Na samom kraju uzbudljive godine, koju su ponovo obeležile tragedije, u društvu se ukazala nada kakvu odavno nismo imali. Tu nadu su ponudili pobunjeni studenti i srednjoškolci kojima se širom Srbije pridružuju građani svih generacija, zanimanja i pogleda na svet.
U Srbiji je danas lako izabrati. To je izbor između režima lične vlasti i Srbije slobodnih ljudi, između diktature monologa i glasova vedrih, pametnih i duhovitih mladih ljudi, između korupcije koja slama društvo, pustoši budžet i odnosi živote i Srbije pravde i jednakosti, između nasilja i slobode.
Ostanimo solidarni s pobunjenim studentima i svim građanima koji na ulicama i trgovima zahtevaju elementarnu pravdu i istinu. Taj zahtev ukazuje da su nužne promene bez kojih je teško zamisliti dostojanstven opstanak ovog društva.
Otuda vam, umesto novogodišnje čestitke i prazničnih želja, šaljemo Program mera za „Dan posle“. To je prvi set mera za obnovu društvenog poverenja i institucionalnog integriteta i za stvaranje pravednijeg društva.
Ovih 18 mera su iz oblasti pravosuđa, ekonomske politike, medija, izbornog sistema, ekologije i bezbednosti. Na pripremi mera radili su stručnjaci iz ovih oblasti. Uskoro ćemo se obratiti javnosti s programom mera iz drugih oblasti, među kojima će biti i poljoprivreda, obrazovanje i zdravstvo.
Predložene mere su neideološke. Umesto vladajućih mera koje dele i privileguju, predlažemo mere koje okupljaju ljude i oslobađaju društvo od straha, monopola i nasilja. Verujemo da bi iza ovih mera mogao da stane svaki odgovoran građanin Srbije, nezavisno od svog političkog opredeljenja. Verujemo da su ovo mere za kojima mora posegnuti svaka odgovorna demokratska vlada u prvih tri, šest i dvanaest meseci svog rada. U društvu razorenih institucija i uništenog političkog života neophodno je najpre obnoviti osnove poverenja, pravde i jednakosti.
Obraćamo vam se sa ovim programom mera, očekujući vaše predloge i mišljenja.
U narednim nedeljama na tribinama ProGlasa i uopšte u javnosti pokrećemo veliki razgovor s građanima Srbije o predloženom programu mera. Pozivamo vas da učestvujete u tom razgovoru.
Nadamo se da ćemo u narednoj godini imati manje razloga za zabrinutost nego što ih imamo u trenutku u kome vam pišemo. Ovo je trenutak u kome svako od nas treba da istupi i učini koliko može za promene u društvu. Ovo više ne sme biti društvo u kome će vladati „krvave ruke“.
Program mera možete preuzeti na ovom linku: https://proglas.co.rs/wp-content/uploads/2024/12/Mere-za-Dan-posle-1.pdf
Program mera za „Dan posle“
za obnovu društvenog poverenja i institucionalnog
integriteta i za stvaranje pravednijeg društva
Prvi set mera
Mere iz oblasti pravosuđa
● Prioritetno pokretanje krivičnih postupaka protiv najodgovornijih nosilaca javnih funkcija zbog
protivustavnog, koruptivnog i drugih oblika nezakonitog delovanja.
● Ustanovljenje tužilačke policije (pri javnim tužilaštvima biće formirane jedinice javnotužilačke
policije, sastavljene iz različitih delova policije, čiji bi pripadnici, za vreme dok rade za javno
tužilaštvo, bili podređeni isključivo javnom tužiocu i bili fizički smešteni u javno tužilaštvo iako
bi u organizacionom smislu formalno ostali u sastavu ministarstva unutrašnjih poslova, ali
ministar i policijske starešine ne bi imali bilo kakva ovlašćenja nad njima).
● Prioritetno pokretanje postupaka protiv sudija i tužilaca koji su činjenjem ili nečinjenjem doveli
do narušavanja sudijske nezavisnosti i tužilačke samostalnosti, kao i poverenja građana u
pravosuđe; odgovornost sudija i tužilaca se ustanovljava prema važećim zakonima i etičkim
kodeksima (za sudije: povreda načela nepristrasnosti, kršenje odredbi Etičkog kodeksa u većoj
meri; za tužioce: nesavesno vršenje javnotužilačke funkcije ili ponašanje nedostojno nosioca
javnotužilačke funkcije).
Mere iz oblasti ekonomske politike
● Momentalna primena Zakona o utvrđivanju porekla imovine i posebnom porezu u pogledu
najviših nosilaca političke vlasti, njima povezanih lica i režimskih tajkuna.
● Početak naplate poreskog duga od strane najvećih dužnika, prvenstveno onih pravnih lica koje
prema izveštaju u APR-u posluju pozitivno (prethodna mera: skrupulozna primena Zakona o
javnim nabavkama, prema kojem pravno lice koje duguje državi na ime poreza ne može dobijati
poslove na javnim nabavkama, kao i raskidanje već zaključenih protivzakonitih ugovora).
● Skidanje oznake tajnosti sa svih ugovora koji se tiču investicija stranih kompanija u sklopu
međudržavnih sporazuma, kao i donošenje zakona kojim se takva praksa zabranjuje.
● Zabrana specijalnih zakona kojim se javni izdaci vrše mimo procedura Zakona o javnim
nabavkama.
● Vanredna građevinsko-tehnička provera svih javnih i infrastrukturnih objekata sagrađenih od
- godine.
Mere iz oblasti medija
● Preispitivanje odluke o dodeli nacionalnih frekvencija.
● Preispitivanje finansiranja medija iz javnih sredstava (lokalni i nacionalni konkursi, lokalna i
nacionalna javna preduzeća, PR kampanje državnih organa).
● Radio i TV s nacionalnom frekvencijom moraju u svom programu obezbediti minimalno 20%
programskih sadržaja iz sledećih oblasti: naučno-obrazovni program, kulturno-umetnički
program, dokumentarni program, dečji program i program za maloletnike.
● Odgovornost vlasnika i glavnih urednika medija za kršenje ustavnog prava građana da istinito,
potpuno i blagovremeno budu obaveštavani o pitanjima od javnog značaja.
Mere iz oblasti izbornog sistema
● Zakonski okvir za formiranje profesionalizovanog, stalnog i nezavisnog državnog organa za
sprovođenje izbora koji će realizovati sve preporuke ODIHR-a.
● Nijedan objekat za javnu upotrebu i izgrađen iz javnih sredstava ne može biti otvoren u toku
predizborne kampanje.
Mere iz oblasti ekologije
● Zakonska zabrana daljeg istraživanja i iskopavanja ruda litijuma i bora.
● Osnivanje institucije poverenika za zaštitu životne sredine.
Mere iz oblasti bezbednosti
● Prioritetna istraga o umešanosti pripadnika sektora bezbednosti u kršenje ljudskih prava,
korupciju i kriminal.
● Depolitizacija rada policije tako što će se osigurati operativna autonomija postupanja jasnim
razgraničavanjem delokruga rada Ministarstva unutrašnjih poslova i Direkcije policije, gde bi se
Ministarstvo staralo o javnim politikama unutrašnjih poslova (strateškim ciljevima,
obezbeđivanjem uslova za rad itd.), a Direkcija policije o operativnim policijskim poslovima.