Korona i studenti: Malo praktične nastave i još manje druženja

Društvo Istraživanje

Kad na trenutak stanemo i porazmislimo koliko već traje pandemija, ovaj neverovatni virus koji hara, bar neko od nas se iznenadi – ko bi rekao da je prošlo bezmalo dve godine?

Osim što je ostavio veliki uticaj, kako na društva i zajednice, tako i na pojedince, promenio je svačiji dotadašnji način funkcionisanja. Nismo više mogli da sedimo u kafićima, klubovi su bili zatvoreni, najbliži su počeli da se razboljevaju, fakulteti i obrazovanje su stali.

Ako pogledamo sveobuhvatnu situaciju i posledice korona virusa, možemo reći da je ponajviše ostavio ožiljak na prosvetu i obrazovanje – kako osnovne i srednje škola, tako i na fakultetski nivo.

Vratićemo se na temu i postaviti glavno pitanje: Kako je to korona uticala na jednog studenta?

Intervjuom su ispitani studenti sa sledećih fakulteta:

  • Filološko-umetnički fakultet;
  • Prirodno-matematički fakultet;
  • Pravni fakultet;
  • Ekonomski fakultet;
  • Fakultet inženjerskih nauka;
  • Fakultet medicinskih nauka (stomatologija, medicina);
  • PMF, Psihologija.
Filološki fakultet, odsek za Srpski jezik i književnost
  • Kada je počela korona, početkom drugog semestra druge godine, moj fakultet je prešao na onlajn sistem rada. Jedino smo ispite polagali uživo, osim pojedinih opštih predmeta koje smo polagali putem interneta. Takav sistem rada trajao je sve do početka četvrte godine kada smo krenuli sa uživo nastavom. Nadam se da ćemo na taj način i završiti fakultet. Jedina dobra strana onlajn nastave jeste ujedno i loša. Imali smo dosta vremena za učenje kod kuće, ali zbog izgubljenosti u vremenu i svakodnevici koja je postala monotona, to više nije bila prednost. Sve smo radili preko interneta i nismo mogli da razdvojimo vreme koje posvećujemo učenju i obavezama od vremena za sebe. Rekla bih da se u mom načinu učenja ništa nije promenilo. Imam utisak da su se studenti odaljili. Takođe, sada kada smo se vratili na uživo nastavu, kod studenta postoji još veća želja ka zbližavanju. Korona nije uticala na način polaganja ispita, kao i na prolaznost na ispitima. Kao manu bih izdvojila previše provođenja vremena na uređajima kao što su telefoni, računari, laptopovi i tableti i dosta sedenja, odnosno manjka fizičke aktivnosti. (Filološko-umetnički fakultet, odsek za Srpski jezik i književnost)
Prirodno-matematički fakultet, odsek Matematika
  • Od početka korone, uključujući i trenutnu situaciju, način predavanja na mom fakultetu je onlajn. Jedino su konsultacije održavane uživo i to na inicijativu studenata. U celom ovom periodu korone, jednom je postojala šansa za prelazak na uživo nastavu, ali zbog porasta broja zaraženih, zadržan je način vođenja nastave preko internet platformi. Rekla bih da su prednosti ovakvog načina predavanja to što profesori snimaju predavanja koja možemo ponovo posle pogledati, što nam dosta znači i pomaže prilikom učenja za kolokvijume i ispite. Od prenosti bih još izdvojila mogućnost popravnog kolokvijuma koji je uveden zbog ove situacije, kao i smanjen obim gradiva za polaganje. Međutim, smatram da je uživo način predavanja najbolji i da na taj način najviše možemo da naučimo. Kroz interakciju sa profesorima možemo mnogo toga da naučimo, što ne može da se nadomesti onlajn načinom predavanja, iako se profesori trude i da na ovaj način prenesu znanje. Mislim da je posebno bilo teško, kako i njima kao profesorima, tako i nama kao studentima, da se naviknemo na nov vid predavanja, ali smo se vremenom uigrali i sad je postala rutina. Pored navedenog, kao manu bih izdvojila i previše domaćih zadataka. Profesori misle da sada dosta vremena provodimo kod kuće, zbog čega nam i daju dosta zadataka. Međutim, smatram da je pozitivno uticalo na moje učenje, jer ja nisam odavde, pa mi je značilo da budem kod kuće sa porodicom. Smatram da je prolaznost studenata ostala ista, jer su kriterijumi ostali isti. Od svega mi je najteže pala otuđenost od ljudi i manjak komunikacije. Onlajn komunikacija nije isto što i uživo, što se posebno primeti kada se vidimo na ispitima i kada imamo mogućnost da komuniciramo. S obzirom da nam je polaganje kolokvijuma i ispita ostalo uživo, teško mi je palo dolaženje nazad na fakultet zbog tih prilika. (Prirodno-matematički fakultet, odsek Matematika)
Pravni fakultet
