nekoliko puta. Putnici/e na kruzerima uživaju u Sašinoj muzici evocirajući uspomene na početke rokenrola, vanvremenske hitove Litl Ričarda, Elvisa Prislija i mnogih drugih.

Saša Popaz je i sam deo istorije rokenrola nekadašnje Jugoslavije i ostaće upamćen kao prvi Pančevac koji je pevao i snimao prave rokenrol pesme uz svoje originalne prepeve koje su tim pesmama donele nešto sasvim novo, a zanimljivo je i lepo slušati ih i danas.

Tekst je objavljen u okviru projekta „Naši gradovi u svemu prvi”, koji partnerski realizuju „Glas Šumadije” iz Kragujevca, UG „Omnibus” iz Pančeva i RTV Šabac. Projekat je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.