NEPROVERENE NAJAVE NOVOG MODELA DODATNO UZNEMIRAVAJU VEĆ UZNEMIRENE I UPLAŠENE RADNIKE U FIJATU

Društvo Ekonomija

Da li zbog nedostatka ozbiljnih tema, karakterističnog za udarne letnje mesece (jul i avgust), ili zbog podizanja biračkog raspoloženja građana u susret predstojećim opštim izborima tek domaći mediji, ponajviše oni bliski vlastima, sve učestalije i glasnije poslednjih nedelja i dana najavljuju novi model u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija, u Kragujevcu. Iako ne mora da znači da se „iza brda ništa ne valja“ činjenica je da se radi o nezvaničnim, odnosno neproverenim informacijama koje, kako tvrde predstavnici zaposlenih u kragujevačkom Fijatu, dodatno uznemiravaju već uznemirene i uplašene radnike koji su, zbog nedostaka posla, sve češće na plaćenim odsustvima.
Prema najnovijim informacijama te vrste, naime, u Kragujevcu će, najkasnije od 2021. godine, da startuje proizvodnja modela „Fijat 500 đardinijera (žardinjera)“, koji na tržištu treba da zameni posustali „500L“, a koji, kako se trenutno navodi, „broji poslednje dane“. Pozivajući se na specijalizovani italijanski sajt clubalfa.it , domaći mediji prenose, između ostalog, da će Fijat u budućnosti da se fokusira na porodicu „500“. Klasična verzija tog modela i dalje treba da dominira u klasi „A“, dok će „đardinijera“, koja će, prema neimenovanim izvorima italijanskog portala, najverovatnije da se proizvodi u Srbiji, da bude locirana u „C“ segmentu. Ističe se i da bi „đardinijera“ trebalo da ima i elektičnu verziju. Top menadžment Grupacije Fijat Krajsler automobili (FCA) još uvek nije potvrdio ovu najavu, a kad će, odnosno da li će, ostaje da se vidi.
Pre dve nedelje, podsetimo, domaći mediji gromoglasno su, pozivajući se na navodnu izjavu globalnog šefa brenda Fijat Olivijea Fransoe, prenosili da će u Kragujevcu dogodine ili, opet najkasnije od 2021., da počne proizvodnja SUV-, gradskog terenca, koji će, kako je navođeno, da bude dugačak 4,5 metra, da ima do sedam sedišta, i koji bi trebalo da bude Fijatova verzija „džip kompasa“. Prema tadašnjim navodima domaćih medija, koji su se pozivali na jedan drugi italijanski portal, proizvodnja aktulenog modela „500L“ u Kragujevcu ne bi bila obustavljena. Naprotiv, u dogledno vreme u kragujevačkoj fabici bi, uz novi SUV „C klase“, počela i proizvodnja lake hibridne verzije tog modela. Pre toga, početkom avgusta, najavljivana je proizvodnja novog SUV-a , ali „B“ klase (segmenta“) u Kragujevcu od 2020.ili 2021. gdine.
Uz nepreciznosti vezane za dalju sudbinu „ Fijata 500L“, domaći mediji različito tumače i najave italijanskih portala koje se odnose na novi model u kragujevačkoj fabruci. Tako jedni tvrde da je Olivije Fransoa naja1ujući, pre petnaestak dana, novi model u Kragujevcu mislio na Fijatovu verziju „džip kompasa“, dok drugi tvrde da je globali šef brenda Fijat, govoreći o novom SUV-u, nagovestio upravo „ćardinijeru“. Šta je Olivije Fransoa stvarno mislio i šta misli, pouzdano se, naravno, ne zna pošto njegovu navodnu izjavu o novom modelu u Kragujevcu nijedan italijnski ni domaći medij nije citirao, već su je prepričavali, što ozbiljnije dovodi u sumlju njenu verodostojnost.
Ono što, takođe, uveliko dovodi u sumnju verodstojnost poslednjih informacija o novom modelu u Kragujevcu jeste to što i one od pre mesec dana i od pre dve nedelji, kao i i ova aktuelna dolaze nekako u nedoba, usred leta (prve dve u vreme kolektivnog godišnjeg odmora u svim Fijatovim fabrikamam širom sveta, od Torina do Kragujevca), kada se investicioni i dugoročni proizvodni planovi ozbiljnih kompanija, a Fijat Krajsler to jeste, ne saopštavaju. Predstavnici zaposlenih u kragujevačkom Fijatu ni sada ne žele da komentarišu najave o novom modelu, jer nikakvu zvaničnu informaciju o tome nemau. Smatraju , međutim, da je nekorektno što pojedini mediji plasiranjem neproverenih informacija „uznemiravaju radnike već uznemirene i uplašene radnike“. Očekuju, ipak, da će do kraja godine menadžment FCA Gr upacije morati da se oglasi, i da Vladi Srbije, kragujevačkim radnicima i javnosti konačno saopšti investicioni plan za Srbiju, sa informacijom o novom modelu u Kragujevcu. Investicioni plan za fabriku u Kragujevcu trebalo je, prema oficijelnim najavama, da bude saopšten još krajem prošle, zatim početkom ove godine, te krajem aprila, što se, iz zaposlenima u Fijatu i upućenoj javnosti nepoznatih razloga, nije dogodilo.
Domaći mediji juče, inače, tačno navode da će kragujevačka fabrika krajem ove godine, sasvim izvesno, da dobije zlatni status u proizvodnji aut omohoila svetke klase, čime će dalj ispuni i poslednji uslov za dobijanje novog modela. Fabrika u Kragujevvu je, zahvaljujući obučenosti radnika, te dostignitim standardima u proizvodlji i bezbednosti proizvodnog procesa, lane, sa 68 bodova, dobila „srebrni status“ u proizvodnji automobila svetske klase. Za dobijanje „zlatnog statusa“ nedoistaje joj još dva boda, koja će ighurno da osvoji do kraja ove godine, kada bi,kako se očekuje, trebalo da stigne i zvanična informacija o novom modelu, čija proizvodnja najranije može da startuje tokom 2021. godine.
Ali, šta će zaposleni u kragujevačkom Fijatu da rade do početka proizvodnje novog modela, pošto proizvodne i montažne trake u toj fabrici u poslednje dve – tri godine, ove naročito, zbog sve drastičnijeg pada plasmana „Fijata 500L“ na svetskim tržištima više stoje no što rade. Zaposleni u kragujevačkoj fabrici ne rade i nakon kolektivnog godišnjeg odmora, koji je okončan 19.avgusta, već su „feragosto“ produžili plaćenim odustvom, koje treba da traje do 3. sepembra. U septembru je, kao i ranijih ovogodišnjih meseci, predvićeno tek devet radnih dana. Tako će, izvesno je,biti i narednih meseci. Dogodine ne može da bude bolje,naprotiv. Poznavaci ove problematike pitaju(se), zašto VladaSrbije, koja je suvlasnik fabrike u Kragujevcu,nije insistiralakod Fijata da ispuni onu ugovornu obavezu kojom je predviđeno da se u Kragujevcu proizvodi pet odsto rezervnih delova za sve Fijatove fabrike, čime bi proizvodni zastoji bili eliminisani. Vlada na tome ne insistira, najverovatnije zbog toga što ni država Srbije nije ispunila svoje obaveze prema Fijatu, kad je izgradnja odgovarajućih saobraćajnica u pitanju.

Piše: Zoran Radovanović

 

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.