Zastava INPRO ostala bez radnika i sada postoji još samo kao pravni, ali ne i kao relevantan privredni subjekt
Oko 130 radnika Zastave INPRO, jedinog domaćeg proizvodjača priključnih vozila, uoči vikenda je, uz otpremnine iz ponudjenog socijalnog programa, definitivno napustilo tu fabriku. Kako je u INPRO-u , prema dostupnim informacijama, ostalo još svega dvoje ili troje zaposlenih, to fabrika, koja je godinama i decenijama unazad zapošljavala mahom invalide rada, od danas postoji još samo kao pravni, ali ne i kao relevantan privredni subjekt.
Dugovi Zastave INP RO, prema nezvaničnim informacijama, „teže“ izmedju 150 i 200 miliona dinara, te se očekuje da će uskoro neko od poverilaca da podnese predlog za otvaranje stečaja u INP RO-u, čega se sada već bivši radnici te fabrike najviše i boje. Pojedini od njih za Glas Šumadije kažu kazali da im fabrika u proseku duguje po deset plata, da im doprinosi za penzijsko-invalidsko osiguranje nisu uplaćivani tri godine, dok se grupi od oko 20 invalida rada treće kategorije, na ime nadoknada koje im Vlada uplaćuje po osnovu invaliditeta, duguje u proseku po 500.000 dinara.
– Bojimo se da će, u slučaju stečaja, iz stečajne mase najpre da se naplate najveći poverioci, a da za nas radnike neće da ostane ništa. Zbog toga nameravamo da što pre tužimo fabriku, i da pokušamo da posredsvom sudskih presuda naplatimo naša potražvinja, mada umnjamo da od imovine u fabrici nije ostalo mnogo toga, rekao za Glas Šumadije jedan od doskorašnjih invalidnih radnika Zastave INPRO.
Podsetimo da su invalidni radnici INP RO-a, krajem 2016. i početkom 2017., nedeljama štrajkovali gladju u hladnom fabričkom pogonu, zahtevajući isplatu zaostalih zarada i poveziva je radnog staža. To isto traže i dve godine docnije, kad je praktično fabrika ugašena, a oni ostali bez posla, neki od njih i bez nade da će ponovo moći da nadju posao, pošto je u Kragujevcu pred gašenjem i firma „Šumadija“ (ranije „Šumadija DES“), koja takodje zapošljava invalidne radnike.
Ovde se ovim u vezi špekiliše da bi do kraja godine u pogonima nekadašnje Zastave rezervni delovi trebalo da bude osnovana nova fabrika koja bi preuzela deo proizvodnog programa i odredjen broj invalidnih radnika, kako bi, po tom osnovu, stekla pravo na državne subvencije. Šta će od toga biti, ostaje da se vidi.Proizvodnju priključnih vozila u Kragujevcu nastavlja francuska kompanija Trigano koja je, u leto 2016., kupila deo proizvodne opreme Zastave INPRO i preuzela pogon Zastave oružja „Sivi dom“, u koji je , nakon što je Fijat početkom 2010. počeo temeljnu rekonsteukciju Zastavine fabrike automobila, bila izmeštena proizvodnja Zastavinih priključnih vozila.
Novi protest radnika Kamiona
Bivši radnici Zastave kamioni koji već nedeljamaprotestuju zahtevajući isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža, sutra (ponedeljak) će se, kako su potvrdili našem listu, iznova okupiti na centralnom kragujevačkom trgu „kod Krsta“, gde će ponoviti svoje zahteve i optužbe na račun poslovodstvava Kamiona, Grupe Zastava vozila u stečaju i novoformirane vojne fabrike Zastava TERVO, zbog sumnje da je bilo malverzacijama sa imovinom fabrike kamiona prilikom formiranja TERVA.
U Organizacionom odboru protesta bivših radnika Zastave kamiona, koji je prošle nedelje podneo prijave Poreskoj upravi zbog sumnje vezane za navodne malvrzacije sa imovinom Kamiona, kažu da razmišljaju da se obrate i Tužilaštvu za organizovani kriminal.U Zastavi kamionima prošle nedelje pokrenut je stečajni postupak zbog trogodišnje blokade fabričkog računa od oko 3,3 milijarde dinara.
Piše: Zoran Radovanović