Predsednica Vlade Ana Brnabić je prvog dana minulog vikenda izjavila da Fijat ostaje u Srbiji i nakon 29. septembra, kada ističe desetogodišnji ugovor države Srbije i italijanske kompanije o zajedničkom formir anju fabrike Fijat (Krajsler) automobili Srbija, te da, kako prenosi RTS, „ne postoji nijedan razlog da sumnjamo u to”. Brnabić je, posredstvom javnog servisa, obavestila javnost da će tokom ove sedmice imati sastanak sa menadžmentom Fijata, kao i da je zamolila da se zakaže nadzorni odbor Fijatove fabrike u Kragujevcu „kako bi razgovarali o daljim planovima”.
Poruka premijerke Brnabiće da „Fijat ostaje u Srbiji”, nije nikakva novost, posebno ne za upućeni deo javnosti. Glas Šumadije je, naime, u više navrata pisao da je „Fijat ovde došao da bi ostao”, kao što je, primera radi, 1990. došao u Poljsku, i još uvek je tamo, i koliko je poznato, nema namere da ode, barem još nekoliko decenija. Fijat je u Kragujevcu, ponovimo i ovom prilikom, napravio svoju najmoderniju i jednu od najsavremenijih fabrika automobila na svetu, u koju je, podsetimo, uložio više od 1,3 milijarde evra, i takva investicija se, pri zdravoj pameti, ne ostavlja. Kako ne može da se preseli, pošto su najskuplji pogoni, Preseraj i lakirnici, sa instaliranom opremom vredni više stotina miliona evra, praktično nepreseljivi, to jedino može da se proda, i to opet nekoj od vodećih svetskih kompanija, što bi bio svojevrsni presedan, jer Fijat do sada,koliko je poznato, nije prodao nijednu svoju automobilsku fabriku, pa zašto bi onda ovu kragujevačku.
Ono što je u vezi sa ovim nepoznanica jesu budući planovi Gupacije Fijat Krajsler automobili (FCA) u Kragujevacu, o čemu će se, sudeći po izjavi premijerke Ane Brnabić, razgovarati tokom ove nedelje sa menadžerima Fijata – Alfredom Ledjeom, koji je nadležan za proizvodnju u svim Fijatovim evropskim fabrikama, te generalnom direktorkom kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija Silvijom Verneti i njenim saradnicima. Valja s ovim i vezi napomenuti da su brojni domaći mediji tokom minulog vikenda poprilično bombastiično obavestili javnost da je u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu startovala serijska proizvodnja „Fijata 500L” na hibridni pogon, zatim da će uskoro da počne i proizvodnja tog modela na elektro pogon, kao i da će najdalje do sredine naredne godine da počne proizvodnja potpuno novog modela.
Iako bi i najveći deo dobrobanamerne javnosti, a još više zaposleni u kragujevačkoj fabrici i njenim kooperantskim firmama voleli da stvari stoje baš onako kako su to mediji u prethodna dva – tri dana izvestili, situacija je, medjutim, poprilično drugačija. U Fijatovoj fabrici u Kragujevcu u poslednjih nekoliko medeci, naime, uhodava se ugradnja motora EURO 6”B”, koji zadovoljava najzahtevnije evropske standarde u oblasti zaštite životne sredine, ali se tu radi o standardnom benzinskom i(li) dizel motoru, a ne hibridnom agregatu koji kombinovano koristi električni i benzinski pogon. Proizvodnju hibridnog modela „500L” u Srbiji počivši šef FCA gupacije Serdjo Markione pre dva i po meseca je, govoreći o planovima FCA, najavio kao deo budćih planova FCA grupacije Na isti način je nagovestio i proizvodnju električnih automobila Fijatove game „500”.
Proizvodnja potpuno novog modela u Kragujevcu, sve i da je o tome doneta odluka, a nije, i sve i da je ove sedmice, tokom posete Srbiji, najavi jedan od vodećih Fijatovih menadžera Alfredo Ledjero, ne bi mogla, i u najpovoljnijim okolnostima, da počne pre 2020. godine, pošto su tehničko-tehnološke prireme, koje podrazumevaju i instaliranje nove i štelovanje postojeće opreme, kao i marketinška obrada tržišta, traju dve do tri godine i koštaju od više stotina do svih milijardu evra.
Ono što zaposleni u kragujevačkoj fabrici i domaću javnost, kad je nastavak saradnje Fijata i države Srbije u pitanju, interesuje, jeste pod kojim će uslovima italijansko-američka kompanija nakon 29. septembra da nastavi rad u Srbiji. Odnosno, da li će FCA Srbija i ubuduće da bude oslobodjena svih onih poreza i doprinosa koje nije plaćala do sada, a zahvaljujući čemu je, uz niske plate zaposlenih, uprkos konstantnom padu proizvodnje i plasmana, poslovala i posluje rentabilno. Od toga pod kojim će uslovima Fijat, to jest FCA grupacija da nastavi da radi u Srbiji, zavisiće, gotovo izvesno, i proizvodno-poslovni planovi te kompanije u Kragujevcu, od čega će, opet, da zavisi i to da li će ubuduće u FCA Srbija da bude manje ili više od blizu 2.500 radnika, koliko ih je sada.
Poznavaoci ove problematike smatraju, ne bez razloga, reklo bi se, da će od toga da li će Fijat i ubuduće da bude oslobodjen plaćanja poreza i doprinosa umnogome da zavisi da li će kragujevačka fabrika u dogldeno vreme da dobije proizvodnju novog modela. Ukoliko, naime, Fijat i dalje bude imao dosadašnje povlastice, onda najverovatnije neće morati da žuri sa novim modelom u Kragujevcu, pošto, kako se čuje iz krugova bliskih menadžmentu FCA Srbije, ta kompanija rentabilno može da posluje i sa proizvodnjom od 30.000 automobila, što je, inače, čak deset puta manje od projektovanih mogućnosti fabrike…
Zaposleni u kragujevačkoj fabrici očekuju da će odgovore na pitanja vezane za buduće proizvodne i kadrovske planove FCA Grupacije u Kdagujevcu da dobiju tokom ove sedmice. Da li će tako biti, saznaće se već tokom naredne sedmice.
Piše: Zoran Radovanović