Ima li šta novo u vezi sa Tržnicomu centru? Ima. Nastavljen je proces javne nabavke za radove na nadstrešnici i sada je novi rok 25. april. Sećate se javna nabavka je bila privremeno zaustavljena (suspendovana), a razlog je žalba ili zahtev za zaštitu prava koji je uputio, a ko bi drugi nego prethodni izvođač “Eurodomus”, sa kojim je raskinut ugovor 1. februara. U ovom preduzeću su smatrali da su oni neopravdano diskriminisani uslovima nove javne nabavke, hoće ljudi da nastave tamo gde su stali, samo pod novim ugovorom. Kako god, pravnici investitora JKP “Šumadija” morali su da preprave neke uslove i sada je javna nabavka ponovo aktivna, samo smo izgubili dodatnih 25 dana. Šta je to u odnosu na produženje roka dugo, do sada, 28 meseci?
U JKP “Šumadija” kažu da su nedostaci prvog projekta Urbanizma bili “između ostalog” to što je bilo “predviđeno uklanjanje postojeće galerije (matična zgrada), mlečni paviljon bez vodovodnih instalacija, loše osmišljeni kubusi kao model protivpožarne zaštite”… Nezvanično se može čuti i to da u ovom preduzeću imaju i zamerke na izvođača “Eurodomus”, koji je uradio radove kako nije trebalo i potrošio novac uzalud, jer to sada treba da se prepravlja, a novca nema. Kako kao iskusni izvođači, nisu primetili da dokumentacija ne valja, pitaju se, nezvanično, neki zaposleni u ovom preduzeću, uprkos odobrenoj tehničkoj dokumentaciji od strane tehničke kontrole.
O nedostatcima se izjasnio i Ivan N. Dimitrijević, odgovorni projektant. Sada znamo da je, po njegovom mišljenju, došlo do izmena tokom gradnje nadstrešnice, odnosno do odstupanja od prvobitno projekta na izgradnji predmetnih paviljona (za mesnate i mlečne proizvode, jaja i kancelarije Uprave) kao i da će se uraditi izmene u kontaktnom delu platoa nadstrešnice sa okolnim ulicama, jer se “posle nabavke rashladnih tezgi i vitrina shvatilo se da one zahtevaju drugačiji raspored u paviljonima te je zbog toga potrebno delimično izmeniti prvobitni konstruktivni sistem i posebno građevinsku fiziku plafona paviljona kako bi prostor bio što primereniji budućoj nameni.”
Prvobitnim arhitektonskim rešenjem prilaz platou je bio zamišljen kao otvoreni prostor bez ograda i kapija, ali se sada to menja u potpunosti, pa se u ulici Vuka Karadžića postavlja pristupna rampa za dovoz/odvoz pijačne robe, te ojačanje partera i parterno stepenište. Na suprotnoj strani iz ulice Crvenog barjaka predviđena su dva stepenišna pristupa (jedno je novo) i jedna rampa. Tu će se dodati i nova ograda i nove dvokrilne kapije. Ima i mnogo drugih radova na konstrukciji, na elektroenergetskoj mreži, na hidro mreži…ali bi njihovo nabrajanje oduzelo dosta prostora. Iz dokumentacije o hidro mreži ne vidi se da je problem bio u nedostatku vodovodnih instalacija u paviljonu ali je istina da su hidranti sada udvostručeni i postavljaju se na različita mesta.U svakom slučaju nije promenjen jedino projekat termotehničkih instalacija koji u potpunosti ostaje isti kao i na početku.
To je ono što znamo, a ono što ne znamo i dalje je ko je odgovoran što se sada menja prvobitni projekat nadstrešnice, a to je tek početak, jer još čekamo da nam stignu separati izmene na matičnoj zgradi, i na nesuđenoj zgradi garaže, sada preimenovanoj u poslovni prostor. Da li su odgovorni inženjeri koji su pravili tehničku dokumentaciju i ko od njih konkretno, da li nadzorni odbor koji je tu dokumentaciju odobrio ili možda izvođač? Da li je rušenje matične zgrade i odustajanje od garaže, uslovilo i izmene na nadstrešnici? U svakom slučaju iza dokumentacije u celini stoje Ivan N. Dimitrijević iz Urbanizma, kao glavni projektant i ondašnji direktor Dragan Dunčić koji je, da se podsetimo, smenjen već na početku 2021. godine, drugog dana Božića, 8. januara, ali mu tada nije konkretno zamereno ništa u vezi Pijace, već to što nije redovno dolazio na posao i što nije izvršavao odluke Nadzornog odbora preduzeća.
