Od šljivovice do orahovače, pa čak i ukus lubenice – za ljubitelje rakije širok izbor na Tradicija festu, gde je kutak predstavljanja tradicionalne proizvodnje rakije bio predmet interesovanja mnogih posetilaca na Trgu Radomira Putnika.
Prodajni štand, a za štandom izlagači i prodavci. Na štandovima, pored rakije, nalazi se i narodna nošnja, kao i različiti tradicionalni predmeti od drveta koji oslikavaju Šumadiju i čuvaju tradiciju. Prodavci su uživali u predstavljanju čuvenog srpskog pića i ponosno promovisali domaći proizvod, a mnogi su prilazili i vrlo rado isprobavali raznolike ukuse rakije komentarišući njenu pitkost sa osmesima na licu.
Usled velikog interesovanja, pored degustacije, i prodaja nije zaostajala. Miris slatkastih ukusa mamio je posetioce, pa se moglo primetiti da narod nije želeo da propusti primamljive ukuse i amabalaže, te se i pazarilo.
- Ja u suštini volim samo šljivovicu, ipak je to za mene prava rakija. Rakiju inače zovu „vatrena voda” jer muti razum, rekao je posetilac smešeći se.
Naime, nasmejani i raspoloženi prolaznici su mogli da i uživaju u ispijanju novih i poznatih ukusa u prijatnoj i opuštenoj atmosferi, da kupe svoju omiljenu rakiju, ali i da se upoznaju sa aktivnostima seoskih turističkih domaćinstava i destilerija šumadijskog kraja.
- Najomiljenija mi je orahovača, za moj ukus je baš pitka, a sad ću da probam ovde kajsiju, kaže mlada žena.
- Retko pijem rakiju, a kad popijem, volim najviše dunju. Sad sam probala neku slatkastu, dopada mi se, još jedan je od komentara posetilaca.
Jedan od popularnijih brendova koji se koriste u Vinsko-rakijskom hub-u, čiji se štand nalazio na Trgu su: Gružanska nit, Zavet, Podrum Čolić – Dostojna rakija i ostali.
- Stari hrast je dosta popularan. Interesantna je rakija Zlatna dunja iz Pevca, to je rakija sa listićima zlata. Ona je zapravo popularna više za poklon nego za konzumiranje. Imamo i brend koji se zove Emperus, to je iz Rače. Oni su zvanično proglašeni za najbolju rakiju, čak su i u Americi osvajali neke vredne nagrade, objašnjava menadžer Dušan Jelesijević.
Kao zanimljiv podatak, kako kaže sagovornik, ističe se da je na licitaciji jedna flaša rakije brenda Emperus dostigla čak 15.000 evra.
- Što se tiče Vinsko-rakijskog hub-a, tu je napravljena varijanta da se okupe svi proizvođači vina i rakije iz Šumadije i isključivo iz Šumadije, zato se i zove hub – svi pod jednim krovom, svi pod jednom kućom, tako da je to neka ideja širenja i davanja podrške našim proizvođačima. Kod nas je toliki izbor rakija da naprosto ljudi ne znaju šta bi pre probali, navodi Jelesijević.
Dodaje da je rakija proizvedena na tradicionalan način, destilacijom zrelih plodova. Ističe da imaju rakije od lubenice, sa medom i ,,nekih travarica, klasičnih kajsija, viljamovki, šljive naravno, tako da ima za svakog ponešto u suštini, a tako je i sa vinima“.
- Ovo je rakija od dunje. Zoran Stevanović je vlasnik. Imamo i vina razna iz Oparića: tamjaniku, sovinjon, šardone, merlo itd. Posetioci mogu da kupe rakiju, a naravno i da probaju, kaže on.
Nikola Tanasijević, vlasnik porodične destilerije Tim iz Ramaće, kome pripada brend domaće rakije Dar Visova, istakao je da imaju u proizvodnji samo rakiju od šljive.
- Imamo naše sopstvene zasade, negde oko 4 hektara, 2.200 stabala. Zastupljene su čačanske sorte, Čačanska lepotica rodna, šljiva Stenlej, Crvena ranka. Godišnja proizvodnja je trenutno negde oko šest do sedam hiljada litara. Kako budu voćnjaci stizali na rod, tako će se i naša proizvodnja povećavati. Na cenu same proizvodnje utiče poskupljenje i hemije za prskanje voćaka, evro-dizela i radne snage, tako da sve to utiče na krajnju cenu gotovog proizvoda, kaže sagovornik.
Ovakve promocije i događaji čuvaju srpsku tradiciju i nasleđe, ali pored toga jačaju i vezu među ljudima, prilikom čega, družeći se, mogu uživati u autentičnim i novim ukusima.
Promovisanje rakije bila je lepa uvertira za pevanje i uživanje uz pesme Zvonka Bogdana, ali i za predstojeći Peti šumadijski festival rakije u novembru 2024. godine.