Srbija je kompaniji FCA Srbija dodelila 48 miliona evra subvencija, uz obavezu da investitor do kraja 2024. godine uloži još najmanje 162 miliona evra, piše Nova ekonomija. Projekat se tiče proizvodnje elektičnih autobomobila u fabrici u Kragujevcu, ali kompanija nema obavezu zapošljavanja dodatnih radnika, vidi se iz ugovora o dodeli državne pomoći.
Kako piše Nova ekonomija, od ukupnog ulaganja, FCA Srbija, koja je delom i u državnom vlasništvu, mora da najmanje četvrtinu investicije finansira iz sopstvenih sredstava koja ne sadrže bilo kakvu državnu pomoć.
Državna pomoć će biti isplaćena u dve tranše, 15,5 miliona evra u 2023. godini i 32,54 miliona evra 2024. godine.
Kompanija je u obavezi da pet godina od završetka investicionog projekta ne smanjuje „vrednost materijalnih i nematerijalnih sredstava“.
FCA Srbiji se ostavlja mogućnost da prodaje imovinu, ali da za najviše 120 dana kupi nova „materijalna ili nematerijalna sredstva“ koja će zameniti ono što je prodato.
„Korisnik se obavezuje da će biti isključivi korisnik nematerijalne imovine kupljene od trećih lica po tržišnim uslovima“, piše u ugovoru.
U pratećem tekstu ugovora se navodi da je 11. februara između Srbije i FCA Srbija zaključen Memorandum o razumevanju.
Kompanija je 21. aprila predala prijavu za dodelu sredstava, a samo dva dana kasnije Savet za ekonomski razvoj je doneo odluku kojom se odobrava 48 miliona evra državne pomoći.
Podsetimo, Vlada Srbije i predstavnici kompanije „Stelantis“ su pre nedelju dana, 28. aprila, potpisali ugovor o finaniranju proizvodnje električnih automobila u fabrici kompanije „Fijat“ u Kragujevcu.
Predsednik Vućić je tada rekao da je vrednost novog ulaganja 190 miliona evra, a da će priprema proizvodnje novog modela autobomila trajati do kraja 2023. godine, a da bi proizvodnja u Kragujevcu počela u trećem kvartalu 2024. godine.
Đaci, studenti, promo materijal, ali ne i radnici
Fijat će imati obavezu i da na zahtev srednjih škola omogući određenom broju đaka dolazak na praksu u proizvodni pogon, kao i zainteresovanim studentima praksu u sedištu kompanije.
Kompanija je u obavezi da na zahtev Ministarstva dostavi audio i vizuelni materijal o realizaciji investicije koji može da se koristi „radi sprovođenja strateškog marketinga privrednih potencijala, promocije i ugleda Republike Srbije kao investicione lokacije“.
FCA Srbija je u većinskom vlasništvu kompanije FCA Italy S.P.A, dok trećina kompanije priprada Srbiji.
Kako se navodi u ugovoru, u koji je Nova ekonomija imala uvid, kompanija u Srbiji posluje poslednjih deset godina sa proizvodnim pogovonom u Kragujevcu i „trenutno proizvodi model vozila FIAT 500L“.
- Glavna tržištva Korisnika (FCA Srbija) su uglavnom zemlje EU i SAD, piše u ugovoru.
Navodi se da je kompanija u 2021. godini ostvarila procenjeni konsolidovani prihod od 149,4 milijarde evra u okviru grupacije.
Za prošlu godinu još uvek ne postoje objavljeni finansijski izveštaji, dok je FCA Srbija 2020. godine imala ukupne poslovne prihode 45,9 milijardi dinara (390 miliona evra), što je manje nego 2019. godine kada prihodi bili 63,9 milijardi dinara (544 miliona evra).
Prema podacima iz finanijskog izveštaja, FCA Srbija je 2020. godine imala prosečno 2.133 radnika.
Kako je N1 objavio, zbog male potražnje vozila Fijat 500 L na tržištu, fabrika u Kragujevcu je radila 10 dana u četiri meseca u 2022. godini.
- Instalisani kapaciteti Fijata u Kragujevcu su 200.000 vozila godišnje, koji nikada nisu dostignuti. U godini je najviše proizvedeno 117.000 auta Fijat 500 L, a poslednjih godina taj broj ne prelazi 20.000 jedinica, piše u tekstu N1.
Kako je Nova ekonomija ranije pisala, analizom završnih računa samo za 2013. i 2014. godinu, pokazalo se da je samo u tim godinama kompanija Fijat automobili Srbija (FAS) primila više od šest milijardi dinara subvencija.
Teško je ukalkulisati ukupan iznos podsticaja, ali do 2019. godine sigurno nisu bile manje od 300 miliona evra (moguće i 500 miliona evra kumulativno).
Investicija države u Fijat se pravdala time da je izvoz povećan za oko 1,3 milijarde evra, ali tu nije ukalkulisan podatak da je fijat i najveći uvoznik u Srbiju.
Zbog toga je, prema pisanju Nove ekonomije, neto efekat toga manji od 200 miliona evra, jer se uvoze sve ključne komponente za Fijat 500L, motori, menjači, elektronika, limarija.
Stelantis, u okviru koga posluje FCA grupa, je obustavio proizvodnju automobila u Rusiji zbog zbog sankcija koje su uvedene toj zemlji, kao i zbog problema u logistici.