  • Naš fakultet je pokušao sa primenom kombinovane nastave, dakle da neka predavanja budu uživo, a neka putem interneta, ali to je bilo kratkog daha. Nastava uživo bi obuhvatila skraćeno vreme predavanja, umesto četiri sata,  predavanje bi trajalo sat vremena. Osnovna ideja bila je da bude što više grupa sa odgovarajućim kapacitetom studenata, u skladu sa epidemiološkom situacijom. Međutim, nismo uspevali da na taj način naučimo ono što bi moglo da se nauči predavanjem koje bi trajalo četiri sata. Trenutno nastavu imamo onlajn, do kraja semestra, zbog porasta broja zaraženih. U početku je starijim profesorima bilo teško jer nisu bili upućeni u onlajn platforme za predavanje, ali kasnije su se prilagodili. Ja sam se brzo navikla na taj sistem rada. Najviše zbog toga što nama inače predavanja nisu obavezna, tako sam se u većini slučajeva navikla. Jedino mi je teško palo za predmete za koje je korisnije slušati uživo predavanje. Smatram da je ova situacija teško pala zbog neizvesnosti koju nosi sa sobom. Teže je napraviti rutinu u učenju kada se stvari menjaju iz dana u dan. Verujem da je to ostavilo velike posledice na psihičko stanje studenata. Smatram doduše da nije ostavilo velike posledice na komunikaciju među studentima, jer studenti koji su se družili pre pandemije ostali su u bliskim odnosima, ako ne i boljim. Jedino što je komunikacija fizički bila sprečena kao i mogućnost prenosa znanja i informacija tim putem. Što se tiče polaganja ispita, pre je obuhvatao usmeno polaganje, sada pismeno. Smatram da je to mana jer, obzirom da studiram fakultet koji podrazumeva verbalnu komunikaciju, potrebno je polagati ispite usmeno. Pored toga, profesori tada imaju priliku da još bolje upoznaju studente ili možda bolje procene njihovo znanje. Mislim da korona nije uticala na prolaznost studenata, čak možda i više polažu ispite jer su profesori malo popustljiviji. Od svega mi je najteže pala neizvesnost, odnosno da li će se održati ispitni rok, da li će se profesor zaraziti, pa se ispit neće održati, da li ću se ja zaraziti i slično.
Ekonomski fakultet
  • Smatram da je trenutno stanje dosta bolje od stanja sa početka korone. Tada je došlo do prekida u predavanju, gde nije bilo ni onlajn ni uživo nastave, već smo dobijali prezentacije i sami učili. Od oktobra smo ponovo krenuli da idemo uživo na fakultet. Moram reći da je fakultet tu stvarno izašao u susret jer, ako bi se neko zarazio, dobio bi poene kao da je prisutan na vežbama, što dosta olakšava situaicju. Kada bi se profesor zarazio, sa nastavom bi se nastavilo u onlajn obliku kako ne bismo gubili na gradivu. Takođe, parlament našeg fakulteta je dosta pomogao studentima u smislu da je moguće parcijalno polaganje ispita i da je smanjeno gradivo predviđeno za ispit. Takođe, oktobar dva je postao redovni, a ne vanredni rok, čime je omogućeno studentima da izađu opet na ispite, a da ih ne plaćaju, što dodatno olakšava situaciju. Ono što je doneto na nivou države primenjeno je na naš fakultet, što podrazumeva i smanjen obim gradiva. Smatram da je došlo do promene u sistemu rada kod svih, kao i u životnom ciklusu. Mi smo išli redovno na predavanja, koja su nam bila obavezna, tako da je situacija sa koronom uticala da izgubimo ruitnu. Imam utisak sa su se studenti odaljili. Na primer, u mojoj generaciji baš se malo studenata međusobno druži, nema druženja van fakulteta, nema bliskosti. Takođe, ne znam da li je zbog korone, ali dosta studenata je napustilo fakultet, više nego na bilo kom drugom fakultetu. Od trista studenata sada nas je ostalo trideset koji idemo na predavanja i izlazimo na ispite. To je uticalo i na to da nam više nije potrebna onlajn nastava. Rekla bih da mi je najteže pao sam početak korone, kada se moj fakultet pokazao nespremnim da se izbori sa celokupnom situacijom. Bila sam razočarana tim pristupom, s obzirom da smo jaka i dobro opremljena ustanova. Nismo imali nikakav organizovan onlajn sistem nastave, nikakvu platformu, ništa. Bili smo prepušteni čekanju.
Fakultet inženjerskih nauka
