Stranac bez znanja jezika u velikoj zemlji, polulegalno boravište, teški poslovi i borba za svaki dinar, žrtva prevare i lažnih obećanja, život na društvenoj margini, pa onda podizanje iz pepela, ulazak u svet biznisa rame uz rame sa ‘’velikim igračima’’ i dolazak do statusa ugledne poslovne osobe…. Sve ovo zvuči kao scenario za holivudski film, ali to je istinski život Nataše Jovanović (42) iz Kragujevca, koja se 2002. godine sa četvorogodišnjim sinom uputila u Pariz. Danas, Nataša ima sopstvenu firmu i jedinstvenu onlajn platformu za rezervaciju luksuznih odmora širom sveta, a priču o biznisu, koji je osmislila i pokrenula, objaviće i ugledni magazin ‘“Forbs“ u specijalnom novogodišnjem izdanju.
Mlada poslovna žena i majka 23- godišnjeg studenta, poreklom iz Kragujevca, skoro dve decenije živi u Parizu i danas kada se osvrne na početak svog života u Francuskoj, kaže da je preturila sve i svašta preko glave, ali da je postigla željeni cilj, a to je bolji život za svog sina. Osetila je kaže, obe strane medalje života u Gradu svetlosti, pa danas sa tim iskustvom, čvrsto stoji ‘’sa obe noge na zemlji’’ i malim, ali sigurnim koracima gradi karijeru.
Sferu svog poslovanja, Nataša je usmerila ka najbogatijim turistima, ali objašnjava, ne zbog toga što oni imaju najviše novca, već zato što je uvidela da na tom polju postoji praznina.
Nataša je osmislila platformu za onlajn rezervacije luksuznih smeštaja širom sveta “Lux top 360” (www.luxtop 360.com), koja za razliku od sličnih portala Booking i Air bnb, uz smeštaj, gostima nudi i konsijerž, odnosno čitavu paletu servisnih usluga – od dočeka na aerodromu, obezbeđivanje ulaznica za muzeje i pozorišta, rezervacije u restoranima, turističkog vodiča i mnoge druge zahteve gostiju.
Na razvijanju ideje radila dve godine
Ideju o pokretanju platforme za rezervaciju luksuznih smeštaja, Nataša je razvijala polako i strpljivo. Želela je pre svega da njena platforma bude drugačija od postojećih, a na prvom mestu bila joj je sigurnost i turista i vlasnika koji izdaju svoje objekte.
- Booking u ponudi nema privatne kuće, a Air bnb ne izdaje hotele. Ja sam želela da objedinim sve te kapacitete i po tome se mi razlikujemo. Na ‘Lux top 360‘ u ponudi imamo hotele, stanove, privatne kuće i vile. Svakog vlasnika dobro proverimo pre objavljivanja oglasa, tako da su turisti koji rezervišu preko naše platforme sigurni da će dobiti ono što je u ponudi, što recimo nije slučaj kod Air bnb-a, gde vlasnici sami upisuju svoje objekte, a to može da bude i obična šupa, objašnjava Nataša.
Ona dodaje da se rezervacija preko platforme završava jednim klikom, a sve detalje oko iznajmljivanja objekta, turisti dogovaraju direktno sa vlasnicima koji izdaju smeštaj.
- Naša platforma je podešena tako da svako piše mejl na svom jeziku, a druga strana automatski dobija tekst na svom. To znači, da neko iz Francuske, ili bilo koje druge zemlje, može da se javi vlasniku hotela na Zlatiboru i taj vlasnik će dobiti mejl na srpskom. Neće to biti nemušti tekst koji se dobija kao u Google prevodicu, već smislene rečenice koje su u duhu našeg jezika. I tako je sa svim svetskim jezicima, priča ova poslovna žena.
