U proteklih godinu dana 300 prosvetnih radnika iz 60 predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola širom Srbije, prošlo je obuku o prepoznavanju i preduzimanju preporučenih aktivnosti i mera u vezi sa diskriminacijom u obrazovnom okruženju. Obuci za direktore, stručne vaspitače, nastavnike, pedagoške asistente i ostale zaposlene u obrazovnim ustanovama, prethodila je obuka 20 prosvetnih savetnika i inspektora, koji su nakon toga preneli stečena znanja, ali i svoja profesionalna iskustva iz prakse.
Obuku pod nazivom “Da nam antidiskriminacija bude inspiracija”, realizovalo je udruženje “CIP-Centar za interaktivnu pedagogiju“ uz podršku projekta Nemačke razvojne saradnje Inkluzija Roma i drugih marginalizovanih grupa u Srbiji, koji sprovodi Nеmačka organizacija za međunarodnu saradnju GIZ. Obuka je akreditovana u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i CIP Centrom u Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja za primenu Pravilnika o postupanju ustanove u slučaju sumnje ili utvrđenog diskriminatornog ponašanja i vređanja ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti i Pravilnika o bližim kriterijumima za prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog, deteta, učenika ili trećeg lica u ustanovi obrazovanja i vaspitanja.
“Obuka na daljinu putem interneta u trajanju od 12 sati tokom dve nedelje i jednodnevna neposredna obuka u trajanju od četiri sata, koja je realizovana online zbog situacije izazvane virusom Kovid 19, sprovedene su putem specijalno kreirane online platforme. Kroz veoma uspešnu diskusiju i analizu prakse koja se sprovodila u 10 grupa, zaključili smo da se o ovoj temi do sada nedovoljno razgovaralo i da, iako postoje zakonska regulative i mehanizmi za borbu protiv diskriminacije u obrazovnom sistemu, mnogi zaposleni, kao i roditelji, nisu s tim dovoljno upoznati, te da zbog toga u velikom broju slučajeva dolazi do odsustva odgovarajuće reakcije,“ kaže koordinatorka projekta iz CIP – Centra, Angelina Skarep.
Primeri iz prakse, izneti kroz konstruktivnu diskusiju vođenu tokom obuke, doprineli su izradi dva vodiča za zaposlene u obrazovno-vaspitnim ustanovama i za roditelje, koji će biti dostupni na sajtu Ministarstva prosvete nauke i tehnološkog razvoja. Ovi vodiči na jednostavan način objašnjavaju pojmove i teme vezane za antidiskriminaciju, kao i postupke i mehanizme predviđene relevantnim zakonskim i podzakonskim aktima.
“Obrazovanje ima ključnu ulogu u zaustavljanju diskriminacije i širenju kulture poštovanja različitosti i ljudskih prava u čitavom društvu, a zaposleni u obrazovnim ustanovama imaju ključnu ulogu u procesu uvođenja promena i transformacija u obrazovanju i kroz obrazovanje. Obuke ovog tipa, kao i vodiči, su neophodne jer utiču na podizanje svesti o značaju pravovremenog i odgovarajućeg reagovanja na diskriminaciju. Veoma je važno što su u obuke, kao treneri i mentori, bili uključeni prosvetni savetnici i inspektori jer se na taj način, osim prenošenja znanja, ostvaruje i bliža saradnja i podiže efikasnost u sprovođenju antidiskriminatornih postupaka,“ kaže Petar Antić, projektni menadžer projekta Inkluzija Roma i drugih marginalizovanih grupa u Srbiji .