BBC NEWS NA SRPSKOM

Korona virus i muzika: Kako ćemo slušati muziku uživo u doba posle Kovida-19

BBC News na srpskom
Hot Since 82's hot air balloon

Anglo Management/Hot Since 82
Pandemija je naterala muzičare da potraže novo prostore u kojima će nastupati, uključujući i balone

Kao planetarno popularni didžej koji će uskoro objaviti album, Hot Since 82 u prvobitnom rasporedu nastupa za 2020. godinu nije imao upisanu žurku u balonu.

Kao ni nastup na pristaništu napuštene Hartlipul plaže – gde su u publici bili samo galebovi.

Međutim, nije ni planirao da će korona virus obustaviti noćni život kakav znamo.

Ipraznivši bine i plesne podijume, pandemija je iznedrila potrebu da se osmisle drugačiji načini za izvođenje muzike uživo – kako za muzičare, tako i za publiku zatvorenu u kući.

Kako je Kovid promenio način organizovanja živih muzičkih nastupa i da li će dovesti do trajnih izmena?

Džejms Dramond, menadžer didžeja Hot Since 82, kaže da je korona virus „naterao ljude da razmišljaju drugačije“.

„Mi smo uvek razmišljali u tom pravcu, tako da smo i ovo videli kao izazov“, kaže Dramond.

„Pomislili smo, pa, ako su svi kod kuće i ne mogu da idu u klub ili koncertnu dvoranu – koje iskustvo je najbolje koje možemo da im pružimo? Odgovor je – prirodno okruženje.“

Nastupi na pristaništu i u balonu – ispunjeni fascinatnim predelima i snimcima iz dronova – predstavili su ograničenja koja su svetu nametnuta, ali su takođe pružili „drugačiju avanturu“ ljubiteljima muzike, kaže Dramond.

„Filmsko iskustvo“

Jedinstvenu priliku u čitavoj situaciji uvideo je i Aleks Lil, koji stoji iza najnovijih spotova i živih nastupa muzičara The Weeknd.

„Pre nego što je pandemija uopšte počela, pokušali smo da zamislimo na koji način bismo mogli da pružimo filmsko iskustvo publici koja je kod kuće, a ne samo onoj koja je na nastupu“, kaže Lil za BBC.

Jedno takvo iskustvo demonstrirano je januara 2020. godine, kada je The Weeknd, gostujući u emisiji Stivena Kolbera, izveo pesmu Heartless.

Umesto klasičnog nastupa na bini ispred publike, kamera je u jednom kadru ispratila The Weeknd -a od bekstejdža, prebacivši se u gotovo nadrealni deo nastupa koji se završio pevačevim izlaskom na binu i pozdravljanjem sa publikom.

„Kada je počela pandemija, a koncerti su otkazani, tek tada su nam brojne televizije i platforme dale zeleno svetlo da nastavimo sa ovim novim pristupom“, kaže Lil.

Kako se publika u potpunosti prebacila onlajn, taj novi način osmišljavanja nastupa – koji su organizatori donedavno smatrali samo zanimljivim eksperimentom – postao je neophodan.

Letos je prenos koncerta pevačice Dua Lipa podigao lestvicu za produkciju u kovid eri, kada je veliki broj plesača, gostujućih pevača i muzičara nastupao u starom skladištu.

The Weeknd

Getty Images
The Weeknd izvode pesme Save Your Tears i In Your Eyes na praznim ulicama Los Anđelesa

Prebacimo se brzo na The Weeknd izvođenje pesama Save Your Tears i In Your Eyes na dodeli Američkih muzičkih nagrada (AMA) prošlog novembra, i očigledno je da se evolucija već dešava.

Organizovan usred pandemije, Lil je ponovo snimao nastup iz jednog kadra, prešavši na prazne ulice Los Anđelesa i transformišući tako pravi kovid svet u binu.

Zajedno sa vatrometima, tempiranom pirotehnikom i snimcima iz visoke perspektive, lokacija i atmosfera su postale aktivni deo nastupa.

Taj osećaj za inovaciju i The Weeknd-ov zaštitni znak – upotreba zavoja na glavi koji su bili deo kampanje protiv vožnje u pijanom stanju i kritike Holivuda – kulminirali su u nastupu tokom poluvremena ovogodišnjeg takmičenja Superboul.

„Potpuno novi žanr“

Rad uprkos svim ograničenjima koje pandemija nameće predstavlja izazov koje Oskar Sansom, kreativni direktor Forest of Blek studija opisuje kao „sudar dva sveta“.

„Novi svet snimanja živih nastupa od početka pandemije je kreativno veoma zanimljiv, skoro pa da je u putanju potpuno novi žanr“, kaže on.

Za Sansoma, najveći izazov je preneti deo „energije i emocija“ klasičnih živih nastupa, snimajući ih na novi način i na novim lokacijama.

Uzmimo za primer nastup Lijama Galagera koji je Sansom snimao na splavu koji je plovio Temzom prošle godine.

