Uprkos energičnim demantijima iz obe kompanije, inostrani i domaći mediji ponovo, kao I pre neopunih godinu dana, uveliko govore i pišu o potencijalnom strateškom partnerstvu dva automobilska giganta – Grupacije Fijat Krajsler automobili (FCA) I južnokorejskog Hjundaija. Prema medijskim navodima, Hjundaji se sprema da kupi FCA grupaciju, ali se čeka početak sledeće godine kada bi, kako se očekuje, akcije italijanske – američke kompanije trebalo da pojeftine na berzi, zbog odlaska njenog izvršnog direktora Serđa Markionea u penziju.
Obe automobilske kompanije, u medjuvremenu su demantovale ove glasine, ali poznavaoci poznavaoci auto-industrije smatraju, prenose mediji, da tu nečega ipak ima, a mnogi misle da će “konačnu reč o ovoj navodnoj kupovini dati američki predsednik Donald Tramp”. Ovde sad ostaje malo nejsano zašto bi konačnu reč o rečenoj poslovnoj tansakciji dao Donald Tramp kad je italijanski Fijat, koji je svojevremeno, precizinije u vreme administracije Baraka Obame, kupio većinski pakat akcija Krajslera (i spasio tu američku kompaniju od mogućeg bankrota) , te je stariji partner u FCA grupaciji. Logičnije bi, otuda, bilo da se u pregovorima sa Hjundaijem pita italijanska Vlada, ali je boljim poznavaocima ove problematike znano da se, kad je FCA grupacija u pitanju, o povezivanju ili, pak, o eventualnoj prodaji odredjenih delova FCA drugim automobilskim kompanijama, pitaju isključivo izvršni direktor FCA Serdjo Markione i njegovi najbliži saradnici.
O mogućem strateškom parrnerstviu GCA grupacije I južnokorejskog Hjundaija ne govori se po prvi put. Naprotiv, o pregovorima dveju kompanija naveliko se pisalo još pre gotovo godinu dana, odnosno u seprembr u i oktopbru 20017., kad su najpre brojni azijski, a potom i američki mediji, medju kojima i ugledni Forbs, naveliko izveštavali o pregovorima FCA grupacije i Hjundaija.
Grupacija Fijat Krajsler automobili, prema tim napisima, što je, inače, gotovo opštepoznata činjenica, već duže traži partnera.Prvenstveno kako bi podelila troškove razvoja proizvodnje ektričnih i hibridnih automobila (o čijem razvoju je 1. juna uveliko govorio i sam Serjo Markione, predstavlajući planove FCA u narednih pet godina, i u tom kontekstu pomenuo i kragujevački model “500L”), ali i kako bi dodatno ojačao tržišnu pšozciju FCA, a što bi, izvesno, omogućilo udruživanje sa Hjundaijem.
Grupacija FCA bi Južnokrejskoj kompaniji omogućila oporavak na kineskom tržištu, gde je Hjundaiji tokom prošle i u prvim mesecima lve godine beležio pad plasmana zbog krize na Korejskom poluostrvu, ali i napredak na evropskim tržuištima, na kojima se Fijat tradicionalno dobr o kotira.Hjundaaji bi, s druge strane,Fijatu najver ovatnije obezbedio bolji plasman u SAD, gde se prodaje i kragujevački model “500L”, ali daleko slabije od prvobitnih očekivanja, čak znatno slabije i od Zastavinog “juga”, u drugoj polovini 80-tih prošloga veka.
Procenjuje se da je Hjundaiji prvenstveno zainteresovan za kupovinu onih delova FCA grupacije u kojima se proizvode krosover vozila (manji I veći gradski džipovi) I kompercijalni automobili. Ukoliko su rečene procene tačne, onda je, sasvim izvesno, u igri I kragujevačka fabrika, pošto redizajnirani “500L”, posebno “cross”varijanta tog modela ima sve odlike krosoovera.
Izvršni direktor FCA gr upacije Srrdjo Markione u dugogodišnjim nastojanjima da toj grupaciji obezbedi još jednog partnera i uvrdti je medju dva-tr najveća proizvodjača automobila na svetu, do sada je,koliko je poznato, pregovarao sa Pežoom, Dženeral Motorsom i Folksvagenom, dok se u poslednjih goduiu dana, u tom kontekstu, sve glasnije pominje IiHjundaji. Ta južnokorejska kompanija je sredinom 90-tih najozbiljnije bila zainteresovana za preuzimanje nekladašnje Zastavine fabrike automobila, a od čije je kupovine, kao ranije Fijat, Folskvagen, Reno i Pežo, morala da odustane zbog medjunarodnih sankcija prema tadašnjoj SR Jugoslaviji.
Da li će Hjundaji u dogledno vreme, udruživanjem sa FCA grupacijom, ipak da dodje u Kragujevac, ostaje da se vidi.
Piše: Zoran Radovanović