Tragom najava da će Serdjo Markione sutra da obznani petogodišnji plan rada i razvoja Grupacije Fijat Krajsler automobili, a time i kragujevačkog Fijata
Ako je suditi po višemesečnim već najavama kako svetskih, tako idomaćih medija, izvršni direktor Grupacije Fijat Krajsler automobili FCA) Serdjo Markione sutra bi trebalo da saopšti plan rada I razvoja FCA u narednih pet godina. Mediji u Srbiji, medjutim, već danima navode sopstvena saznanja o planovima FCA Gr upacije u Srbiji, koja se kreću od špekulacija da će Fijat u Srbiji od predstojeće jeseni da ostane bez subvencija, preko neproverenih informacija da ugovor dr žave sa Fijatom, u stvari, važi do 2O23., do besmislica tipa da su proizvodne hale kragujevačkog Fijata, od juna do septmebra, poluprazne, jerbo šumadijski “džukci” u to vreme okopavaju kukuruz i krompir i pleve bašte po selima, umesto da u Kragujevcu jure proizvodne i montažne trake po pogonima. Istina je da se u Kragujevcu proizvodi tri puta više automobila godišnje po radniku nego u Fijat ovoj fabr ici u Torinu, na primer, pri čemu su oplate italinjanskih radnika tri do četiri puta veće od onih koje zaradjuju njihove šumadijske kolege.
Da li će Serdjo Markione sutra zaista da saopšti petogodišnji plan FCA Grupacije, iz kojeg bi se naslutila i dalja sudbina kompanije Fijat Krajsler aut omobili Srbija – (sa)znaće se, naravno – danas. Ono što je, medjutim, s ovim u vezi boljim domaćim poznavaocima ove problema tike već znano, jeste da bi kragujevački trudbevnici voleli da Markione danas, ili nekog od narednih dana definitivno saopšti da će u Kragujevcu ubuduće da se proizvodi novi model. Razlog je, pre svega, egzistencijalni. Zaposleni u , FCA Srbija strahuju, naime, da bi Fijat već najesen mogao da ode, čime bi oni ostali bez posla, i to u siuacinji kad je gotovo 99 odsto njih u velikim kreditima. Zvanična najave novog modela odagnala bi im strahove te vrste, jer bi to bio jasan soignal da Fijat ostaje u Kragujevcu barem još desetak godina.
U sindikatima: kako u Samostalnom, tako i u ogranku UGS „Nezavisnost“ smatraju, medjutim, da bojazni od odlaska Fijata – nema. U Samostalnom tvrde čak da ugovor sa Fijat važi do 2023., kada se stiču uslovi da država Srbija, kao manjinski partner , ponudi Fijatu deo ili svih 33 odsto svojih akcija. U oktobru, ističu u rukovodstvu Samostalnobg sindikata, ističe klauzula uogova sa Fija tom, prema kojoj je država u obavezi da raznim pogodnostima i oslobadjanjem od poreza i dopronosa stimuliše Fijatovu proizvodnju u Kragujevcu, na osnovu čega su pojedini domaći mediji juče slavodobitno najavilili da Fijat u Srbiji od jeseni ostaje bez subvencija.
U Sindikatu „Nezavisnost“ kažu, pak, da prvi put čuju da ugovor sa Fijatom važi do 2023., te da ne znaju odakle kolegama iz Samostalnog sindikata ta infor macija, ali su i oni sigurni da Fijat ostaje u Kragujevcu, a da će se, bez obzira šta Markione danas, ili nekog od narednih dana bude najavio, proizvodnja modela „Fijat 500L“ u Kragujevcu nastaviti barem još dve godine. U prilog toj pretpostavci navode činjenicu da se model „500L“ proizvodi punom parom, kao da će uskoro da „proslavi“ prvi, a ne šest i rodjendan, zbog čega je menadžment kragujevačke farike ukinio odluke o neradnim danima, predvidjenim ranije za kr aj maja i juna.Model „500L“ je, inače, i dalje, šestu godinu zaredom, naj rodavaniji automobill u Evropi u svom „B“ segmentu.
Podsetimo s ovim u vezi da je upravo Serdjo Markione svojevremeno izjavio da na platformi „Fijata 500L“ može da se razvije proizvodnja nekoliko desetina novih modela automobila. Dalja proizvodnja i razvoj modela „500L“ mogao bi da se, primerice, razvija na redizajniranoj terenskoj verziji tog modela koja, smatraju upućeni, već ima sve kar akteristike na svetskim tr žištima sve tr aženijih kr osover ili SUV aut omobila, odnosno svojvrsnih gradskih džipova.
Veliki broj evropskih medija, prenose juče pojedine beogrske novine, spekuliše da bi Markione danas mogao da objavi da se iz Italije u Poljsku seli proizvodnja „jeftinih automobila“, kakva je „Panda“, na primer, a da će se fabrikama u Italiji, pre svega onoj u Pomiljanu, kraj Napulja, praviti modeli „Jeepa“ i „Alfa romea“. Do skora se, medjutim, najavljivalo da će u Pomiljanu da počne proizvodnja Fijatovog malog (“bebi”) džipa, te će veći SUV korosover da bude dodeljen Fijatovoj fab rici u Torinu. Kako god, kragujevački “veliki fića” ne spade u kategoriju “jeftinih aut omobila”, barem ne na evropskim tržištima, tako da se njegova dalja proizvodnja ni na tom planu ne dovodi u pitanje.
U pojedinim medijima ponovo se uvelikio špekuliše da bi u Kragujevcu mogla da se proizvodii neka verzija modela baziranog na platformi „Fiata argo”, koji se pravi u BrazilU,i koji bi iz kragujevačke fabrike izlazio pod nazivom “Fijat primo”. Kako bi, prema ranijim najavama, delovi I sklopovi za montauu tog modela u Kragujevac stitzale iz dalekog Brazila, pitanje je: koliko bi takva proizvodnja brazilsog Fijata u Šumadiji – bila isplativa.
Piše: Zoran Radovanović