Kakva je sudbina Fijata u Kragujevcu?

Društvo Ekonomija

Sve je više praznog hoda u radu fabrike Fijat u Kragujevcu, a sve manje ljudi potrebnih za proces proizvodnje. Radnici Fijat plastika već mesecima protestuju, ali njihov glas kao da nema ko da čuje, jer se poslovodstvo ne oglašava. Kakva je budućnost kragujevačkog pogona ove velike automobilske industrije?

Fabrika automobila Fijat u Kragujevcu osam godina proizvodi i tržištu nudi zastarelo vozilo 500L, a radnicima nudi da odu na rad na godinu dana u „Stelantisovu“ fabriku u Slovačkoj. Lane su pogoni radili 80 dana, ove godine plan je 40 dana. Ugovor države Srbije i Fijata je i dalje maglovit. Firma Fijat plastik štrajkuje više od dva meseca, a u subotu su protestovali pred gradskom upravom Kragujevca. Fijat u Srbiji – budućnost ili prošlost?

Radnici Fijata sa kojima smo razgovarali kažu da je budućnost kompanije neizvesna i da se autoindustiji u Kragujevcu ne piše ništa dobro.

  • Budućnost Fijata je neizvesna zato što se stalno igraju neke zakulisne igre, neke igre ucenjivanja sa državom oko tog novog modela. Naši građani su dali gomilu subvencija Fijatu, on nije obezbedio ni pet godina poštene proizvodnje. Pare su im date da bi radnici ostali u Srbiji, u Fijatu, da ne bi odlazili u inostranstvo a sada nas šalju u Slovačku i mislim da to nije u redu.
  • To što poslovodstvo i sindikat pozivaju da se ide u Slovačku i što se radi samo 40 dana u godini, to govori da nisu uposleni kapaciteti i da ne obećava ništa dobro autoindustriji u Kragujevcu i da ljudi nisu spremni da idu na velike daljine za neke sitne novce.

Posrtanje fabrike je počelo sredinom 2016. godine, kada je Fijat uz saglasnost države Srbije, manjinskog vlasnika sa 33 odsto kapitala, ukinuo treću smenu u pogonima, a iz fabrike moralo da ode 900 radnika i 600 iz kooperantskih preduzeća. Nekadašnji direktor Montaže Zastave i akter dovođenja italijanske korporacije u Kragujevac nema dileme oko opstanka Fijata u Srbiji.

  • To pitanje ne sme da se postavi. Odgovor je budućnost. Sve drugo je propast. Pitanje je da li je bilo komunikacije sa Fijatom. Da li je moguće da se ovde ne proizvodi novi Fijatov model iako je ovo najmodernija Fijatova fabrika, nego u nekoj drugoj zemlji? Država je trećinski vlasnik, državi treba Fijat, državi treba taj izvoz, državi treba veliki broj radnih mesta o kojima pričamo, a najveći se dobija tako što kroz Fijat i kooperante vi dobijate veliki broj radnih mesta, kaže bivši gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović.

Pogoni i mašine su neprenosivi i u Kragujevcu će se i dalje proizvoditi automobili, smatra dopisnik lista „Danas“ Zoran Radovanović.

  • Fijat u Kragujevcu svakako ima budućnost, ali ne samo kao Fijat, već kao deo grupe Stelantis. Problem je u inertnosti dosadašnjeg menadžmenta grupe Fijat-Krajsler, ali i nezainteresovanju države koja ništa nije učinila. Predsednik države Vučić bio je jednom u Fijatu, premijerka Brnabić, čini mi se – nijednom. Predsednik Vučić je nedavno bio u Parizu i nije našao za shodno da se nađe sa menadžmentom grupe Stelantis, navodi Radovanović.

U sindikatu Fijata „Nezavisnost“ zabrinuti su za budućnost fabrike.

  • Budućnost je maglovita, ali očekujemo da Fijat ostane i da pre svega poboljša uslove rada i da podigne plate na viši nivo, jer ove današnje plate koje se daju radnicima u Fijat grupaciji nisu dovoljne za neki iole normalan život. Očekujemo novi model da se radi i samim tim i da plate budu povećane, ocenjuje Igor Anđić iz sindikata Nezavisnost.

Poslovodstvo Fijata u Kragujevcu osam godina ignoriše medije i javnost, osim kada imaju marketinški interes. Opozicija se brine da će Kragujevac ponovo biti „dolina gladi“.

  • Mi ne želimo da ponovo postanemo „dolina gladi“. Vlada Republike Srbije treba da preduzme što hitnije korake, odnosno da zakaže sastanak sa menadžmentom Fijata i da dogovori plan investicija i razvoja fabrike. Podsetiću da je Vlada sa 33 odsto suvlasnik ove kompanije. Mi smo postavili pitanje pre mesec dana i nismo dobili odgovor šta će biti sa fabrikom u Kragujevcu, rekao je Dalibor Jekić iz Stranke slobode i pravde.

Prestala su i nagađanja u javnosti oko novog modela vozila, a proizvodne trake i pogoni ponovo stoje. Od 23. aprila do 11. maja.

Ovim tempom proizvodnje fabrika automobila u Kragujevcu će u 2021. godini proizvesti 15.000 vozila što je pet odsto kapaciteta koji iznose 300.000 automobila godišnje.

Piše: Milan Nikić, N1
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.