Karting staza u Kragujevcu – “Ostvarenje sna“ bez krajnje cene i roka

Grad Istraživanje naslov

Gradi se karting staza u Kragujevcu, bila je vest od aprila ove godine.  

Da li unapred podstaknuti izradom nove Fijat gradne Pande, koju će prvi čovek države svečano najaviti nekoliko meseci kasnije, ili nečim drugim, tek sigurno ne nekada postojećim stazama kojih se čelnici grada ne sećaju.

Početkom jula nam je stigla i vest da je za izradu projekta, kao i pripremu kompletne dokumentacije za izgradnju karting staze izabrana firma ‘’Andzor engineering’’ iz Novog Sada. A u avgustu saznajemo i da grad još uvek ne zna ništa. Jer na pitanja portala Glas Šumadije, koliko će izrada ovog kompleksa koštati, кo će snositi troškove, kao i кada se može očekivati izgradnja, odgovor je isti – Ne znamo.

O karting stazama  
  • Danas nam se ostvaruje san. Podrškom Ministarstva za ravnomerni regionalni razvoj koje je finansiralo izradu projektno-tehničke dokumentacije dobili smo priliku da naš grad prvi put u istoriji dobije karting stazu, izjavio je član Gradskog veća, Predrag Stevović, prilikom potpisivanja ugovora sa resornim ministarstvom o sufinansiranju izrade projekta krating staze.

Slučajno ili ne, tek Stevović je čini se zaboravio da je Kragujevac već imao karting staze i to jednu u Velikom parku, ispod bazenskog kompleksa, a pored zelene površine gde je pre, sada već sedam godina, supruga tadašnjeg predsednika Srbije, Tomislava Nikolića, Dragica Nikolić, svečano otvorila ‘’Kreativni Veliki park’’. (*) Rekonstrukcija je tada koštala pola miliona evra, a uređenje je finansirala njen fondacija.

Druga pak, improvizovana karting staza na kojoj su se vozile trke, nalazila se u krugu nekadašnje ‘’Zastave’’. U svakom slučaju, odluka je gradske vlasti dakle bila, da izradi karting stazu u Kragujevcu i to uz pomoć države od 2,8 miliona dinara, ali za projekat, dok se grad obavezao da će donirati još 1,4 miliona dinara za izradu istog.

O izgradnji nove karting staze govorilo se i 2022., kada je ona bila predmet generalne regulacije Malih Pčelica. Tada je u Pčelicama opredeljeno 3,5 hektara za izgradnju ove staze.

Poređenja radi

Glavni gradski urbanista, Ivan Radulović, te 2022. je istakao da će ‘’kompleks kartodroma’’

  • … Sadržati plato za karting i internu saobraćajnicu, parking za posetioce i manje objekte za njegove potrebe, dok je do samog kompleksa po trasama nekategorisanih puteva planirano formiranje javnih saobraćajnica kao produžetak postojećih ulica iz naselja Šumarice i Male Pčelice, objasnio je tada Radulović.

Dve godine kasnije grad planira, čini se još veći kartodrom, na drugoj lokaciji.

  • Kompleks kartodroma treba da sadrži karting stazu sa platoom za karting (oko 9.000 m2 asfaltirane površine ); internu saobraćajnicu i parking za posetioce i korisnike (oko 1.200 m2 asfaltne površine); objekat spratnosti P+1 (oko 400m2 bruto razvijena građevinska površina) za potrebe kartodroma sa mogućom pratećom namenom ugostiteljstva bez smeštajnih kapaciteta, nadstrešnicu na platou za karting (spratnosti P oko 200m2 bruto), dve ulazne kapije i ogradu kompleksa, stoji u odgovru Gradske uprave za razvoj i investicije, portalu Glas Šumadije.

Ako se u obzir uzme činjenica da su se žitelji malih Pčelica pre dve godine usprotivili izgradnji karting staze u njihovom naselju, navodeći kako ‘’postoje mnogo preče stvari koje treba uraditi’’, nije ni čudo što se Grad odlučio za promenu lokacije.

Koliko je poznato iz Divostina se još uvek niko nije žalio, a parcele na kojima je planirana izgradnja karting staze kupio je Privremeni organ grada Kragujevca od izvesnog D. J. iz Niša, 20-ak dana pre lokalanih izbora. Ipak, treba napomenuti i da su kupljene parcele, prema navodima iz ugovora, obuhvaćene planom generalne regulacije (PGR) ‘’Naselje Male Pčelice – 2. Deo’’.

Privremeni organ grada je tako kupio zemljište na parcelama KO Divostin i to parcelu 870/7 površine od gotovo punog hektara (0,94.91ha), parcelu 871/7 površine od nešto više od 2,5 hektara (2,58.22ha), ali i parcelu 871/8 površine od nešto više od 100m2 (0.01,21ha), po ceni od 105,100 evra u dinarskoj protiv vrednosti (12.316.753,08 dinara). Odnosno po ceni od gotovo 3.000 evra po aru.

Rešenje o pribavaljanju pomenutih parcela u javnu svojinu grada, donelo je Gradsko veće 28. oktobra 2023. godine, ali ostaje pitanje kako je Privremeni organ mogao da zaključi ugovor o kupovini bilo kog zemljišta?!

Prema članu 86. stave 4 Zakona o lokanoj samoupravi:

  • Privremeni organ obavlja tekuće i neodložne poslove iz nadležnosti skupštine i izvršnih organa jedinice lokalne samouprave.

Ipak, Zakon o lokalnoj samoupravi, baš kao ni drugi zakonski i podzakonski akti, ne određuju, koji se poslovi smatraju „tekućim“ i „neodložnim“.

Ko projektuje kartodrom?

