Kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija (FCA Srbija), u prethodnih šest meseci, prema jučerašnjim podacima Ministarstva finansija, izvezla je na evropska i severnoamerička tržišta sve verzije modela “Fijat 500L” u vrednosti od 471,4 miliona evra, čime je i dalje, šestu godinu zaredom, najveći domaći izvoznik, ali ne više tako ubed,jivo kao ranije. Naprotiv, iza FCA Srbija je, kao i lane, kompanija Hestil Srbija ajron end stil (novi naziv Železare iz Smederava), čiji polugodišnji izvoz “teži” 403,4 miliona evra, i koji je za oko 123 miliona evra, ili za 44 odsto veći od ostvarenog plasmana Železare na inostranim tržištima u istom proplogodišnjem periodu. Za razliku od Hestil Srbije, izvoz kragujevačke fabrike automoboila nastavlja da pada, te je ,tako, njen aktuelni polugodišnji plasman po prvi manji od pola milijarde evra.
U prvoj polovini 2017. FCA Srbija je izvezla automoboile u vrednosti od 562,2 miliona evra, što je, opet, bilo znatno manje nego u polugodištima ptrethodnih godina, i što je za posledicu imalo to da je lane, po prvi put od 2013.,izvoz kragujevačke fabrike bio manji od milijardu evra, i to poprilično, za nekih 150 miliona evra. Ako je suditi prema aktuelnom plasmanu, ovogodišnji izvoz svih verzija šumadiskog “velikog fiće” biće daleko manji od milijradu evra, što je do lane bio svojevrsni standard u poslovanju kragujevačke fabrike, a čime se nastavlja trend sve većeg pada plasmana modela “ Fijata 500l” na inostranim tržištima.
Pasman kompanije FCA Srbija, pre svega na američko tržište, prošle i ove godine očito nije mogao da “pogura” ni redizajnirani “Fijat 500L”, čija je proizvodnja u kragujevačkoj fabrici, podsetimo, zvanično startovala 25. maja 2017. , usled čega su proizvodni zastoji u FCA Srbija sve učestaliji i duži. Fabrika u poslednje vreme, primerice, nije radila dve sedmice, krajem juna i početkom jula. Proizvodne i montražne trake u FCA Srbija će mirovati od 20. jula pa sve do 20. avgusta, kada se u svim Fijatovim fabrikama širom sveta završava tradicionalni tronedeljni kolektivni godišnji odmor – “feragosto”.
Kompanija FCA Srbija je najbolji izvozni rezultat, ne računajući 2012., pošto su proizvodnja i plasman “Fijata 500L” startovali početkom jula te godine, imala naredne 2013., kad je na inostranim tržištima ostvarila devizni prihod od 1,53 milijarde evra. Sledeće 2014., kragujevačka fabrika je imala izvoz od 1,36 milijarde evra, u 2015. je ukupan plasman svih verzija “velikog fiće” na inostranim tržištima “težio” 1,18 milijardi evra, a u 2016. je od plasmana “Fijata 500L” u Evropi i Americi prihodovala 1,07 milijardi. Lana je, medjutim, pad plasmana bio još drastični, pa je prihod od izvoza “ Fijata 500L” bio negde oko 850 miliona, odnosno po prvi put, ponovimo, manji od milijardu evra.
Zaposleni u FCA Srbija strahuju da bi trend pada proizvodnje i plasmama mogao da bude povod za nova otpuštanja u kragujevačkoj fabrici, slična onim iz leta 2016., kad je u FCA Srbija i njenim kooperanst kim firmama bez posla, uz solidne otpremnine, doduše, ostalo više od 1.000 radnika. Špekuliše se da bi ponovo, kao pre dve godine, u FCA Srbija, mogla da bude otpuštena cela jedna proizvodna smena. Poznavaoci situacije u toj kompaniji tvrde, medjutim, da nikakvih otpušanja, uprkos padu plasmana, neće biti, jer u FCA Srbija ima blizu 2.500 zaposlenih, koliko je i predvidjeno ugovorom države Srbije i Fijata. Taj ugovor ističe krajem godine, ali nema ni naznaka da bi Fijat mogao da ode odavde iostavi fabriku u koju je do sada investorao skoro milijardi i po evra. S druge strane, kragujevačka fabrika, uz niske troškove, rentabilno posluje sa proizvodnjom od 40.000 aut omobila godišnje, koliko ih je u prvih šest ovogodišnjih meseci već izašlo iz njenih pogona.
Piše: Zoran Radovanović
vreme
oblacno uglavn
om lose byn
oldzajelena