Krajem jula svečano je obeležen početak proizvodnje nove električne Fiat Pande u fabrici u Kragujevcu, a tada je predsednik Srbije najavio da će serijska proizvodnja početi za dva meseca, odnosno u oktobru. Međutim, skoro tri meseca kasnije, proizvodnja još uvek nije počela. Proverili smo da li postoje naznake da bi uskoro mogla početi i šta kažu građani, da li se i dalje nadaju novom modelu na ulicama grada.
Jesen je stigla, ali novi modeli električne „Fiat Pande“ još uvek nisu počeli da silaze sa proizvodnih traka. Novinar Radara, Zoran Radovanović, koji decenijama prati dešavanja u kragujevačkoj automobilskoj industriji, ističe da postoji niz razloga za odlaganje početka proizvodnje.
„Osnovni razlog je pad tražnje za električnim automobilima u Evropi. I nije samo Stelantis žrtva toga, nego i većina ostalih evropskih proizvođača. Razlozi su pre svega visoka cena električnih automobila, zatim velika konkurencija iz Kine, a dodatni udarac zadala je Nemačka kada je krajem prošle godine obustavila subvencije za prodaju električnih automobila,“ objašnjava Radovanović.
Građani Kragujevca, koji su se nadali novom modelu, sada su razočarani i skeptični.
„Prvo sam bila optimista kada su na početku govorili, međutim, sada nešto nisam,“ kaže jedna sugrađanka.
„Kod nas se uvek kasni. To je poznata stvar, nije to ništa strašno,“ dodaje drugi.
„Ne verujem da će se to dogoditi. Možda za 10-20 godina, a i s obzirom na problem sa litijumom i baterijama, teško da će biti uskoro,“ komentariše treći sugrađanin.
„Možda u sledećem milenijumu,“ dodaje jedan od skeptičnih građana.
I dok sugrađani izražavaju sumnje, u Samostalnom sindikatu fabrike Stelantis navode da za sada nisu zabrinuti. Predsednik sindikata, Saša Đorđević, ističe da od menadžmenta imaju obećanja da će projekat biti realizovan, ali datum početka serijske proizvodnje još nije poznat, što izaziva dodatne dileme u javnosti.
„Mnogo je tu problema koji ukazuju na to da proizvodnja električne Pande u Kragujevcu neće moći da počne pre početka naredne godine, eventualno u prvom kvartalu, pod uslovom da se tržište stabilizuje,“ zaključuje Zoran Radovanović.
U međuvremenu, oko 800 zaposlenih u Stelantisu svakodnevno odlazi na posao i za sada radi na pojedinačnim modelima nove „Pande“, koji su u fazi testiranja. Jedan od tih testnih modela nedavno je viđen i na ulicama Kragujevca, dok grad čeka na početak serijske proizvodnje.
Izvor: N1