  • Rekao bih da je u početku korona dosta olakšala učenje i način predavanja, profesori su bili blagonakloniji zbog vanredne situacije. Nastava je organizovana onlajn, što meni ne odgovara toliko, jer smatram da bolje možemo da naučimo kada su predavanja uživo. S obzirom da pohađam Fakultet inženjerskih nauka, profesori su se adekvalno prilagodili na nov način predavanja. Kao pozitivne strane izdvojio bih više vremena jer ne napuštam kuću, ne gubim vreme u prevozu do fakulteta i slično. Negativno jeste što nema interakcije sa profesorima što je bitan segment u prenošenju znanja. Vežbe su mi organizovane u skladu sa zahtevima predmeta, neke su uživo, neke onlajn, što smatram da je u redu. Mislim da korona nije uticala na učenje, odnosno da je isto kao i pre pandemije. Imam utisak da su se studenti udaljili i to bih izdvojio kao stvar koja mi najviše smeta u celokupnoj situaciji. Viđamo se samo na ispitima i kolokvijumima, nekad na vežbama, čime fakultet gubi svoju čar. Mislim da je prolaznost studenata na ispitima ostala ista jer je način ocenjivanja ostao manje-više isti. Najteže mi je pala zapravo stvar koja bi trebalo da nam olakša nov način predavanja, a to je snimanje predavanja koje profesori potom kače na platforme. Ako znam da se predavanje snima, nisam koncentrisan dok ono traje jer znam da ga mogu poslušati kasnije.
Fakultet medicinskih nauka, odsek Integrisanih akademskih studija stomatologije
  • Mislim da je najveći uticaj korona ostavila na praksu – nemam je. S obzirom da studiram medicinu koja zahteva kontakt sa pacijentima, mislim da nam je uskraćena jako važna stvar na fakultetu. Mislim da se profesori nisu baš najbolje privikli na onlajn način predavanja. Tačnije, ovo zavisi od godina profesora – ukoliko su u pitanju stariji profesori, njima je jako teško palo prilagođavanje na onlajn platforme i takav vid predavanja. S obzirom na moj top ličnosti, korona je dosta pozitivno uticala na mene. Imam više vremena, pa samim tim mogu i više da učim. Smatram da nije došlo ni do promene u kolegijalnim odnosima, odnosno u interakciji sa studentima. Takođe, mislim da je veći broj studenata koji izlaze na ispite, jer imaju više vremena da ih spreme. Korona mi nije teško pala.
Prirodno matematički fakultet, Psihologija
  • Mislim da je korona donela velike promene u obrazovanju. Praktičan rad nije mogao da se održi na način na koji je trebalo. Profesorima je bilo teško da se prilagode isto koliko i studentima. Sećam se da smo na samom početku korone imali dosta predispitnih obaveza jer su profesori znali da smo sve vreme kod kuće. Pozitivne strane korone stvarno ne mogu da nađem, a od negativnih bih izdvojila nedostatak vežbi odnosno praktičnog rada, kao i to da smatram da je uživo predavanje na daleko višem nivou od onlajn predavanja. Mislim da je dosta korona uticala na mentalno zdravlje ljudi, pa samim tim i na prolaznost studenata na ispitima. Najteže mi je palo to što nismo imali interakciju tokom nastave u onakvom vidu kao što je uživo, a trenutno mi teško pada nedostatak vežbi koji je trebalo da imamo prošle i pretprošle godine.
  • Budući da je mala studijska grupa na mom smeru, nisu se desile nikakve promene što se tiče funkcionisanja predavanja ili praktične nastave, još uvek je sve uživo. Ne vidim pozitivne strane koje je donela korona sa sobom, ali ne vidim ni negativne, jer je način funkcionisanja isti kao i pre pandemije. Negativne strane sam primetila u karantinu, kao i većina studenata, zato što je sve funkcionisalo onlajn i to je negde uzrokovalo da se izgubi rutina u učenju. Rekla bih da je prošle godine korona dosta uticala jer nismo imali praktični deo ispita. Sigurno je ostavila trag na prolaznost kod onih studenata koji su bili zaraženi. Najteže mi je palo to što sam dva puta bila zaražena, tako da sam morala da budem u karantinu negde oko mesec dana. Teško mi je palo to što sam imala utisak da sam odvojena od fakulteta i učenja, odnosno imala sam utisak da sam mnogo toga propustila. Naravno, teško mi je palo neviđanje sa ljudima koje volim.  

Načini predavanja su se razlikovali i razlikuju se od fakulteta do fakulteta. Korona je ostavila veliki trag na studente, kako na njihov način učenja i organizovanja svog vremena, tako i na interakciju među studentima. Studentima nedostaje način predavanja koji podrazumeva viđanje sa profesorima, komunikaciju sa studentima, praksu, odnosno sve one čari koje nosi sa sobom uživo nastava. Kako će se dalje odvijati situacija ne možemo da znamo. To donosi veliku neizvesnost sa kojom jedan student mora da se suoči.

Piše: Anastasija Delić
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.