Italijanski mediji upravo su, pozivajući se na top menadžment Grupacije Fijat Krajsler automobili (FCA ), preneli da je italijansko –američka korporacija u prvom kvartalu ove godine, na globalnom nivou zabeležila pad plasmana od 21 odsto u odnosu na isti period lane. Prognoze menadžmenta FCA o plasmanu vozila te kompanije u drugom kvartalu 2020., zbog pandemije COVID 19, koja širom sveta i dalje traje, još su nepovoljnije.
Iz FCA poručuju, navode italijanski mediji, da će planovi vezani za razvoj, osvajanje i početak proizvodnje novih modela u fabrikama te grupacije širom sveta ” biti usporeni”. Istovremeno, navode i da se postupak spajanja Fijat Krajslera sa Grupom Pežo PSA (brendovi Pržo, Sitroen, Opel, Voksal …) nastavlja prema planu. Očekuje se, inače, da će rečeno spajanje, odnosno formiranje četvrtog po veličini proizvodjača automobila na svetu da bude okončano do kraja tekuće godine.
Gde je kragujevački Fijat Krajsler u svemu ovome ? Naš list najpre, nezvanično, ali pouzdano saznaje da je menadžment FCA Srbija nedavno, preciznije 6. maja od nadležnih u republičkoj Vladi zatražio da se kragujevačkoj fabrici, uz zakonom predvidjenih 45, omogući još dodatnih 80 neradnih dana do 30. septembra. Zaposleni u kragujevačkom Fijat Krajsleru na plaćenom odsustvu koje je, zbog epidemije COVID 19, počelo još od sredinom marta, prema poslednjoj odluci fabričkog kriznog štaba, treba da budu do petka, 15., odnosno do ponedeljka 18. maja.
S obzirom da je poslovodstvo kragujevačke fabrike od Vlade Srbije zatražilo saglasnost za još 80 dana plaćenog odsustva do kraja septembra, gotovo da je izvesno da u FCA Srbija u narednih četiri – pet meseci neće biti još mnogo radnih dana. Najvrovatnije, smatraju naši izvori, još nekih desetak. U fabrici u Kragujevcu, od početka godine do sredine marta, prema nešto slobodnijoj proceni, proizvedeno je desetak hiljada automobila. Plan za ovu godinu bio je na nivou onog iz 2019., kada je iz pogona izašlo blizu 40.000 gotovih vozila svih verzija modela “500L”, ali je ovogodišnja nevolja FCA Srbija što su Italija, Španija i Francuska, koje su glavna tržišta kragujevačke fabrike u Evropi, najžešče pogodjene pandemijom COVI D 19, i što se ne očekuje da će prodaja “šumadijskog fiće” u tim zemljama skorije da se vrati na predjašnji nivo. Na koji, u stvati, nikada i neće da se vrati, jer je reč o modelu koji se proizvodi već osam godina.
U kragujevačkom Fijat Krajsleru je, kao što je naš list svojevremeno i najavljivao, a što nam je ovih dana (ne)zvanično i potvrdjeno, sredinom godine trebale su da počnu pripreme proizvoidnih i montažnih traka za proizvodnju jednog od novih modela, koja je trebalo da startuje početkom ili tokom naredne godine. U italijanskim i domaćim medijima navodilo se da bi u Kragujevcu, pored hibridne verzije “500L”, koji bi, uz motor SUS, pokretale i električne baterije, mogla da počne proizvodnja gradskog džipa ( Djardiniera), a možda i produžene “Pande”. Davor Veličkovski, direktor kooperantske firme Sidžit i član Upravnog odbora istoimene grupacije, sa sedištem u Torinu, smatra da će u Kragujevcu u dogledno vreme da startuje proizvoidnja hibridnog modela “500L”.
Ali, da li će proizvodnja hibridne verzije modela “500L” moći da počne tokom naredne godine, s obzir om da je izvršni direktor FCA Majkl Menli upravo najavio da će planovi kompanije vezani za razvoj, osvajanje i početak proizvodnje novih automobila “biti usporeni”.
I dok stručna javnost veruje da će planovi za početak proiyvodnje nekog od novih Fijatovih modela u Kragujevcu da budu odloženi u skladu sa porukom iz top menadžmenta grupacije, poverenik Sindikata “Nezavisnost” u kragujevačkom Fijat Krajsleru Zoran Stanić smatra da to ne mora da bude tako . Tim pre što bi pripreme za početak proizvodnje nekog od novih modela mogle, prema njegovom mišljenju, da počnu kako je i bilo predvidjeno – sredinom, ili tokom ove godine.
- U fabrici ove godine izvesno neće biti još mnogo posla. Naprot iv, sigurno je da će do kraja 2020. radnici najvećim delom da budu na plaćenim odustvimima, tako da pripreme pogona i opreme za proizvodnju novog modela mogu da počnu kako je do skora najavljivano, eventualno nešto docnije, i da iduće godine u našoj fabrici startuje proizvodnja nekog od novih vozila, kaže Stanić, napominjući da ne veruje ni da će spajanje Fijat Krajslare sa PSA Pežo Grupom na duži rok da pomeri start prozvodnje novog modela.
Ne veruje ni da bi u Kragujevcu, umesto Fijatovog, skorije mogla da počne proizvdnja nekog Pežoovog, Sitroenovog, ili Opelovog modela. Kragujevačka fabrika je, ističe, projektovana je za proizvodnju Fijatovih automobila i tako će ostati sve dok kompanije u okviru nove grupacije ne usaglase proizvodne programe i tehnologije, a to je postupak koji će da potraje.