Od prvog dana decembra uslediće vidljiva promena na ulicama Kragujevca, jer to će da bude prvi dan rada novog prevoznika u gradskom i prigradskom saobraćaju, firme „Strela” iz Obrenovca. Kao druga, prateća firma koja je dobila posao u konzorcijumu sa Obrenovčanima ostaje na ovom poslu sa svojim autobusima lokalno preduzeće „Vulović transport”.
Ova firma koja je dugo prisutna kao gradski prevoznik bila je u konzorcijumu i sa prethodnim prevoznikom „Ariva” iz Požarevca, koje više neće raditi u Kragujevcu, jer je posao na tenderu dobila druga firma. Ugovor sa novim konzorcijumom potpisan je u formi javno-privatnog partnerstva, za koji je odobrenje još ovog proleća dala Komisija Vlade Srbije.
To znači da grad daje posao – javni prevoz građana, a preduzeća daju sredstva, odnosno autobuse, objašnjava Mališa Galjak, direktor preduzeća „Vulović transport”. Prošlog puta kada je potpisivan ugovor za gradski prevoz nije se koristila forma javno-privatnog partnerstva, dodaje on.
Nova vozila
Ugovor o obavljanju javnog gradskog i prigradskog saobraćaja potpisan je nedavno, za vreme mandata gradskog privremenog organa posle ostavke gradonačelnika. Novina je da će umesto tri godine, na koliko je uglavnom do sada potpisivan, sada važiti deset godina. Ipak, promena koja će najviše zanimati građane, korisnike ove usluge, jeste obaveza uvođenja novih autobusa koja je striktno propisana.
Tako se u ugovoru navodi da privatni partner mora da obezbedi minimum 65 vozila na radu, od čega 49 solo gradskih autobusa prve klase i 16 solo prigradskih autobusa druge klase. „Solo” znači da su autobusi standardne dužine, a ne zglobni, ili „harmonika”, kako se popularno zovu, a klasa prva da su vozila niskopodna za gradski prevoz. Klasa druga označava da je autobus visokopodni za prigradski prevoz.
Glavna novina je da će privatni partner u prvoj godini rada morati da ima određeni broj novih autobusa i to za gradske linije 15 novih vozila u saobraćaju i dva nova vozila u rezervi. Za prigradske linije moraće da ima 16 novih vozila u vožnji i dva nova u rezervi.
Nakon isteka prve dve godine, u trećoj godini ugovora privatni prevoznik ima obavezu da obezbedi i ostatak novih vozila za gradski prevoz i to 34 u radu i tri u rezervi. Iz ovoga se vidi da će prigradski prevoz odmah startovati sa svim novim vozilima, a gradski od treće godine ugovora.
Grad će plaćati privatnom partneru prevoz putnika kroz mesečne ugovorene naknade, a one se utvrđuju na osnovu broja pređenih kilometara i ugovorene cene po kilometru.
Cena po pređenom ili „gaženom kilometru”, kako kažu prevoznici, ugovorena je na 238,2 dinara i ona je veća nego što je bila u ugovoru sa prethodnim prevoznicima koji ističe. Ona je, po rečima Mališe Galjaka, bila niža jer se sada radi o novim autobusima koji se postupno uvode, a to traži veća ulaganja prevoznika.
Kada se radi o naplati karata od putnika, to će kao i do sada raditi grad i sredstva će ići u gradsku kasu. Cena karte će, kako smo nezvanično saznali ostati ista za sve putnike.
Kamere i validatori
Prema ugovoru koji je potpisan 17. novembra, a počinje da važi od 1. decembra, sva vozila moraju da imaju visok nivo opremljenosti po novim standardima, a to znači da imaju uređaje za naplatu karata, da budu ofarbana bojom koju propiše nadležni gradski organ, kao i da imaju uređaje za brojanje putnika na svim vratima.
Takođe, moraju da budu opremljena dovoljnim brojem digitalnih kamera koje će pokrivati prostor vozačke kabine i putnički prostor vozila. Uz to mora da se omogući u vozilima besplatno korišćenje interneta. Treba napomenuti da su ovi isti uslovi postojali i za prethodne prevoznike i da nisu ništa novo.
Jedina izmena koja se zapaža je da u ovom ugovoru ne postoji obaveza najave sledeće stanice preko unutrašnjeg displeja u vozilu, dok je prethodnom postojala. Šta je uslovilo da se ova odredba izgubi nije objašnjeno.
Zoran Vulović, vlasnik „Vulović transporta”, kaže da je njegova firma prisutna 20 godina u gradskom prevozu Kragujevca, u koncesiji sa raznim partnerima, kao sada, ali da je ovaj ugovor od deset godina pravo rešenje. Do sada su ovi poslovi ugovarani uglavnom na tri godine, jednom prilikom i na sedam godina za vreme Veroljuba Stevanovića, ali deset godina je, po njemu, pravi period koji ostavlja prostor i dovoljno vremena privatnom partneru da planira, izdvaja u nova vozila i otplaćuje ih.
– Mi smo u prethodnom periodu pokušavali da obnavljamo vozni park, ali nismo uspevali dovoljno. Zato mogu da kažem da ćemo sada po ugovoru nakon dve godine uvesti 37 novih vozila, što će biti sasvim novi kvalitet koji će značiti za putnike, dok „Strela” startuje sa novim autobusima, kaže Vulović.
Podela posla među koncesionarima je takva da je nosilac koncesije „Strela”, ali „Vulović” za malo prednjači sa brojem vozila i imaće ih 34, dok partner ima 31 autobus. Cena pređenog kilometra koja je u ugovoru određena na 238,2 dinara može da se menja zavisno od cene goriva na tržištu.
U okviru ugovora data je i procena koliko će za narednih deset godina grad platiti privatnom partneru za uslugu javnog prevoza građana. Izračunato je da će prevoznici preći 47,8 miliona kilometara, što će po sadašnjoj ceni kilometra sa PDV-om izneti 12,54 milijarde dinara, ili 1,25 milijardi za godinu dana, što je oko 10 miliona evra.
Istovremeno, grad će za godinu dana i zaraditi određenu sumu novca od naplate karata putnika koja ide u gradsku kasu, a koliko to iznosi videće se. Na tenderu za javno-privatno partnerstvo u gradskom i prigradskom prvozu Kragujevca raspisanom ovog leta pojavio se samo jedan konzorcijum i to „Strela” Obrenovac, koji je i dobio posao, Niko drugi, uključujući i dosadašnjeg prevoznika „Arivu” iz Požarevca, koja je inače ogranak nemačkog prevoznika, nije se javio na tender jer, kako neki tumače, nije mogao da ispuni uslov o uvođenju novih vozila.