Nadzorni odbor preduzeća je jedno, a nadzorni organ projekta je drugo, a u njemu sede sve sami inženjeri i arhitekte iz Gradske uprave za razvoj i investicije. Ovi drugi su dali odobrenje prvobitnoj tehničkoj dokumentaciji koja je posle kritikovana, ali je izvesno da su s vremena na vreme tražili i neke izmene od JP Urbanizam, no na te zahteve Urbanizam nije reagovao pa se od JKP “Šumadije” tražilo da reaguje.
Glas Šumadije je došao u posed dokumenta iz avgusta 2021. godine, koji ilustruje taj process. U njemu Gradska uprava za razvoj i investicije, odnosno Aca Stanković jedan od članova nadzornog organa za projekat Zelene pijace kaže da su određeni nedostaci u ranije odobrenoj tehničkoj dokumentaciji primećeni “tokom izvođenja radova”, ali da se Urbanizam od tada ponašao “neažurno”. Od februara do avgusta te 2021. godine ova Gradska uprava je slala zahteve projektantu, da razreši problem i izvrši dopune kao što su bili korekcija rasporeda stubova na paviljonima, potporni zidovi, rampa… U tu svrhu je održano i više sastanaka, ali i pored toga što je projektant Urbanizam “zapisnički prihvatio obavezu razrešenja istih”, to nije učinio u “zapisnikom utvrđenim rokovima”. Upravo to je, kaže Stanković uticalo na prekid radova i produženje rokova izgradnje, o čemu je i Urbanizam bio obavešten.
U Gradskoj upravi su bila organizovana dva sastanka jedan u julu 2021, a drugi početkom avgusta, ali po svemu sudeći nije došlo do slaganja, pa je zakazan novi sastanak, koji nikada nije održan. Kada smo, međutim, pitali direktorku Urbanizma Vesnu Jovanović Milošević ko su ljudi koji su bili odgovorni za nedostatke, neažurnost i da li su njihove radnje uzrokovale neke posledice po njih, da li su makar nekom internom kontrolom pozvani na odgovornost, dobili smo kratak odgovor:
- Utvrđivanje eventualne odgovornosti i pokretanje postupaka je u nadležnosti državnih organa.
Bilo kako bilo, novu izmenjenu tehničku dokumentaciju za nadstrešnicu, po kojoj će se raditi nakon završetka javne nabavke potpisuje čak šestoro, što građevinskih inženjera, što arhitekata. Osim Ivana N. Dimitrijevića, nadležnog za arhitetkturu i Ivan Pudar, (konstrukcija), Petar Arsenijević (saobraćajnice), Vladislav Milanović (hidro tehnička instalacija), Nikola V. Timotijević (elektro-energetska instalacija) i Vladimir Zeljevski (termo tehnička instalacija). Ovom spisku treba pridodati i Natašu Ivanović koja je u vreme kada je rađen Separat izmene bila v. d. direktora Urbanizma. Da se zna ako sa dokumentacijom opet nešto krene po zlu.
Separati izmene matične zgrade i poslovnog prostora koji će biti smešten u ranije projektovanu podzemnu garažu, prema rečima nadležnih iz JKP “Šumadija” još nisu prošli kontrolu. Otuda se i ne raspisuje javna nabavka za radove na matičnoj zgradi i bivšoj garaži i ne ruše oni “bunkeri”. Čeka se i završetak pravne analize koja bi trebalo da stavi na papir, šta je do sada urađeno, koliko je to koštalo, koliko je koštalo ono što je urađeno, ali mora da se sruši i radi ponovo, i ko kome duguje novac. Ova pravna alaniza je, kažu – “u poslednjoj fazi izrade”, iako je prošlo gotovo tri meseca od raskida ugovora. Ovde, niko do sada ne komentariše javno zašto ugovor sa “Eurodomusom”, koji je raskinut 1. februara, ne zbog kašnjenja i drugih šteta već zato što “Eurodomus” nije mogao da obezbedi produženje roka važenja bankarske genracije, nije raskinut ranije, tačnije 50 dana po okončanju poslednjeg roka iz aneksiranog ugovora? Taj poslednji dan je bio 18. oktobar 2022, a posle 50 dana ugovor se prekida automatski i izvođač “Eurodomus” vraća, ne samo sve pare koje je naplatio, već sumu koja je i konačan iznos celog projekta? Baš smo radoznali da čujemo da li će objašnjenje da drži vodu, sad kad su majstori već otišli.
Samo stručnjaci da opet nesto ne zabrljaju.