Uslov za oglašavanje na portalu koji je pokrenula Nataša je da svi vlasnici uz opis svog objekta, moraju da ponude i određene servise, jer to upravo izdvaja ovu platformu od ostalih i daje joj dozu luksuznosti, kaže ona. Estetika je takođe bitna, pa vlasnici koji žele da se oglase, moraju da dostave profesionalne fotografije.
- Servisne usluge su nam prioritet i na tome insistiramo. Bogati i zauzeti poslovni ljudi, koji otputuju na nekoliko dana, ne žele da gube vreme na pospremanje kuće ili čekanje u redovima da bi kupili neku ulaznicu ili dobili mesto u restoranu. Takvi ljudi, kada odu na odmor, jednostavno žele da se opuste i uživaju, a na vlasniku je da preko svoje servisne mreže, gostima omogući takav odmor, objašnjava ona.
Nataša je na razvijanju ideje o luksuznim odmorima radila više od dve godine, a za to vreme oko sebe je okupila tim kvalitetnih programera, dizajnera i marketinških stručnjaka. Navodi da i nekadašnji direktor prodaje u Air bnb-ju, Danny Lambert sada radi kao konsultant u njenom timu.
- Ja sam po prirodi radoholik i u stanju sam da usred noći ustanem i stavim na papir ideju koja mi je pala na pamet. Tako sam zamislila da svako piše na svom jeziku i onda sam tražila programera koji će to da napravi. Ne želim da se na mojoj platformi dešavaju duple rezervacije, pa imamo i program koji sinhronizuje sve termine, tako da našim gostima garantujemo da neće imati neprijatnih iznenađenja, da ih u hotelu ili privatnoj kući zatekne zauzeta soba, objašnjava Nataša, dodajući da je platformu pustila u etar, tek kada su do detalja razrađene sve ideje.
Iako u industriji turizma postoje slične platforme, Nataša smatra da na tržištu ima prostora i za njen “Lux top 360”, jer je poslovanje usmerila ka oblasti usko vezanoj za luksuzni lajf stajl turizam.
Šansa za srpski turizam
Nataša je emotivno i korenima vezana za Srbiju, pa je na svojoj platformi dala šansu i vlasnicima turističkih objekata u Srbija da izađu na svetsko tržište. U ponudi već ima Zlatibor, Beograd i Kopaonik, a ideja joj je da se ljudi iz celog sveta upoznaju sa tradicionalnim srpskim gostoprimstvom.
- Našu zemlju na zapadu uglavnom predstavljaju političari i još uvek postoje određene predrasude prema Srbiji. Ja mislim da je narod najbolji ambasador naše zemlje. Ako jedan Francuz može da otvori vrata svog doma Englezu ili Indijcu, zašto onda i Srbin ne bi ponudio svoj dom bilo kom svetskom putniku. Pa gde imate lepši doček nego na srpskim slavama i veseljima? Ujedno, to je šansa za dobru zaradu, a u svet će otiići i lepša slika o našem narodu, sa emocijama priča Nataša.
Mrežu saradnika za promociju platforme za luksuzni odmor, Nataša ima na svim kontinentima, a među prvima je angažovala saradnike u Srbiji, koji pomažu vlasnicima turističkih objekata da svoje kapacitete ponude bogatim ljudima širom sveta. Trenutno, za Lux top 360 radi preko 30 saradnika, a ima ih svih nacionalnosti i boje kože, jer je to još jedna poslovna deviza koju Nataša promoviše kroz svoj biznis.
- Verovali ili ne, u turizmu postoji mnogo diskriminacije, pogotovo kada je privatni smeštaj u pitanju, pa se dešavalo da gosti budu odbijeni zbog boje kože ili veroispovesti. Mi smo otvoreni za sve ljude, pa i saradnike biram po stručnosti, a ne po imenu i prezimenu ili zemlji iz koje dolaze, kaže Nataša.
Ona dodaje da samo u Indiji ima 12 saradnika, koji rade na promociji luksuznog turizma za taj deo sveta.
