Krizni štab kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija (FCA Srbija) odlučio je da plaćeno odustvo na kojem se radnici te fabrike, zbog epidemije COVID 19, nalaze još od 16. marta, produži do kraja aprila. Nakon uskršnjih praznika, radnici kragujevačkog Fijata Krajslera moraće da iskoriste po nekoliko dana (dva do tri) starog godišnjeg odmora, posle čega će, do kraja meseca, da budu na prinudnom odmoru, koji im se plaća sa 65 odsto od prosečne zarade u prethodnih dvanaest meseci. Njihovim kolegama u kooperantskoj firmi Fijat plastik, koja posluje u okviru FCA Srbija, prinudni odmor plaća se sa 60 odsto od prosečne jednogodišnje zarade.
Menadžment kompanije FCA Sbija od Vlade Srbije ovih dana je tražio i odmah dobio saglasnost za dodatnih 40, uz zakonom već predviđenih 45 dana plaćenog odustva za zaposlene tokom jedne godine. Kragujevačka fabrika ćetokom ove godine radnike na prinudne odmore moći da šalje ukupno 95 radnih dana, odnosno gotovo puna četiri meseca.Podsetimo da je Fijat Krajsler prošle godine, zbog pada plasmana “Fijata 500L” i na evropskim tržištima, od Vlade Srbije tražio i dobio saglasnost za dodatnih 87 dana plaćenog odustva.
Tih 87 dana dodatnog prinudnog odmora lane je, kao i onih zakonom dozvoljenih 45, u kragujevačkom Fijat Krajsleru iskorišćeno u potpunosti, a da li će tako biti i sa upravo odobrenih 40 dana, ostaje da se vidi. Predstavnici zaposlenih u Fijatu smatraju da je naknadno plaćeno odsustvo ove godine traženo zarad svake eventualnosti, pošto se ne zna do kada će pandemija COVID 19 da traje, i koja je posebno pogodila sever Italije, usled čega je snabdevanje pozicijama iz italijanskih (i kineskih) fabrika za ugradnju u “500L” već sedmicama obustavljeno. Nastavak proizvodnje u Kragujevcu otuda uveliko zavisi ne samo od smirivanja epidemije uzrokovane virusom korona u Srbiji, već i u Italiji, ali i u ostalim svetskim i evropskim državama, pre svega, u Španiji i Francuskoj koje su , sa Italijom, glavna tržišta za plasman modela “500L”.
Moguće je da proizvodnja modela “500L” u Kragujevcu ponovo bude pokrenuta 5. maja, ali je, smatraju predstavnici zaposlenih , izvesnije da će to da se desi sredinom narednog meseca, ukoliko okolnosti i razvoj situacije sa epidemijom COVID 19 ne samo u Srbiji, nego i u Italiji to bude omogućio. Proizvodnja “Fijata 500L”, zbog epidemije COVID 19, najpre bila zaustavljena na dve nedelje, od 16. do 27.marta, posle čega je prinudni odmor zaposlenima po prvi put produžen do 3. aprila.
U Kragujevcu, zbog epidemije COVID 19, ne rade ni glavni dobavljači FCA Srbija. Firma Fijat plastik, koja posluje u sastavu FCAS rbija, proizvodnju je obustavila kad i fabrika automobila. Dva pogona američkog ADIENTA, za proizvodnju sedišta, instrument tabli i drugih delova, proizvodni proces su, zbog obaveza prema Mercedesu, zaustavile nešto docnije, ali već duže ne rade. Kragujevačka fabrika italijanskog SIDŽITA, najvećeg Fijatovog dobavaljača delovima od plastike, takodje ne radi iako deo svoje proizvidnje isporučuje i drugim automobilskim kompanijama, medju kojima i čuvenom proizvojaču sportskih i luksusznih automobila – nemačkom Poršeu.
Piše: Zoran Radovanović
U kragujevačkoj automobilskoj industriji još uvek, koliko je javnosti poznato, radi samo fabrika “bratske” kineske kompanije Yan Feng, a u Šumadiji južnookorejska Yura korporacija Rači Kragujevačkoj. Z.R.