Kao što smo već pomenuli, početkom jula firma ‘’Andzor engineering’’ iz Novog Sada, dobila je posao projektovanja i pripremanja kompletne dokumentacije za izgradnju karting staze u Kragujevcu. Firma je odabrana na tender, a za pomenute radnje biće joj isplaćeno gotovo 22 hiljade evra.

Nije zgoreg pomenuti i da je direktor i vlasnik preduzeća ‘’Andzor engineering’’, Zoran Vukadinović, ujedno je i zamenik predsednika Komisije za planove Skupštine grada Novog Sada. Njegova firma je unazad godinama dobijala poslove iz oblasti urbanizma u Novom Sadu.

Prema ranijem pisanju Vojvođanskog istraživačko-analitičkog centra (VOICE), Vukadinovićeva firma ‘’Andzor engineering’’ je samo u period od 2014. do početka 2019. godine u Novom Sadu dobila najmanje 63 posla, ukupne vrednosti od preko 43 miliona dinara.

Od tada je bilo i drugih poslova po Novom Sadu, ali i daleko van njega, a dobra većina odnosila se na poslove sklopljene sa gradovima/opštinama ili državnim/gradskim preduzećima po Srbiji.

Tako je ‘’Andzor еngineering’’ bio zadužen za tehničku dokumentaciju beogradske IX gimnazije ‘’Mihajlo Petrović Alas’’, zatim izradu urbanističkog projekta bloka ’’Đura Jakšić’’ u Požarevcu, potom projekta ‘’Pionirskog grada’’ u Košutnjaku, te urbanističkog projekta za izgradnju merno-regulacione stanice MRS ‘’Ripanj 2’’ u Beogradu, ali i projektne dokumentacije za kružni tok u Leskovcu, inače jedne od najkritičnijih tačaka u saobraćaju u tom mestu. A tu je izrada tehničke dokumentaciju za adaptaciju nekadašnjih železničkih objekata u ugostiteljske, obrazovno-informativne i ekološke centre u Somboru, Požarevcu, Ćupriji…

Ovo su samo neki od projekata kompanije ‘’Andzor Еngineering’’, koje možete pronaći prostom pretragom na guglu ili pregledom njihove veb strainice. Na red je dakle došao i Kragujevac.

Kranji rok za izradu staze – ni na vidiku

Nakon što su iz Grada i sami istakli da se izrada projektne dokumentacije finansira delom i od strane države, interesovalo nas je ‘’Ko će finansirati sam projekta izgradnje kartodroma?’’ Od Grada je usledio odgovor – ne znamo.

  • Gradska uprava za razvoj i investicije treutno ne može da se izjasni po ovom pitanju jer je nepoznata investiciona vrednost izgradnje objekta.

Pitanje portal Glas Šumedije bilo je i ‘’Koliko će tačno koštati izgradnja planirane karting staze?’’ Odgovor je takođe bio – ne znamo.

  • Gradska uprava za razvoj i investicije, trenutno, ne raspolaže informacijom koliko će da košta izgradnja karting staze jer je u toku izrada tehničke dokumentacije za karting stazu u Kragujevcu.

Baš kao i odgovor na pitanje, ‘’Koji je rok predviđen za izgradnju karting staze i kada se očekuje planirani početak radova?’’

  • Rok za izgradnju karting staze može da se definiše po izrađenoj i odobrenoj tehničkoj dokumentaciji, jer kompleksnost iste određuje i sam rok za izvođenje radova.

I to je sasvim logično, jer se u budžetu za 2024. godinu nigde ni ne pominje ulaganje u karting stazu. Ono što su pak iz gradske uprave znali da nam odgovore, jeste da će se proces izgradnje obavljati u tri faze. Faza I – obuhvata izgradnju karting staze, II faza – obuhvata izgradnju prateće infrastructure, III faza – obuhvata izgradnju pratećih objekata.

Dakle kako će, dugo očekivana karting staza na kraju stvarno izgledati i koliko će na nju biti utrošeno novca, moraćemo da pričekamo kako bismo videli. Koliko ćemo pak čekati zavisi od mnogo faktora. Jedan od njih mogu biti i vreme, novac, ali i volja. Kao što je Grad rešio da, recimo, privremeno stopira toliko spominjan projekat rekonstrukcije starih fasada u samom jezgru grada, ili rekonstrukciju pijace ‘’Centar’’, te Vojno-tehnički zavod, legitimno je pitanje i kada će, ali i da li će karting staza doći na red. Jer kao što rekoše meštani Malih pčelica onomad, ’’postoje mnogo preče stvari koje treba uraditi’’.

Piše: Katarina Vasiljević Siročić
FOTO ilustracija iz naslova: Siggy Nowak / Pixabay
(*) Deo teksta je izmenjen 19.08.2024. u 10:55
Deo koji je glasio: Slučajno ili ne, tek Stevović je čini se zaboravio da je Kragujevac već imao karting staze i to jednu u Velikom parku, ispod bazenskog kompleksa, na mestu gde je pre, sada već sedam godina, supruga tadašnjeg predsednika Srbije, Tomislava Nikolića, Dragica Nikolić, svečano otvorila ‘’Kreativni Veliki park’’.
Sada glasi: Slučajno ili ne, tek Stevović je čini se zaboravio da je Kragujevac već imao karting staze i to jednu u Velikom parku, ispod bazenskog kompleksa, a pored zelene površine gde je pre, sada već sedam godina, supruga tadašnjeg predsednika Srbije, Tomislava Nikolića, Dragica Nikolić, svečano otvorila ‘’Kreativni Veliki park’’.
Tagovi:

1 thoughts on “Karting staza u Kragujevcu – “Ostvarenje sna“ bez krajnje cene i roka

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.