“Nema te fleke koja ne može da se očisti”
Nataša se ne stidi da kaže da je radila kao čistačica u privatnim stanovima i hotelima, naprotiv, objašnjava da joj je taj posao omogućio da turizam vidi iznutra i da na tim saznanjima razvija ideju o poslu “koji niko ne radi”.
Ona je 2013.godine u Parizu otvorila Agenciju za čišćenje stanova i poslovnih objekata, a godinama je sama čistila, dok nije stekla poverenje klijenata i proširila Agenciju. Danas ima 27 zaposlenih koji održavaju velike lance hotela, brojne privatne vile i poslovne objekte. Usluge čišćenja proširila je i na konsijerž, a iz sadašnje perspektive, na taj posao gleda kao na dobar temelj za pokretanje turističke platforme.
- Gradila sam svoj posao postepeno i uvek sam se rukovodila time, da fakultet ne može da se upiše posle osnovne škole. Sve mora da ide svojim tokom i postepeno, pa tako i u biznisu. Ponosna sam što nijednog klijenta kome održavamo objekat nismo izgubili, već smo samo uvećavali posao. To je sve zasluga radnika, koji su najveći ambasadori mog posla, priča ova Srpkinja, dodajući da je profesionalizam potreban u svakom poslu, pa makar to bilo i čišćenje.
- Nema te fleke koja ne može da se očisti, ja to najbolje znam jer sam godinama čistila. Ne priznajem izgovore da nešto ne može da se očisti, ako mi radnik to kaže, onda ja uzmem krpu i pokažem da može, kaže Nataša, dodajući da joj je u poslu najvažnije da održi poverenje koje je stekla kod klijenata.
Priča o luksuznom odmoru u novogodišnjem “Forbsu”
Ugledni biznis magazin “Forbs” zainteresovao se za novi portal za rezervaciju onlajn putovanja, pa je Nataša početkom septembra razgovarala sa novinarima tog časopisa, a članak o biznisu koji vodi Srpkinja iz Pariza, biće objavljen u luksuznom tromesečnom izdanju, koje će se izaći početkom decembra.
- Bila sam iznenađena pozivom Forbsovog novinara, ali sa druge strane to mi i prija. Kada se takav časopis zainteresuje za vašu ideju, to samo može da bude potvrda, da ste napravili nešto na svetskom nivou. Ja zaista verujem u uspeh ovog posla i nadam se da ću ga unaprediti novim idejama na kojima već radim, s ponosom objašnjava Nataša.
Ova poslovna žena za naš portal zaključuje da joj je u razvijanju biznisa porodica bila najveća podrška. Njena desna ruka, danas je sin Luka (23) koji završava studije menadžmenta i ekonomije. Želja joj je da on, kao mlad i obrazovan čovek, svojim znanjem i novim idejama unapredi firmu koju je ona pokrenula i jednog dana preuzme porodični biznis.
Međutim, i pored svih uspeha do kojih je došla ova mlada žena, a kaže, bio je to trnovit put, navodi da joj je ulaganje u obrazovanje sina najbolja investicija.
Priseća se da su ona i suprug, sa četvorogodišnjim detetom u Francusku došli u svojim ranim dvadesetim godinama. Nisu znali jezik, niti su imali sigurne poslove, a nad glavom im je visilo i to što nisu imali ‘’papire’’ za boravak u toj zemlji. Objašnjava da su status legalnih građana stekli tek posle šest godina i to zahvaljujući sinu, koji je, navodi Nataša, bio izuzetno dobar đak, te su francuske vlasti odobrile boravak celoj porodici.
- Ja verujem u znanje i to uvek ponavljam i sinu i svim svojim radnicima. Znanje je najbolji alat za uspeh u bilo kom poslu. Iako možda rezultati ne mogu da dođu preko noći, u nekom trenutku će se znanje sigurno isplatiti, poručuje ova uspešna poslovna žena.
Odlican tekst. Napokon nesto normalno da se procita
Sve pohvale i divljenje.