Najpoznatija obeležja Londona – doduše, tokom karantina – učinila su izvođenje singla All You’re Dreaming Of dodatno dirljivim, posle godine gubitaka.

„Nastup je pokazao da, bez publike, priroda živih svirki može da evoluira u nešto sasvim drugačije“, kaže Sansom.

„Sada je sve otvoreno, a okolnosti stvaraju neke drugačije mogućnosti.“

Energija i intenzitet

Ova sloboda je takođe omogućila da neki nastupi krenu u drugom smeru, okrenuvši se ka intimnosti kako bi se osvrnuli na – ali istovremeno i odbacili – pandemiju i fizičko distanciranje.

Za završnicu nastupa benda Bifi Klajro, koji je strimovan uživo bez prisustva publike u čuvenoj dvorani Baroulend Bolrum u Glazgovu, Sansom je kreirao kocku u kojoj je škotski rok bend svirao.

„Video sam to kao metaforu za odvojenost koju svi osećamo, baš kao i odvojenost koju je bend osećao od njihove publike“, objasnio je.

„Unutar kocke su članovi benda mogli da vide jedino sopstvene refleksije, dok je jedina ‘publika’ (snimatelji) bila na distanci i odvojena staklom.“

Podsećalo je na ekrane kroz koje su ljudi odnedavno navikli da komuniciraju.

„Takođe je stvoren taj momenat kada su muzičari potpuno odvojeni od svega i svih ostalih na setu.

Samo su svirali, bez snimatelja i ostalih članova ekipe koji bi im smetali. Stvoren je mehur normalnosti za potrebe pesme.“

To je, kako kaže Sansom, uticalo i na samu energiju nastupa, koji se pretvorio u potpuni izliv frustracije.

Biffy Clyro at T in the Park 2014

Getty Images
Pre pandemije, Bifi Klajro su bili poznati po energičnim nastupima

„Kada je kamera tako blizu i kada Sajmon Nil (pevač) vrišti poslednje stihove sa toliko energije i snage, od toga se naježim svaki put kad gledam“, kaže.

„Uspevamo da uhvatimo tu neverovatnu sirovu energiju njihovih živih nastupa na dosad neviđeni način.“

Za nastup na dodeli Američkih muzičkih nagrada (AMA), pevačica Bili Ajliš je, izvodeći pesmu Therefore I Am, stvorila iluziju o povećanom odstojanju nastalom usled pravila o socijalnom distanciranju.

Pozivajući gledaoce da prate Bili Ajliš kroz naizgled beskonačan lavirint hodnika, nastup je imao za cilj da stvori isti efekat kao i spot za pesmu, koji prikazuje pevačicu kako luta napuštenim tržnim centrom.

„Spolja izgleda samo kao prosto rešenje za nastup, ali zapravo predstavlja igralište od hodnika u jednom ograničenom prostoru“, kaže Holi Rajt, predavačica na predmetu za dizajn nastupa na Birmingem Siti univerzitetu.

„Pre svega se igra sa idejom prostora i pruža intimnu postavku za publiku. Ono što je zanimljivo jeste da se na samom kraju snimka otkrivaju svi elementi seta u jednom kadru.“

Billie Eilish and Finneas O'Connell at the AMAs

Getty Images
Bili Ajliš na nastupu sa bratom Fineasom Okonelom

Trajni uticaj?

Mnoge dvorane za nastupe su se prilagodile uslovima za publiku koja se preselila onlajn.

Londonski Barbikan centar je samo jedan od primera. Kada je pandemija počela, muzički urednik Hju Hamfri se potrudio da unapred zakazane žive svirke prebaci u onlajn prostor.

Dodatne kamere su postavljene širom dvorane i na bini, kako bi se gledaocima pružio doživljaj koji je istovremeno poznat i nov.

„Publici su predstavljeni kadrovi iz različitih uglova koje inače ne bi mogli da vide na koncertima pre pandemije“, kaže Hamfri.

„To je naše planove za budućnost prebacilo u hiperpogon, ali je i izazov u kom smo svakako uživali.“

Prednosti adaptiranja živih svirki za onlajn publiku su već očigledne.

„U budućnosti želimo da imamo punu koncertnu salu, ali i one koji će nastup pratiti onlajn, jer nam to omogućuje da dopremo do međunarodne publike“, kaže Hamfri.

Sansom je na sličan način optimističan kada razmišlja o kreativnim mogućnostima za žive nastupe tokom pandemije.

„Mračna vremena često umeju da dovedu do nekih od najkreativnijih ideja“, kaže on.

Ne sumnja da će trenutna situacija imati veliki i trajni uticaj na muzičku i kreativnu industriju, ali veruje da su ljudi koji tamo rade, po prirodi, prilagodljivi.“

„Ono što meni daje nadu jeste da vidim kakve će sve neverovatne i inovativne kreacije iznedriti ova teška situacija u kojoj smo se zatekli.“

„Čini mi se da smo na početku nečeg veoma uzbudljivog kada je reč o virtuelnim nastupima i da će se kreativni put nastaviti čak i nakon ove pandemije.“


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

BBC NEWS NA SRPSKOM

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.