NIKOLA RIBARIĆ: SVI RODITELJI ĆE IMATI ISTE USLOVE

Grad
  • Svi roditelji i dalje će pod istim uslovima da ostvaruju pravo na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskim ustanovama čija deca pohađaju predškolsku ustanovu u skladu sa Instrukcijom u vezi sa postupanjem predškolskih ustanova povodom otvaranja objekata za prijem upisane dece u vreme trajanja epidemije Covid – 19 od 5. maja 2020. godine.

Ovo je napisao načelnik Gradske uprave za društvene delatnosti i poslove sa građanima Nikola Ribarić u odgovoru na pitanje šta se dešava sa subvenicijama za privatne vrtiće, na kon što Udruženje privatnih predškolskih ustanova u obraćanju javnosti ustvrdilo da će grad delimično subvencionisati boravak dece u privatnim vrtićima.

S obzirom da je u interesu roditelja, pre svih, da imaju pravu informaciju, Ribarićev odgovor prenosimo integralno:

i 2. Grad Kragujevac je pravo na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskim ustanovama čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice (privatne predškolske ustanove) uredio Odlukom Skupštine grada o naknadi dela troškova boravka dece u predškolskoj ustanovi čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice kao i Odlukom Gradskog veća o pravu na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskoj ustanovi čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice .
Tako da ne postoji odluka nadležnih organa Grada kojom se utvrđuje “subvencionisanje“, pa samim tim ni prestanak “subvencionisanja“ privatnih predškolskih ustanova.

Oko 2260 roditelja ostvarilo je pravo na naknadu dela troškova boravka dece u privatnim predškolskim ustanovama, u radnoj 2019/20. godini.

Roditelji dostavljaju potvrde privatnim ustanovama, tako da u ovom trenutku nemamo tražene podatke. Do danas su Odeljenju za obrazovanje dve predškolske ustanove dostavile podatke o broju dece koji iznosi oko 30% od ukupnog broja upisane dece, čiji su roditelji doneli neophodne potvrde u skladu sa Instrukcijama o postupanju predškolskih ustanova povodom otvaranja objekata za prijem upisane dece u vreme trajanja epidemije Covid-19, koje su 05. maja 2020. donela dva resorna ministarstva – Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstvo zdravlja.

Grad je na mesečnom nivou, u periodu pre proglašenja vanrednog stanja, izdvajao oko 22-23 miliona dinara.

  • Grad u skladu sa zakonom određuje samo ekonomsku cenu boravka dece u predškolskim ustanovama čiji je on osnivač (javne predškolske ustanove), a ne i u privatnim ustanovama, već to rade osnivači privatnih predškolskih ustanova. Grad je u obavezi da utvrdi za svaku kalendarsku godinu ekonomsku cenu boravka dece u javnim predškolskim ustanovama i koja za ovu godinu iznosi 17.150,00 dinara mesečno po detetu u celodnevnom boravku (navedenim Odlukama nadležnih organa grada propisano je da je visina nadoknade dela troškova boravka dece u privatnim predškolskim ustanovama, koja pada na ‘’teret‘’ Grada 80% od utvrđene Ekonomske cene za javne predškolske ustanove za kalendarsku godinu).
    Tako da je visina cene boravka dece u privatnim predškolskim ustanovama informacija koju treba tražiti od same ustanove.

