KO TO, PONOVO, TRUJE LEPENICU?

Doba korone Grad

Nakon gotovo jednodecenijske pauze, konkretnije od dolaska Fijata u Kragujevac,  Lepenica,u poslenjih godinu – dve,  neretko, a poslednjih dana intenzivno, kroz sami centar šumadijske prestonice teče ofarbana u crveno, ponekad u plavo ili žuto, po čemu se nekada,  u vreme proizvodnje “fića”, “tristaća”, potom “stojadina”, “jugića”, “florida”…, teretnih vozila  marki “rival”, “turbo zeta” i drugih,  pouzdano znalo kojom bojom  ili bojama se toga dana farbaju vozila u Zastavinim fabrikama automobila i kamiona.

Te fabrike, međutim, odavno više ne postoje, obe su godinama u stečaju, a u fabričkom krugu nekadašnje Zastave, preciznije u rekonstruisanim i  osavarmenjenim pogonima bivše Zastavine fabrike automobile putnička vozila, od početka jula 2012., proizvodi italijansko –amrečika grupacija Fijat Krajsler automobili (FCA). Ta kompanija je, od tada do ovih dana, u Kragujevcu proizvela više stotina hiljada automobila, ali Kragujevčani, za razliku od Zastavinih vremena, više ne znaju kojom bojom ih farbaju.  Fijat Krajsler je ugradnjom odgovarajuće opreme i filtere obezbedio da otpadne vode i materije iz te fabrike u obližnju Lepenicu ističu bez boje i drugih otrovnih supstanci.

Otuda je je pesmom opevana “reka  Lepenica”,  u  letnjim mesecima oveći potok, u stvari,za nekih desetak godine, tačnije od prekida proizvodnje  automobila u Zastavi, 2009.  do 2018., i bukvalno bila  oživela. U njenoj  vodi Kragujevčani su neretko, do pre godinu – dve dana, mogle, primerice, da vide i plovke, što je bio siguran znak da je reka Lepnica iznova spremna da u njoj  ponovo, kao u  pesmi –  neslužbenoj  kragujevačkoj himni  –  “Tekla reka Lepenica” –  “Lepa Rada platno beli”. Od ta posla, čini se,  ipak nema ništa: nit će plovke dalje da plove, nit će “Rada platno da beli”, pošto neko ponovo boji vodu i truje život u Lepenici.

 Ko to ponovo truje Lepenicu? Zvanično, odgovor se, navodno, ne zna. Posle pisanja medija i pobune javnosti, nadležne službe u Kragujevcu, prenese gradski portali, “utvrđuju kako je došlo do obojenosti reke Lepenice”. Aktivnosti su, kako se navodi, preduzete “po nalogu komandanta gradskog Kriznog štaba i gradonačelnika Kragujevca Radomira Nikolića”, a uključeni su Institut za javno zdravlje , Policijska uprava. Komunalna inspekcija i Gradska uprava za inspekcijske polove.

U Institutu za javno zdravlje Kragujevac kažu da su ekipe Centra za higijenu  uzele uzorke vode iz toka Lepenice i da rezultate treba sačekati nekoliko dana. Načelnica Gradske uprave za javne prihode i inspekcijske poslove Zorica Avramović rekla je da je i Ministarstvo unutrašnjih poslova preduzelo aktivnosti iz svoje nadležnosti kao i Osnovno javno tužilaštvo.

  • Tužilaštvo je pokrenulo postupak. Uključen je i republički inspektor zaštite životne sredine, kao i republički inspektor za vode, da se utvrdi ko je izlio otpadne vode i da li je možda bilo neke havarije, rekla je Avramović agenciji Beta

Ono što se s ovim u zna,  jeste da Fijat Krajsler koji u fabrici u krugu nekadašnje Grupe  Zastava boji svoje automobile, nije poslednjih dana ponovo zagadio Lepenicu. I to ne samo zbog opreme i filtera koji to ne omogućavaju, već i usled činjenice da je proizvodnja modela “500L” u Kragujevcu, zbog epidemije COVID 19,  obustavljena još pre gotovo mesec dana, preciznije 16. marta. Fijat Krajsler, dakle, sve  da “gnusni Amerikanci” to i žele, poslednjih dana ne boji vodu i ne truje iznova probudjeni život u Lepenici.

Takođe se  pouzdano zna  da su nadležni u Kragujevcu i državi ovom povodom mogli znatno ranije da reaguju. Organizacioni odbor protesta bivših radnika Zastave kamioni u stečaju, koji već dve godine zahtevaju isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža, naime, još od 2018., medijima i vlastima dostavljaju fotografije ponovo obojene Lepenice i ukazuju na prisustvo velikih količina po okolinu opasnih materija u pogonima nekadašnje fabrike  kamiona koje je, u drugoj polovini 2017., preuzelo novoformirano vojno preduzeće Zastava TERVO.

Član odbora protesta nekadašnjih  kamiondžija” Milić Micić kaže da poseduje izveštaj Ministarstva za zaštitu životne sredine, nastao nakon prijave bivših radnika Kamiona nadležnoj republičkoj inspekciji, u kojem je na sedam strana navedeno da su na više lokacija u bivšoj fabrici kamiona i Zastavi TERVO pronađene suopstance opasne po životnu sredinu. Podseća da je TERVO, krajem minule sedmice, uz veliku pompu ministru odbrane Aleksandru Vulinu i vojnim vlastima predao novi vojni sanitet koji je, prema rečima Vulina,  u TERVU “napravljen za samo pet dana”.

  • Bilo bi neodgovorno da tvrdim da  Zastava TERVO ovih dana ispušta boju u Lepenicu. To, napokon, treba da utvrde nadležni gradski i državni organi. Ono što znam jeste  da u pogonu Lakirnica Zastave kamiona, koji je preuzela Zastava TERVO,  ima 25 tona neupotrebljive boje, koja se nalazi u podzemnim bazenima za potapanje kabina. U TERVU ne znaju šta će sa tom bojom koja  sadrži supstance opasne po životnu sredinu, kaže Micić za  list DANAS i Glas Šumadije.
Piše: Zoran Radovanović                            
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.