Ovih dana, sve češće se provlači ideja da lokalne medije, pošto su ozbiljno i stalno pod pritiskom sadašnjeg režima i teško žive, treba jednostavno ugasiti i to tako što će njihovu ulogu da preuzme neki nacionalni „građanski orijientisan“ medij. Lokalni mediji jesu u teškom stanju, ali njihovu ulogu ne mogu da zamene nacionalni koji izveštavaju o lokalu iz svoje perspektive, ma koliko god oni bili „dobre volje“ kredibilni ili demokratski.
Dobro je da nacionalni mediji podrže lokalne medije, ali je ideja da zamene njihovu ulogu potpuno pogrešna, zapravo naopaka i dugoročno neizmerno štetna. Štaviše, čak i kada velike korporacije kupe lokalne medije, daju im podršku da nastave da rade posao koji je vezan za zajednicu na lokalu jer je upravo to vrednost koju unose u svoj sistem.
Uloga lokalnih medija u mobilisanju lokalne zajednice i kredibilnom izveštavanju je nezamenjiva.
Upravo lokalni mediji, i to oni kredibilni koji su uz sve nedaće ipak opstali, prave razliku između termina „ovo su državni pare“ i „ovo su pare građana“ gde javni novci od nečeg apstraktnog postaju zapravo sredstva koja svi odvajamo iz naših džepova da bismo imali, na primer, javnu rasvetu na ulicama kojima svakodnevno hodamo.
I kada vam ne radi rasveta u ulici, niti možete da zovete neki nacionalni medij, niti taj nacionalni medij može da vam pomogne da problem rešite. Obećanja mogu da budu svakakva, ali realnost je takva!
Nijedan urednik u beogradskoj kancelariji, koliko god da je veliki i ima velike ideje, ne poznaje vašeg odbornika, ulicu, kafanu, niti može da ga zanima kao što to zanima vas i vaše čitaoce.
Druga važnost lokalnih medija ogleda se u identifikaciji sa zajednicom. Iako nacionalni mediji mogu da budu tematski ili politički definisani ili orjentisani ka društvenom interesu, ni na koji način zapravo ne mogu da grade zajednicu onako kako mogu lokalni.
Suvišno je da komentarišem ulogu lokalnih medija u obrazovanju mladih i budućih novinara koji žele da ostanu i rade u svojim zajednicama, koji ukoliko svoj posao ne nauče i mogu da ga rade u Nišu, Bečeju, Subotici ili Loznici, jedinu budućnost koja ih čeka je ona u Beogradu.
Potpuno razumem interes jedne kompanije da radi ono što je najbolje za nju, ali priča da je to u interesu građana i medija koji vode rovovsku bitku na lokalu u najmanju ruku nefer!
U svakom slučaju mnogo je nedaća za one ljude koji su, na lokalu, ipak odlučili da svoju profesionalnost i borbu za društveni interes nastave uprkos svemu, a ovo je još jedna u nizu.
Ja verujem da će njihovo vredno zalaganje na kraju biti iznad i ovog izazova, a tome u prilog ide verna publika od po stotinu hiljada ljudi bar pet lokalnih medija koje sada mogu nabrojim.
Na kraju, završiću stihovima jednog lokalnog benda koji ima nacionalnu slavu, a to je „Stereo banana“ koji je pevajući na lokalnom dijalektu upravo postao poznat.