  • U skladu sa Odlukom Skupštine grada o naknadi dela troškova boravka dece u predškolskoj ustanovi čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice („Službeni list grada Kragujevca“ broj 3/16); Grad Kragujevac je 2016. godine, počeo sa priznavanjem prava na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskim ustanovama čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice (privatne predškolske ustanove).
  • Odlukom Gradskog veća o pravu na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskoj ustanovi čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice propisan je način i postupak za ostvarivanje navedenog prava, odnosno da se isto može priznati roditelju/zakonskom zastupniku deteta koje nakon sprovedenog konkursa ne bude upisano u predškolske ustanove čiji je osnivač grad Kragujevac (javne predškolske ustanove), a na osnovu podnetog zahteva roditelja.
  • Navedenom Odlukom takođe je propisana visina naknade koju Grad obezbeđuje roditeljima i za koje dane/situacije se ista ne nadoknađuje. Naime, utvrđeno je da se naknada dela troškova boravka dece (isto kao i kod državnih vrtića) ne vrši za dane vikenda, državnih/verskih praznika, kao i u slučaju uvođenja ratnog ili vanrednog stanja, proglašenja vanredne situacije ili drugog poremećaja izazvanog višom silom (rekonstrukcija objekta, sanacije, adaptacije objekta, elementarne nepogode…), koji kao posledicu imaju prekid ili poremećaj rada ustanove i čijim delovanjem je izazvano odsustvo deteta bez volje roditelja.
  • U konkretnoj situaciji posebno je važno istaći da Grad ne subvencionira privatne predškolske ustanove, već da roditelj deteta ostvaruje pravo na naknadu dela troškova pod određenim uslovima i da naknada može da se vrši roditelju ili ukoliko on da pisanu izjavu da se uplaćuje direkno privatnoj predškolskoj ustanovi u koju je dete upisano.
  • Grad svake godine upućuje Javni poziv kojim poziva sve privatne predškolske ustanove da se “verifikuju“, radi upisa dece čiji roditelji ostvare pravo na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskoj ustanovi za određenu radnu godinu
  • Pravo učešća po Javnom pozivu imaju sve privatne predškolske ustanove koje poseduju akt o verifikaciji, izdat od strane nadležnog ministarstva.
  • Po javnom pozivu Gradska uprava objavljuje spisak verifikovanih privatnih predškolskih ustanova na teritoriji grada Kragujevca, u koje se mogu upisati deca čiji roditelji ostvare pravo na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskoj ustanovi i sa kojima se zaključuje ugovor o međusobnim pravima i obavezama. Iz zaključenih ugovora se može jasno videti da se oni temelje na odlukama nadležnih organa Grada o pravu na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskoj ustanovi čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice, kao i da se novčani iznos za određeni mesec može preneti privatnoj predškolskoj ustanovi isključivo ako postoji pisana izjava roditelja da se pripadajuća sredstva umesto , uplate predškolskoj ustanovi.
  • Tako da je potpuno jasno da je ovo pravo roditelja, koje je utvrđeno rešenjem nadležne gradske uprave i da ono može da prestane samo pod određenim uslovima propisanim odlukom Gradskog veća (podnošenjem zahteva za prestanak prava ili usled neobaveštavanja uprave o nastanku okolnosti koje su bitne za utvrđeno pravo).
  • U konkretnoj situaciji, privatni vrtići na neki način dovode javnost u zabludu ističući da su ukinute “subvencije“, što ne stoji jer oni nikada nisu ostvarivali pravo na subvencije, kao što ni roditelji nisu imali “subvencije“ već pravo na nadnadu dela troškova, koje takođe nije ukinuto, niti može da bude ukinuto bez prestanka važenja rešenja kojim je navedeno pravo utvrđeno. Svako dete koje ima mogućnost da pohađa predškolsku ustanovi u skladu sa Instrukcijom u vezi sa postupanjem predškolskih ustanova povodom otvaranja objekata za prijem upisane dece u vreme trajanja epidemije Kovid – 19 od 5. maja 2020. Godine, odnosno njihovi roditelji i dalje će pod istim uslovima da ostvaruju pravo na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskim ustanovama.
  • Takođe, u konkretnoj situaciji treba jasno razdvojiti odnos Grad – roditelj i privatna predškolska ustanova – roditelj.
    Grad – roditelj je odnos koji se zasniva na rešenju o priznavanju prava i on može da bude menjan samo rešenjem Grada.
  • A odnos privatna predškolska ustanova – roditelj je odnos koji se zasniva na Ugovoru o pružanju usluge koji zaključuju oni međusobno, tako da se i on može menjati samo voljom te dve strane koje su ugovor i potpisale.
  • Odnos Grad – privatna predškolska ustanova temelji se na ugovoru zaključenom na osnovu odluka nadležnih organa Grada (Odluka Skupštine grada o naknadi dela troškova boravka dece u predškolskoj ustanovi čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice i Odluka Gradskog veća o pravu na naknadu dela troškova boravka dece u predškolskoj ustanovi čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lica ) a praktično bi se radilo o ugovoru koji se tiče trećih lica (roditelja) i koji se može realizovati samo i isključivo sa aspekta prava koje ostvaruju roditelji dece koja su upisana u privatne predškolske ustanove. Tako da privatna prdškolska ustanova ne može ostvarivati pravo po osnovu prava koje nema roditelj.

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.