Iako je ovogodišnja proizvodnja automobila u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu okončana još krajem prošlog meseca, odnosno znatno ranije no što je bilo najavljivano i što je očekivano, s obzirom na činjenicu da su proizvodne trake prethodnih godina zaustavljane u drugoj polovini decembra ( kad i u ostalim Fijatovim kompanijama širom sveta) u javnosit se minulih dana, uprkos tome, ili baš zbog toga, uveliko špekulisalo sa najavam novog modela koji bi ucentru Šumadije trebalo da počne da se proizvodi već dogodine.
Prenoseći napise iz pojedinih italijanskih glasila (nije, doduše, rečeno kojih), domaći mediji su, maltene kao gotovu stvar, najavili da će od 2019. godini u Kragujevcu da počne proizvodnja malog Fijatovog SUV-a, to jest malog terenca, ili „pande na steroidima“, kako je navodjeno. Isticano je , pritom, i da Fijat planira da u Kragujevcu proizvodi 50.000 vozila tog tipa godišnje, čime bi se uz oko 60-tak hiljada „Fijata 500L“ , koliko ih, u poslednje vreme, izlazi iz pogona na godišnjem nivou, dobrim delom uposlili kapaciteti u kragujevačkom Fijatu.
U kompaniji Fijat Krajsler autmobili Srbija se ni ovim povodom, a u skladu sa uobičajenom praksom „mudrog ćutanja“, zvanično nisu oglasili, ali se nezvanično iz te fabrike čuje da se, kad je rečena najava novog modela u pitanju, radi o medijskim špekulacjama bez gotovo ikakvog osnova. Jedini osnov je taj da će fabrika u Kragujevcu u dogledno vreme zaista da dobije proizvodnju novog modela, ali to, sasvim izvesno neće biti naredne godine.
O planovima Fijat Krajsler grupacije u Srbiji, generalna menadžerka kragujevačke fabrike Silvija Verneti trebalo bi, kako se očekuje, sa nadležnima u Vladi Srbije da razgovara krajem ovog, ili početkom narednog meseca. Tom prilikom će, najverovatnije, biti otvoreno i pitanje finansijskog učešća države Srbije, kao suvlasnika fabrike Fijat Krajsler automobili Srbija, u njenim daljim razvojnim planovima. Srbija bi, shodno svom vlasničkom udelu u kragujevačkoj fabrici, u finansiranju razvoja proizvodnje novog modela trebalo da učestvuje sa 33 odsto. Osvajanje, razvoj i marketinška promocija novog modela uobičajeno inače koštaju od više stotina do milijardu evra.
U takvim okolnostima sve i da je u top menadžmentu Fijat Krajsler grupacije doneta odluka o novom modelu za fabriku u Srbiji, njegova proizvodnja u Kragujevcu ne bi mogla da počne pre 2020. godine. I to pod uslovom da se radi o modelu koji je već u poodmakloj fazi razvoja. Fabrika u Kragujevcu je, podsetimo, krajem prošle godine potvrdila „srebrni status“ u proizvodnji automobila svetske klase i dobila dva dodatna poena. S izvesnošću se očekuje da će dogodine da dobije još dva boda, koliko joj nedostaje za dobijanje „zlatnog stausa“, čime će definitivno da se kvalifikuje za dobijanje novog modela.
Ali, priča o novom modelu koji treba da počne da se proizvodi krajem 2019. toliko se „primila“ da se medju zaposlenima u kragujevačkoj fabrici, kako saznajemo, priča da bi, zbog pripreme proizvodnih i montažnih traka za proizvodnju novog automobila, veći deo naredne godine mogli da provedu na plaćenom odmoru. Ono što je s ovim u vezi tačno jeste da će Fijatovi radnici, njih nešto više od 3.200, od 1. januara do 31. decembra 2019. zaista, zbog instaliranja novih proizvodnih linija, da budu na plaćenom odmoru, ali ne u Kragujevcu, već u fabrici Mirafjori u Torinu, u kojoj 2020. startuje proizvodnja prvog Fijatovog modela na električni pogon – „500E“.
U kragujevačkoj fabrici, u kojoj su proizvodni radnici na plaćenom odmoru od poslenje nedelje novembra, još uvek radi nekoliko stotina zaposlenih u režiji i administraciji. Fabika će sa ovogodišnjim radom zvanično da prestane 24.decemra, a proizvodne trake će ponovo da budu pokrenute 14. januara.
Piše: Zoran Radovanović