PRODUŽETAK PLAĆENOG ODSUSTVA UZNEMIRIO RADNIKE

Društvo Ekonomija Grad

Medijske najave da će menadžment Fijat Krajslera u Kragujevcu od nadležnog ministarstva tražiti saglasnost da radnici te fabrike na plaćenom odsustvu ostanu još 95 dana izazvala je očaj među zaposlenima.

Zoran Mirković, predsednik samostalnog sindikata u Fijatu, kaže da će kolege i on zatražiti precizne i detaljne informacije od Ministarstva rada, ali i od kabineta premijerke Ane Brnabić. Mirković ne krije da je i sam uplašen najavama uprave fabrike, za koje je saznao iz medija, što ga dodatno zbunjuje i budi sumnje.

– Niko nas o tome nije zvanično obavestio, kao što nismo obavešteni ni o tome kakav je Fijatov plan proizvodnje za ovu godinu, niti o eventualno novom modelu koji bi se proizvodio u kragujevačkoj fabrici – rekao je Marković.

Prema njegovim rečima, radnici strepe jer ne znaju kakva je dalja sudbina proizvodnje u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu. Dodatni strah kod njih izaziva činjenica da su od početka godine već imali 30 dana na plaćenom odmoru.

Milan Kovačević, konsultant za strana ulaganja, za „Vesti“ objašnjava da su radnici te fabrike često koristili plaćeno odsustvo, jer posla jednostavno nije bilo. Umesto projektovanih 300.000 automobila godišnje, proizvodnja je svake godine bila sve manja, čak tri ili četiri puta.
Dešavalo se da 2.000 radnika iz prve i druge smene zaustavi proizvodnju zbog generalnog štrajka u kojem nisu učestvovali samo službenici.

Radnici su često tražili veće zarade, ali za povećanje plata kompanija je morala da se odrekne svega 0,5 odsto svog profita. Tražili su prijem novih radnika ili drugačiji način organizacije rada, da, kako su isticali, jedan ne bi radio za trojicu.

Milan Kovačević smatra da je pad prodaje modela 500L razlog što radnici moraju na plaćeno odsustvo.

– Model 500L je na izdisaju i hitno mora nešto da se učini. Ili će se izmeniti model koji će se proizvoditi ili će fabrika i dalje slati radnike na plaćeno odsustvo – priča Kovačević.

Dodatni problem je to što 67 odsto akcija poseduje italijanski Fijat, a Vlada Srbije ostalih 33 odsto, pa svaki problem kragujevačke fabrike košta i narod Srbije. Plaćeno odsustvo u visini 65 odsto plate namiruje italijanska firma, dok u ukupnim gubicima učestvuje i država.

– Problem je i to da li će država pokriti trećinu gubitaka ili možda više. To niko ne zna, a nas poreske obveznike koji su vlasnici jedne trećine niko ne informiše. Koliko je bilo plaćenih odsustva niko ne zna – kaže Kovačević.

Moguće i zatvaranje

Prema proceni Milana Kovačevića (na slici), ukoliko uskoro ne krene novi model umesto 500L i ako se ne bude bolje prodavao od sadašnjeg uslediće zatvaranje fabrike, odnosno dovođenje nekog drugog investitora.

– O tome bi trebalo da se dogovore Fijat i Vlada, i to što pre, jer će se gubici zbog neisplativosti modela 500L gomilati – upozorava Kovačević.

Novi model 2020.

Italijanski mediji pišu da Fijat sprema nov model koji će zameniti proizvodnju 500L u fabrici u Kragujevcu.

Fijat 500L se proizvodi od 2012. u tim pogonima. Pored standardnog modela, tu su i verzije living (za sedam putnika) i trekking (off-road opcija). Prošle godine, cela serija je podmlađena, ali to nije pomoglo da se prodaja poveća. Razlog za ubrzani pad prodaje leži u činjenici da više niko ne kupuje MPV modele, koji su svoje mesto ustupili SUV/krosover varijantama.

Zbog toga Fijat želi da 500L zameni SUV modelom, čija bi godišnja proizvodnja iznosila 200.000 primeraka. Proizvodnja bi trebalo da počne krajem 2020.

IZVOR: VESTI ON LINE

 

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.