Izvori Radara iz FCA tvrde da su u Preseraj stigli svi alati za izradu delova za karoseriju (patosa, blatobrana, vrata, krovova…) dva električna modela, fijat pande i sitroena eC3
Pre dve godine, 28. aprila 2022. Vlada Srbije potpisala je ugovor sa top menadžmentom multinacionalne kompanije Stelantis o proizvodnji električnih automobila u njihovoj ćerci firmi, Fijat Krajsler automobilima (FCA) Srbija u Kragujevcu. Tada je obelodanjeno da će obe strane u realizaciju tog projekta uložiti 190 miliona evra, od čega Vlada Srbije 48 miliona, jer je država manjinski partner sa 33 odsto udela u zajedničkom preduzeću, a predsednik Aleksandar Vučić je izjavio da će pripreme trajati do kraja 2023, a da će proizvodnja novog modela početi u trećem kvartalu 2024.
Uoči dvogodišnjice potpisivanja ugovora, strani mediji uglavnom spekulišu o izgledu novog modela – definitivno ove godine iz pogona u Kragujevcu počeće da izlazi električni fijat panda, a sve je izvesnije da će se proizvoditi još jedan model – dok se nekim ovdašnjim „priviđa“ da električne pande uveliko silaze sa proizvodnih i montažnih traka i da se one, „zakamuflirane“, već testiraju na kragujevačkim ulicama.
Istina je, međutim, da probna proizvodnja električne pande u FCA Srbija nije počela, niti su za to još stvoreni svi potrebni uslovi, jer nova oprema još nije instalirana u svim pogonima, a u toku je i zapošljavanje novih radnika. Ipak, očekuje se da će novi model početi da se testira već u maju, najpre na fabričkoj pisti, a potom i van fabrike, s tim što je praksa svih velikih proizvođača da se veštom kamuflažom (zaštitnim folijama) dizajn skriva do zvaničnog predstavljanja svetskoj javnosti.
Radar saznaje da su pogoni Preseraj i Lakirnica odavno spremni za početak serijske proizvodnje, da su savremene robotizovane linije instalirane u pogonu Karoserija 1, privedeno je kraju i opremanje novim robotima Karoserije 2 i 3 i da se ubrzano radi na modernizaciji pogona za završno sklapanje automobila – Montaža. Kad za koju nedelju i ona bude instalirana, FCA Srbija bi trebalo da bude jedna od najsavremenijih u grupi 20 Stelantisovih fabrika u Evropi i proizvodiće, a ne samo sklapati, isključivo električne, ne i hibridne automobile.
Ipak, nasuprot svim doskorašnjim najavama, u FCA Srbija će, kako upravo saznaje Radar, da bude organizovana i proizvodnja hibridne Fijat pande, sa pogonom i na elektro i na motor sa unutrašnjim sagorevanjem. U okviru takozvane nulte serije, u kragujevačkoj fabrici, uoči prvomajskih praznika, napravljeni su prvi hibridni modeli.
Početak serijske proizvodnje električnih automobila najavljen je za oktobar ove godine, a u Kragujevcu se trenutno privodi kraju „nulta serija“ – početno testiranje novoinstalirane opreme i obuka radnika, budućih neposrednih rukovodilaca u proizvodnim pogonima, tim lidera, koji će, kad startuje probna proizvodnja, svoja znanja i stečeno iskustvo da prenose na ostale radnike. Na taj način je do sada proizvedeno nekoliko desetina električnih pandi, od kojih će nekolicina biti isporučena Fijatovoj centrali u Torinu na završna ispitivanja.
Nakon toga sledi početak probne proizvodnje i svetska premijera novog modela, a to će, po svemu sudeći, biti 11. jula, kada Fijat u Torinu obeležava 125 godina od osnivanja. No, spekuliše se da bi ovdašnja vlast želela da se novi model promoviše u Srbiji, gde će da se i proizvodi, pa će konačnu odluku doneti većinski vlasnik, menadžment Stelantisa, koji je, za razliku od Vlade Srbije, ispunio sve obaveze i ispoštovao rokove iz ugovora potpisanog pre dve godine.
Izvori Radara iz FCA tvrde da su u Preseraj stigli svi alati za izradu delova za karoseriju (patosa, blatobrana, vrata, krovova…) dva električna modela, fijat pande i sitroena eC3, čija proizvodnja počinje ove godine u Stelantisovoj fabrici u slovačkom gradu Trnava. To se uklapa u najave da će FCA da bude ekskluzivni proizvođač jednog i da će najverovatnije da učestvuje u zajedničkoj proizvodnji još jednog modela elektromobila. Otuda se može očekivati da će u oktobru, kad počne serijska proizvodnja električne pande, startovati i izrada delova za karoseriju sitroena eC3, a da će krajem ove ili naredne godine početi proizvodnja i tih modela automobila. Uz to, iz FCA najavljuju da će se u Preseraju proizvoditi delovi i za druge Stelantisove fabrike, u Poljskoj, Španiji, Italiji…
Oba nova modela imaće po dve verzije – panda sa dometom (bez punjenja baterije) od 250 i 350 kilometara, pri čemu bi prva trebalo da košta nešto manje od 20.000, a druga oko 21.000 evra. Početna cena prve verzije eC3, sa dometom većim od 300 kilometara, biće 23.300, dok će druga, sa kraćim dometom, najavljena za sledeću godinu, koštati 19.900 evra.