Ko se to tamo parkira…

Grad

Kada je prošle nedelje objavljena vest da će pojeftiniti karte za parking u javnoj garaži u centru Kragujevca, redakcija Glasa Šumadije, kao verovatno i većina Kragujevčana, zapitala se, a ko se tamo parkira?!

Da ne bismo bili, što bi zli jezici rekli, na kraj srca, rešili smo da svoje sumnje proverimo, odnosno da jednom za svagda razlučimo, parkiraju li se Kragujvečani u za sada jedinoj javnoj zatvorenoj garaži.

Ali, kada od lokalnih institucija, mada ni državne nisu ništa bolje, zatražite bilo kakvu informaciju na odgvor morate da čekate. U našem slučaju najmanje nedelju dana, a za to vreme, pa mogu vas preteći kolege koje iz nekog nama nepoznatog izvora najčešće objave slične tekstove daleko pre nas.

No, da ne bismo bili baš toliko na kraj srca, bavićemo se plagijatom originala priče, a to je – koliko i da li Kragujevčani koriste javnu garažu?

Kada je 1. decembra 2020. svečano sa bivšim i sadašnjim gradonačelnicima (Radomirom Nikolićem i Nikolom Dašićem) puštena u rad prva javna garaža ’’Kneza Miloša’’ u narodu prozvana kao ’’garaža kod Srca’’, nadležni su naglasili da je Kragujevac tim činom sebe stavio na mapu savremenih gradova.

Prema tadašnjim navodima JKP Šumadije, energetski efikasna, tehnički najsavremenija u delu naprate i kontrole parkinga, prva javna garaža u Kragujevcu otvorila je svoje kapije za najviše 200 automobila u cugu. Tj. toliko je kapacitet ove višespratnice.

Garažu je finansirala JKP Šumadija iz sredstava dugoročnog investicionog kredita, a njena vrednost iznosila je 359.643.293 dinara.

Gotovu godinu dana od svečanog otvaranja, tačnije 11 punih meseci zaključno sa 31. oktobrom 2021., a prema navodima JKP Šumadije, garažu je ukupno koristilo 62.755 automobila.

Prema ovoj računici, na dnevnom nivou iskorišćeno je bilo 93 odsto garaže, odnosno, kako opet u JKP Šumadiji naglašavaju, u proseku je parkirano bilo oko 188 automobila dnevno.

To bi značilo da ste svaki put kada ste želeli da se u garažu parkirate, morali dobrano da se pomučite da nađete tih slobodnih 12 mesta, ili ste u većini slučajeva poljubili rampu i vratili se nazad, jer mesta bilo nije.

‘’Garaža kod Srca’’ otvorena je 24 sata, 365 dana u godini (mada još uvek nije napunila godinu), a za njeno funkcionisanje angažovano je osmoro radnika.

Njeni mesečnin troškovi u proseku iznose 117 hiljada dinara, tu su uračunati struja, voda, telefoni, ali i 80.460 dinara, koliko iznose troškovi održavanja. Ovo su zvanični podaci koje je JKP Šumadija dostavila portalu Glas Šumadije.

Ako samo površno uđemo u računicu možemo zaključiti da je za mesečno pokrivanje troškova rada garaže, zajedno sa platama radnika, potrebno da zaradi najmanje 600 hiljada dinara.

Sa profitom od 20 hiljada dinara dnevno i popunjenošu kapaciteta od 93 odsto, kako iz JKP Šumadije tvrde, ova računica je sasvim moguća i ostavlja dobrani prostor za zaradu, odnosno prfit.

Međutim, ako u računicu uzmemo u obzir i otplatu kredita, čak i u slučaju da je javna garaža popunjena tokom celog dana, cele godine, profit bi mogao biti na vidiku tek za tri godine.

Prostim jezikom rečeno, samo da bi pokrila troškove gradnje, garaža bi morala da svaki dan, po ceo dan, najmanje 1.070 dana bude u potpunosti popunjena.

Stoga se nameće pitanje zašto cena parking umesto da poskupi, pojeftinjuje?

Od 5. novembra cena parkiranja u javnoj garaži u Ulici Kneza Miloša, iznosi 50 dinara po satu, umesto dosadašnjih 70. Takođe i cena od 1.050 dinara za dnevno jednokratno parkiranje snižena je i sada iznosi 750 dinara.

  • Do izmene cena je došlo kako bi se korisnicima usluge parkiranja omogućila pristupačnost i šira dostupnost ove vrste usluge od opšteg interesa, navode u JKP Šumadija.

Ali šira dostupnost od ograničenog broja mesta je teže dostižna, da ne kažemo nemoguća. A ako već posluje tako dobro, onda bi možda logičniji korak bilo poskupljenje, kako bi se dug za gradnju što pre otplatio.

Piše: Katarina Vasiljević Siročić
Tagovi:

2 thoughts on “Ko se to tamo parkira…

  1. Ekonomsku studiju opravdanosti izgradnje garaže je radio veliki “mag” finasija većnik za finansije Stanišić koji već drugi put u godini radi rebalans budžeta ….

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.